BMW R 1100RS deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Doesj,
ook van mij een hartelijk welkom, :W
mijn beemer is van 93 en die klakt ook in de versnelling wat goed helpt althans bij mij is dikkere olie erin van castrol 75/140 met een busje forte gear erbij, dan naar 1000km schakeld hij een stuk beter, verder trillen is inderdaad niet normaal, toen ik die van mij kocht trilde en schudde hij ook een beetje toen een afspraak met Kenny gemaakt een paar centen lichter maar wel super rijden, het lijkt dan wel een nieuwe beemer, bij mij was het sychronisatie en kleppen stellen.

@ Kenny heeft het nog al druk en ik heb afgelopen weekend een lekke keerring van de voorvork opgelopen, :( ik vroeg me af of er iemand bij mij in de buurt dit voor mij zou kunnen fiksen, hoeft niet voor niets natuurlijk, ik durf er niet aan te beginnen. ik woon in Culemborg. vast bedankt :}

groet, ton 8-)
 
@Doesj:

Ik zou je aanraden om deel 1 en deel 2 eens goed door te lezen. Heel veel info is hier over de RS te vinden. Wel wat leeswerk, maar ja... ;)

De vering achter is in te stellen met klikken. Volgens mij staat 1 klik voor ca. 5 kg. Proberen wat je fijn vind, is mijn advies.

Trilling kan ook te maken hebben met de staat van je banden. Maar niet meer in de spiegel kunnen kijken boven of onder een toerental, is niet ok.

BMW raden is wel meer met gevoel rijden. Geldt zeker voor schakelen met de wat oudere beemers. Karakter heeft zijn 'prijs' _O- . Probeer iets wat tussengas te geven, zeker bij terugschakelen.

Voor een lid in de buurt ben je wellicht bij 'far' (Roelof) aan het juiste adres. Anders meldt zich nog wel iemand... :P

Groet,
Pieter-Bas

Klopt, woon in Friesland tussen Heerenveen en Drachten en kan synchroniseren. Stuur me dan maar een PB.
Mijn voormalige R1100RS uit '95, zonder kat, begon opvallend meer te trillen bij zo'n 4000 rpm en ondanks goed afstellen was dit niet weg te krijgen of sterk te verminderen.

Qua dealer heb ik overigens goede ervaring met Motorplaza te Heerenveen.

Roelof.
 
Beste mensen,
Ik ben sinds kort ook eigenaar van een R1100RS, rood, volle kuip, uit 1999. Ben bang dat ik nog niet zoveel kan 'brengen' op dit forum, maar wellicht komt dat later nog. Als absolute BMW-beginner heb ik nu wel een paar vraagjes:
1. De grote zwarte draaiknop rechts, onder de buddy; ik neem aan dat deze bedoeld is voor de veerspanning. Op welke 'stand' kan die het beste staan?
2. Onder de 2000 en boven de 4000 toeren trilt de motor beduidend meer (spiegels zijn bijna niet te gebruiken door het getril) dan tussen de 3000 en 3500 toeren (lekkerste toerental). Is dit normaal of is dit een afstellingsprobleem?
3. Ik vind de versnelling nogal met een forse 'klonk' in de versnelling vallen. Is dit typisch BMW of is het het einde van de versnellingsbak? (km-stand 88.000)
4. Is er ook iemand in Friesland die veel ervaring heeft met een R1100RS? Ik zou graag een kenner willen laten rijden en eens wat ervaringen uitwisselen. Kosten bak koffie zijn voor mij!
5. Een R1100RS toertochtje... Lijkt me leuk! Is iemand bezig met de organisatie?

Nou, zo eerst maar. Veel dank!!
Doesj.

Gefeliciteerd met de aanschaf van de RS en welkom op het forum!

De zwarte knop is inderdaad de veervoorspanning. Linksom draaien is het verlagen van de voorspanning en rechtsom is de voorspanning verhogen. Kwestie van uitproberen om de juiste stand de vinden. De basisinstelling is helemaal naar links draaien en 1 slag rechtsom.

Behalve in de eerste versnelling, begint mijn motorfiets onder de 2000 toeren aardig te trillen. Maar het is een toerengebied waar ik eigenlijk nooit mee rij.

De versnellingsbak is een beetje apart. Zie de eerdere tips van mede RS-rijders.

Toertocht staat in de planning! En we gaan zeker met zijn allen rijden dit jaar.

Groet,

Angelo
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist onderstaand ruitje opgehaald bij een voormalige RS-rijder:

full


De verkoper woont in Lisse en dat is voor mij om de hoek. Tegenwoordig rijdt hij op een 1150rt en hij had dit zelf gemaakte ruitje voor de RS nog liggen.
Ik was plan om zelf zo'n ruitje te maken, dus dit komt mooi uit. Op marktplaats vroeg hij slechts 5,- euro en voor dat geld kan ik het zelf niet maken.
Binnenkort het ruitje erop zetten en kijken of het bevalt.

Angelo
 
@Podde,
Alle accu's degenereren over tijd. Ik twijfel niet dat de Odyssey de betere accu is (zgn pure lead technology) en langer mee zou gaan. Echter, voor het prijsverschil kun je bijna een tweede Motobatt kopen tzt. en of die Odyssey nu twee keer zo lang meegaat??? De bedradingsmodificatie waarbij de ABS tijdens het starten wordt afgeschakeld (net zoals veel andere elektrische componenten) kan bvb door Quispel motoren in Deurne worden uitgevoerd voor ik meen tussen de 30 en 40 Euro. Dan kun je langer met een accu doen zonder ABS storing en heb je dit al met een accu terugverdiend c.q. hoef je nu nog geen nieuwe te kopen.

@ Marinus, Ik heb even geaarzeld met deze reactie: na dezelfde beginklachten kreeg ik al vrij snel ook een ratelend geluid zodra er iets meer koppel op de bak stond. Dus 100 in 2 is goed, een beetje gas in 4 bij 100 geeft de ratel (betonboor). Het achterste lager van de ingaande as was versleten, het tandwiel daarop (met de zware veer) ging op dat lager invreten als het naar achter werd geduwd. Jij hoeft niet (laten we het hopen) hetzelfde te hebben, maar een bakrevisie bestaat uit twee delen: het uit de motor halen van de bak (en later weer terugplaatsen) en het reviseren er van (vervangen van lagers, keerringen en evt. schakelvorken). Elk kost ongeveer 600 Euro. Ik kon het eerste zelf doen gelukkig. Laten we hopen dat iemand hier andere ervaringen heeft, maar bereid je voor op het ergste.
Peter
 
Hallo van mij uit enige ervaring:
@ doesj
Ik heb een rs uit 1995 139 k en ook mijn BMW trilde bij 4200 rpm, dat komt zoals je leest vaker voor . Het schijnt dat de beide cilinders kunnen afwijken in gewicht. Er zijn super sleutelaars die met gewichtjes de boel in balans brengen ( dat gaat wel erg ver) . Dan is er nog de bougie discussie. Maar de beste remedie is goed synchroniseren ( ik heb nu geen last meer)
Nog wel grappig om te vermelden , was vergeten om het rubberen dopje rechts weer op het synchronisatie buisje te doen , dan trilt die over het hele bereik. Tip check die dopjes onder je gas buis ook maar even op zuivere dopjes

@ Marinus ook ik had een gangspringer, bij mij sprong hij uit zijn 1 in zijn 2 ( eens per maand) maar best irritant. Het grootste probleem was dat mijn versnellings bak olie metaal deeltjes bevatte.
Deze winter bak open : wat bleek er was al aan gehobbyed, maar helaas was er een sluitringetje vergeten. Hierdoor kon de schakelvork te veel bewegen en deze liep tegen tandwiel aan = slijten
Door teveel bewegen waren de nokken van de tandwielen afgesleten en daardoor sprong deze uit de versnelling.
De bakken tot 96 hebben rechte nokken en zijn gevoeliger hiervoor. Latere hebben trapezium nokken.
Het slechte nieuws is dat nieuwe tandwielen bij bmw duur zijn. Als je ook de lagers wil upgraden loop je naar heel veel geld. Ik heb besloten om een geviseerde bak te kopen bij motorhubbie( zie markt plaats) met Gé upgrade spul a700 euro ( hij heeft ook nieuwe) . Misschien wil ie ook wel onderdelen leveren...

@ton het vervangen van de keerkringen is een verrassend eenvoudige klus.
Kijk eens op het gs forum voor handleiding. Bij tips en tricks
Ik heb 2 weken geleden een kameraad met gs geholpen en mij viel het mee.
Als je je voorwiel uit je BMW kunt halen ben je al ver, je poot draai je los met inbus ( zit wel lock tide op) , boven op je kroon plaat draai je hem ook los en je poot is los . Je moet een maatbeker hebben voor de juiste hoeveelheid olie. De nieuwe kering met een grote dop op zijn plek tikken. De hoofd truc zit hem in ontluchtings inbusje in de boven kant poot.
Bij het in elkaar zetten moet je de hoogte van de lucht kap instellen , met wiel en veerpoot weer op zijn plaats. Dat kan niet met een gewoon inbus sleuteltje . Die moet je even in korten .
Dan heb je wel een BMW special tool.
 
Jan Pieter,
ik heb je verhaal gelezen, maar ik wacht toch maar even op Kenny :z , ik vind het te link en dan moet ik ook nog een momentsleutel regelen, tot die tijd kan ik gewoon rijden volgens mij, dus dan mar iets langer wachten, bedankt voor je moeite in ieder geval.

groet, ton 8-)
 
Je kunt nog prima rijden Ton
Evaring van mijn collega was wel dat het steeds harder ging lekken
En helaas de olie lekte naar beneden ... Richting remklauw
Hou dat in de gaten! :) :) :)
 
Popopeter en JP61, bedankt voor jullie mee denken. Ga vandaag nog naar mijn dealer, kijken wat er aan de hand is. Houdt jullie op de hoogte over hoe en wat.

Marinus
 
Jan Pieter,
Daar had ik inderdaad aan gedacht en onder de kuip een katoenen doekje om de vork geknoopt dus de olie komt niet verder.
Het is alleen jammer dat Kenny pas na 17 mei tijd heeft, i.v .m vakantie van Kenny, maar het zij zo.

@ Marinus laat je niet gek maken om die bak te laten klaarmaken voor een pak geld door de motordealers, er zijn sites genoeg vooral in duitsland waar je een goede bak voor een eerlijke prijs kan kopen, ik zal als je dat goed vind ook meezoeken en ik weet dat er op dit forum jongens genoeg zijn die ook wel verder kunnen helpen zodat de kosten een beetje beperkt blijft.
Het is jammer dat die bakken van voor 96 een beetje minder zijn , alhoewel mijn bak van 93 met 69000km nog perfect schakeld, maar ik weet niet, misschien kan je als noodsprong nog proberen om er dikkere olie met forte gear in te doen, ik denk dat de kans klein is maar niet geschoten is altijd mis zeggen ze hier.
Groet, ton 8-)
 
Ton, dat is ook een goed idee. Maar aangezien ik nog een 4 maanden garantie heb, kunnen hun dat beter oplossen. Dat zal vast goed komen, zou vandaag gaan, maar morgen(Vrijdag)
kwam beter uit. Hou jullie op de hoogte.

Marinus.
 
Bedankt voor de vele reacties!

@Podde: Dank je voor het welkom! En voor het tippen van Roelof!

@Popopeter: History weet ik niet precies. Heb het idee dat de BMW bij een liefhebber vandaan komt. Ik kon van de dealer (Jager motoren, Hoogeveen) wel de gegevens van de vorige eigenaar krijgen, maar daar heb ik niet op aangedrongen. Hij ziet er iig goed onderhouden en heel netjes uit. Over jouw broer uit Koudum...; PB-tje graag! ;) TNX! (Ik ga ook even contacten met Roelof...)

@oldbmw: De olie-tip ga ik onthouden! En ik heb ondertussen al contact gehad met Kenny, maar hij heeft het idd erg druk.

@roelof: Bakje koffie op mijn kosten? Ik PB je!

@rasmijn: Zeg jij dat die knop voor de voorspanning is? Dus de veerspanning op de voorvork? En een toertocht... count me in!

@JP6: Tnx voor de tip!

Bedankt allemaal!

(en als er nog iemand een rekje+topkoffer heeft liggen, dan wil ik dat vast wel overnemen...)
 
@rasmijn: Zeg jij dat die knop voor de voorspanning is? Dus de veerspanning op de voorvork? En een toertocht... count me in!

Niet voor de voorvork. Die knop is voor de veervoorspanning van het veerelement van het achterwiel. Hiermee kun je de spanning van het veerelement regelen. Kort gezegd: hogere spanning (high) is stugge vering, lagere spanning (low) is slappe vering.

Aan de vering van de voorvork, kan je (helaas) niets regelen.

Wat betreft de toertocht: Jeroen komt binnenkort met data.

Angelo
 
Hmm... Afgelopen woensdag is iemand achteruit tegen mijn motor gereden. Cilinderbeschermer rechts kapot, knipperlicht rechtsachter kapot en een beetje beschadiging op mijn topkuip. Waar ik me het meest zorgen over maak, is dat mijn topkuip niet geheel recht meer zit. Mijn windscherm zit scheef, en kan niet meer omhoog.

Het schadeformulier gelukkig netjes ingevuld en naar de verzekering gestuurd. Volgende week maar eens een schadeexpert naar laten kijken. Tegenpartij heeft netjes aansprakelijkheid erkend, maar nu is mijn prachtige RS wel vleugellam.

-O-
 
Hmm... Afgelopen woensdag is iemand achteruit tegen mijn motor gereden. Cilinderbeschermer rechts kapot, knipperlicht rechtsachter kapot en een beetje beschadiging op mijn topkuip. Waar ik me het meest zorgen over maak, is dat mijn topkuip niet geheel recht meer zit. Mijn windscherm zit scheef, en kan niet meer omhoog.

Het schadeformulier gelukkig netjes ingevuld en naar de verzekering gestuurd. Volgende week maar eens een schadeexpert naar laten kijken. Tegenpartij heeft netjes aansprakelijkheid erkend, maar nu is mijn prachtige RS wel vleugellam.

-O-

Dat is balen! Hopen dat het netjes gerepareerd kan worden!
 
Hmm... Afgelopen woensdag is iemand achteruit tegen mijn motor gereden. Cilinderbeschermer rechts kapot, knipperlicht rechtsachter kapot en een beetje beschadiging op mijn topkuip. Waar ik me het meest zorgen over maak, is dat mijn topkuip niet geheel recht meer zit. Mijn windscherm zit scheef, en kan niet meer omhoog.

Het schadeformulier gelukkig netjes ingevuld en naar de verzekering gestuurd. Volgende week maar eens een schadeexpert naar laten kijken. Tegenpartij heeft netjes aansprakelijkheid erkend, maar nu is mijn prachtige RS wel vleugellam.

-O-

Mij is zoiets vorig jaar overkomen, met als resultaat dat de motor financieel total loss werd verklaard. E.e.a door lakschade, nieuwe voorwiel, nieuwe vooras, nieuw voorspatbord en nog wat kleine dingetjes.
Ik heb een rechtsbijstand verzekering, die heb ik ingeschakeld, en samen met de dealer is de schade op een zeer prettige en vlotte manier afgehandeld. Ik had het geld binnen 2 weken van mijn eigen verzekering binnen.
E.e.a. heeft wel aanleiding gegeven tot de versnelde aanschaf van een (bijna nieuwe) R1200R Classic met ABS enz.

Wat betreft jouw topkuip: ik schat in dat door losmaken van de beplating en losmaken van de bouten van de topkuip (in principe de bouten niet verwijderen), de kans groot is dat e.e.a. wel weer in model te krijgen is.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
@Doesj: Welkom hier!

@der_Joachim: balen, hopen dat het allemaal goed komt...

Mijn rooster van mei heeft voor mij alle weekenden werk... dus data voor de R11x0RS toer laat nog even op zich wachten...
 
Op zaterdag had een broer in Meppel een familie motordag georganiseerd en ik koos vanwege het weer (eigenlijk de -svoorspelling) voor de R100Rt. De dag ervoor had ik samen met mijn dochter handverwarming er op gezet en dit aangesloten op de bedrading en thermostaat van de verwarmde handschoenen. Dat werkte prima, aanvankelijk op 50%, maar al snel op 25% capaciteit (buiten 11 graden, 130 km/h op de snelweg). Ik had 10 m weerstandsdraad, schakelaars en krimpkous besteld voor drie motoren, het zilver('hard')soldeer en flux kostten 17.50 en totaal denk ik 20 Euro per motor. De RS komt ook nog aan de beurt. Elk handvat is ongeveer 10 Ohm en dat mag ook wel naar 12 blijkt nu.
R 1100 RS. Vanmiddag wilde ik eens wat zaken nameten: de potentiometer (vervangt de lambdasonde) werkt perfect tussen 0 en 1k ohm. Ik vermoed dat pen drie de aktieve weerstand is en deze stond op 700. (pen 1 is 1k - (3 =700) en tussen 1 en 3 altijd bijna 1 k). Elke halve slag is 34 ohm, rechtsom rijker (pin 3 hoger). Hij is nu teruggezet naar 600 ohm om te kijken wat er gebeurt met de stationair loop. Aanvankelijk ga ik slagen tellen, later op gevoel voor de mooiste loop. Uiteindelijk zal ik CO eens moeten meten en afstellen: 1.5 volgens het boekje tot 1.8 % (dank Roelof) moet goed zijn. Ik zal dan de bijbehorende weerstand hier weer melden.
De TPS (zwarte doosje aan het linker gasklephuis) is ook gemakkelijk te meten: het borgveertje indrukken en verwijderen, rubber hoes van de stekker omrollen, het borgveertje bij het wit/rode draadje ( de achterste van vier, dichtste bij je linker knie) in steken en de plus van een multimeter aansluiten, de andere pool aan aarde = frame en dan contact aan. Ik had 0,376 volt en dat is perfect (boekje 0,37- 0,38). Even aan het gas draaien en het voltage loopt mooi op en weer terug naar dezelfde waarde. Voor andere uitlaat/filter etc. combinaties zijn andere waarden bekend, maar behalve de 1100 GS inlaatbuizen is bij mij alles standaard.
Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik had 10 m weerstandsdraad, schakelaars en krimpkous besteld voor drie motoren, het zilver('hard')soldeer en flux kostten 17.50 en totaal denk ik 20 Euro per motor. De RS komt ook nog aan de beurt. Elk handvat is ongeveer 10 Ohm en dat mag ook wel naar 12 blijkt nu.
Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien op de RS. Plaats je een foto als het klaar is? Waar koop je de materialen?

gr.
Kees
 
@ Kees,
Het idee kreeg ik hier:http://jhau.maliwi.de/mot/hotgrip.html
Het materiaal heb ik grotendeels bij Conrad.nl gekocht, zie lijst hieronder. Nu heb ik op de kale R65 caferacer alles zelf gemaakt, dus schakelaar, extra weerstand etc. Op de R100RT en de RS zit al een bedrading voor el verw handschoenen, dus heb ik alleen de (Gerbing) stekkertjes gekocht bij warmtekleding.nl :
1 CXSP Gerbing Splitter 10.95
Deze doorsnijden en de beide female pluggen aan de handvat bedrading solderen.
Weerstandsdraad isachrom 60 10 mtr artnr 421201, draadweerstand 25 W 2.2 Ohm artnr 421278 en Trekschakelaar auto A3-20A-SQ artnr 701177. en dan nog 1 ST x 546635 Krimpkous met soft-grip zw 1m. Totaal 23.00 excl BTW en verzendkosten.
Ik heb per handvat ongeveer 1m60 = 10 Ohm gebruikt. Behalve de schakelaars en extra weerstand heb je dan materiaal voor drie motoren. De krimpkous is vergelijkbaar met de grips op bvb tennisrackets of hockeysticks en heeft een licht patroon. Dit is nauwelijks zichtbaar, maar wordt op de foto door de flits wat extra uitgelicht.
full

En zo zit het op de R100RT, de bedrading van buiten door het rubber, dan door het stuur.
 
Vandaag stalen remleidingen gemonteerd

Goed te doen en eenpositieve verbetering. Bij achter remmen schiet ie nu zelfs in de ABS })

@ Jos heb je jou set al binnen ? En past het een beetje
Ik ben nog benieuw voor een collega

Gé jp
 
Zomerruitje is geplaatst:

full

full

full


Best lekker de wind op de helm en schouders bij normale snelheden. Ik heb ook ontdekt dat het windgeruis voornamelijk wordt veroorzaakt door mijn helm (Schuberth C3). Ook met dit ruitje heb ik daar last van. De kinventilatie veroorzaakt een hoop gefluit.
De bandbreedte met de C3 zonder windgeruis is voor mij ongeveer 1,5 cm en dan moet ik tussen de rand van mijn helm en de bovenkant van de pinlock heen kijken en dan is mijn zicht erg beperkt.
Wel blij om dit te ontdekken met een scherm van 5,- euro inplaats van een duur nieuw scherm.

Groet,

Angelo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan