iPhone-oplader op ACC aansluiten

Redmac

Rookie
18 apr 2013
25
0
Hoi,

Gisteren bezig geweest om m'n iPhone op te laden op de motor. Bij m'n zekeringen zit een ACC aansluiting. Ik heb zo een sigaretten-plug gekocht en die daar op aangesloten.

Contact aan, iPhone adapter er in gestoken, iPhone er in,... niets.
OK, in de auto moet ik eerst starten. Ook niets.

Alles doorgemeten en er staat wel degelijk stroom op. In de auto werkt de zelfde adapter wel. Iemand enig, enig idee wat dat kan zijn?

Bij het meten viel me wel op dat 'ie niet verder komt dan 10,4 volt. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? Alle hints zijn welkom.
 
Zo'n Universeel ding geeft vaak maar 800 of 900 mA door. Heb er hier ook diversen liggen (HP) en sluit daar alles met micro USB gewoon werkend op aan. M'n iPhone (5) en iPad (4) vertikken 't gewoon om daar mee te laden middels de originele (en andere) kabel)s) :P
 
Laatst bewerkt:
Zo'n Universeel ding geeft vaak maar 800 of 900 mA door. Heb er hier ook diversen liggen (HP) en sluit daar alles met micro USB gewoon werkend op aan. M'n iPhone (5) en iPad (4) vertikken 't gewoon om daar mee te laden middels de originele (en andere) kabel)s) :P
Volgens mij mis ik iets.
Het gaat hiet toch gewoon om een sigarettenaanstekerplug?
Hoe kan die maar 800mA doorlaten?
 
Volgens mij mis ik iets.
Het gaat hiet toch gewoon om een sigarettenaanstekerplug?
Hoe kan die maar 800mA doorlaten?


Kwestie van wat weerstanden .... Dit is een (orginele) HP Plug voor d'r iPaq's ;)


6iz5o2.jpg


En een orginele iPhone kabel er op aansluiten geeft dus 0,0 laad vermogen...
 
Laatst bewerkt:
Welk merk sigarettenplug? Heb je een usb plus gekocht? Of specifiek iphone?

De kabel heb ik zowel universeel als origineel. Indd. is het zo een universeel USB-ding. Apple zelf had niets. Allemaal 3rd party. spul.

Maar vreemd blijft dat de zelfde USB-plug het in de auto wel doet. ?!?
 
Laatst bewerkt:
Het heeft geen ene donder met laadstroom oid te maken maar met spanningsdelers die wel in het originele laadsnoer zitten.
Als je laadsnoer werkt in je auto dan werkt het ook op je motor.
full
 
Als de dezelfde set wel in TS zijn auto werkt heeft het totaal niks met de USB lader of het snoer te maken..

Je moet het probleem zoeken in de sigaretten plug die je gekocht en aangesloten hebt. Als het verschil (klein verschil is niet verontrustend) zit tussen wat je meet op de accu en wat je meet in de sigaretten plug is er iets niet goed in dit gedeelte.
 
Het heeft geen ene donder met laadstroom oid te maken maar met spanningsdelers die wel in het originele laadsnoer zitten.
Als je laadsnoer werkt in je auto dan werkt het ook op je motor.[afbeelding]

Apple spullen werken vaak nét anders. Als je een iPad oplaad aan een laptop met een originele Apple kabel dan geeft 'ie ook aan dat 'ie niet oplaad (gewoon normaal 5.5V USB), maar opladen doet íe stiekem toch (traag).

Maar... als je géén Apple spullen hebt, lastig te verklaren/begrijpen.

Voor de iPhone: 1A minimaal! (er wordt anders écht niet geladen).
 
Laatst bewerkt:
Apple spullen werken vaak nét anders. Als je een iPad oplaad aan een laptop met een originele Apple kabel dan geeft 'ie ook aan dat 'ie niet oplaad (gewoon normaal 5.5V USB), maar opladen doet íe stiekem toch (traag).

Maar... als je géén Apple spullen hebt, lastig te verklaren/begrijpen.

Voor de iPhone: 1A minimaal! (er wordt anders écht niet geladen).


ik snap het wel; een USB poort levert gewoon niet genoeg vermogen, zeker geen 1A

bij lange na niet.




voor mij geen Apple, }) :z :W





;)
 
Hoi,

Gisteren bezig geweest om m'n iPhone op te laden op de motor. Bij m'n zekeringen zit een ACC aansluiting. Ik heb zo een sigaretten-plug gekocht en die daar op aangesloten.

Contact aan, iPhone adapter er in gestoken, iPhone er in,... niets.
OK, in de auto moet ik eerst starten. Ook niets.

Alles doorgemeten en er staat wel degelijk stroom op. In de auto werkt de zelfde adapter wel. Iemand enig, enig idee wat dat kan zijn?

Bij het meten viel me wel op dat 'ie niet verder komt dan 10,4 volt.
Zou dat er mee te maken kunnen hebben? Alle hints zijn welkom.




wat ik kan bedenken;


in de auto doet ie het wel, vaak zijn die sigarettenpluggen uitgerust met minimaal 20A op die groep.
hij zal dan genoeg stroom kunnen trekken door de zekering.


op de motor doet ie het niet, hoeveel stroom kan je trekken uit je plug vanaf je ACC zekering?
of zit daar nog veel meer op die groep? [ACC staat voor accesoires> extra randapparatuur die je aan kan sluiten op deze zekering.]

in dat geval zal de spanning dalen omdat je teveel stroom trekt/vraagt uit je plug.
en mist ie net dat beetje voltage weer om de lader/omvormer goed te laten werken.

heb je ook een beetje gas gegeven en toen het voltage gemeten op ACC met de lader aangesloten?



dat is het enige wat ik kan bedenken logischerwijs waarom ie het wel in de auto doet. :)
 
Laatst bewerkt:
-O-
Hebben jullie geen google of zo :?
Heel internet staat vol met waarom zo'n ding niet werkt via een usb aansluiting.
Het heeft niks met 10 of 12 volt te maken en of je de 1 ampere wel haalt, en al helemaal niet of er wel een 20 ampere zekering in zit.
De spanningsregelaar werkt al van af zo'n 8 volt dus die spanning mag het probleem niet zijn (al vraag ik me wel af waarom je niet gewoon ruim 12 volt hebt)
Je hebt een spanningsdeler nodig die spanning op de andere aansluitingen zet.
http://tweakers.net/nieuws/54783/simpele-hack-maakt-usb-lader-geschikt-
voor-iphone.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
-O-
Hebben jullie geen google of zo :?
Heel internet staat vol met waarom zo'n ding niet werkt via een usb aansluiting.
Het heeft niks met 10 of 12 volt te maken en of je de 1 ampere wel haalt, en al helemaal niet of er wel een 20 ampere zekering in zit.
De spanningsregelaar werkt al van af zo'n 8 volt dus die spanning mag het probleem niet zijn (al vraag ik me wel af waarom je niet gewoon ruim 12 volt hebt)
Je hebt een spanningsdeler nodig die spanning op de andere aansluitingen zet.
http://tweakers.net/nieuws/54783/simpele-hack-maakt-usb-lader-geschikt-
voor-iphone.html
Ik ken die truuc met de spanningsdeler, en heb die zelf ook op een USB lader toegepast. In de auto werkt 'ie prima, maar in de boot niet (waar ook netjes 12,zoveel volt op staat). Ik zou niet weten wat de oorzaak is, maar ik vermoed dat de lader het net wel/net niet aankan.

Wat bij mij goed werkte: Andere USB lader gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Leermoment: (Lees stommiteit)

Dus ik denk ik ga vandaag nog wat proberen. Eerst kijken of 'ie het echt niet doet.
Pff, draadjes vasthouden telefoon insteken, m'n handen vol. Ik sluit de telefoon aan en leg 'm neer.
Doe mijn contact aan en?,... :} SCHITTEREND een regen van vonken. *O* Wat een feest ;(

Een iPhone heeft zo'n metalen frame. Je bike ook... Beter geen stroom op zetten.

Ik sta dus even in een verplichte pauze stand.
 
-Je hebt een spanningsdeler nodig die spanning op de andere aansluitingen zet.
http://tweakers.net/nieuws/54783/simpele-hack-maakt-usb-lader-geschikt-
voor-iphone.html
De links naar de blog werken niet meer. Maar er is ook een oplossing met 3 weerstanden mogelijk.

Even het plaatje en wat tekst uit de link geleend:

1217250533.png


Die extra voltages bleken 1,8V op pin 3 en 2,5V op pin 2 te bedragen. De iPhone heeft deze voltages niet nodig tijdens het laden, maar wel om te starten met het opladen van de inwendige accu. Zodra het laden in gang was gezet, konden de 'referentievoltages' op pin 2 en 3 straffeloos verwijderd worden.

Door een spanningsdeler te maken met 3 weerstanden in serie van 1,8 kOhm, 0,68 kOhm en 2,7 kOhm en die van links naar rechts op de 4 aansluitingen te zetten krijg je ook die gewenste spanningen op de tussenliggende kontakten.

-5V (4)--1,8--(3)--0,68--(2)--2,7--(1) +5V, waarbij (4), (3), (2), en (1) de kontakten van de USB zijn.

De totale weerstandswaarde is 5 kOhm, dus de stroom die bij 5 V door die serieschakeling zal lopen is 1 mA. Aangezien deze spanningen alleen nodig zijn bij het starten van het opladen is de stroomsterkte door die weerstanden niet belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Leermoment: (Lees stommiteit)

Dus ik denk ik ga vandaag nog wat proberen. Eerst kijken of 'ie het echt niet doet.
Pff, draadjes vasthouden telefoon insteken, m'n handen vol. Ik sluit de telefoon aan en leg 'm neer.
Doe mijn contact aan en?,... :} SCHITTEREND een regen van vonken. *O* Wat een feest ;(

Een iPhone heeft zo'n metalen frame. Je bike ook... Beter geen stroom op zetten.

Ik sta dus even in een verplichte pauze stand.
Dan klopt er iets niet qua aansluitingen, want dat zou allemaal dezelfde massa moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan