Crosstourer VFR 1200X

Gisteren de Crosstourer in ontvangst genomen :-)

Vandaag en morgen de eerste echte km rijden. Moet wel zeggen dat ie echt heel anders rijdt dan mijn CBF1000. Maar heeft wellicht ook te maken met cardan ipv ketting...

Maar wat een mooie motor ;-) blij
 
Mooi gefeliciteerd, ik moet nog even wachten.

Maar:

full
 
Hoi Frank
Ja ik ben hier ook even komen kijken, natuurlijk is het hier niet zo spannend en levendig als op het VFR owners club forum, misschien kunnen we deze mede Crosstourer owners daar naartoe bewegen. ;)
 
Hallo allemaal,

Sinds vorig week mijn nieuwe VFR 1200 X Crosstourer opgehaald. Ik heb gekozen voor de uitvoering Galibier in het zilver.

De eerste 250 km staan nu op de teller na het weekend. Hij rijdt heerlijk.

Toch een vraagje. Wanneer ik op de snelweg verschijn en ik schakel door van 4 naar 5 en/of van 5 naar 6, dan pakt ie niet altijd direct de versnelling en verschijnt er het "-" teken op het display (hij pakt overigens wel direct door). Wellicht is het nieuwigheid van de motor......Het gaat ook vaak goed, maar soms wil dit geschieden.....

Iemand die dit ook mee heeft gemaakt (dat er ff een "-" teken verschijnt)? Of tips?

Verder rijdt de machine toppie ;-)

Groet, GJC
 
Laatst bewerkt:
Update: Ik heb nu in 5 dagen een 900 km mogen rijden. De machine is heerlijk. Zeer comfortabel en wendbaar en vermogen in alle situaties! Ik wil alleen maar blijven rijden ;-)

Schakelprobleempje (soms). Zoals gezegd wil de motor, wanneer ik van 5 naar 6 schakel, sporadisch hoog in de toeren schieten omdat er geen versnelling is geselecteerd.....of hij geeft op de schakelindicator een minteken aan, maar pakt dan, wanneer ik even gas loslaat, toch weer de versnelling (en laat dit ook zien op het display).

Dus schakelen van 1 naar 2 naar 3 naar 4 gaat probleemloos (soepel), sporadisch van 4 naar 5 en van 5 naar 6 met bovengenoemd euvel. Wat zou dit kunnen zijn? Nieuwe motor? Inrijden? Andere manier van schakelen aanleren? Of toch eventjes geduld i.v.m. nieuwe motor?

Verneem graag jullie tips en adviezen. Dankjewel.....
 
Berichtje gekregen:

"Met een tankinhoud van 21,5 liter had ik gisteravond weer net op tijd de pomp kunnen bereiken ....tankte 21,41 liter en kon eigenlijk nog 8 km rijden volgens de boordcomputer!! (412 km gereden = 5,19 L/100 - 19,243 km/L).. en dan nog zeggen dat "de boekjes" klagen over het verbruik !!!"
 
Update: Ik heb nu in 5 dagen een 900 km mogen rijden. De machine is heerlijk. Zeer comfortabel en wendbaar en vermogen in alle situaties! Ik wil alleen maar blijven rijden ;-)

Schakelprobleempje (soms). Zoals gezegd wil de motor, wanneer ik van 5 naar 6 schakel, sporadisch hoog in de toeren schieten omdat er geen versnelling is geselecteerd.....of hij geeft op de schakelindicator een minteken aan, maar pakt dan, wanneer ik even gas loslaat, toch weer de versnelling (en laat dit ook zien op het display).

Dus schakelen van 1 naar 2 naar 3 naar 4 gaat probleemloos (soepel), sporadisch van 4 naar 5 en van 5 naar 6 met bovengenoemd euvel. Wat zou dit kunnen zijn? Nieuwe motor? Inrijden? Andere manier van schakelen aanleren? Of toch eventjes geduld i.v.m. nieuwe motor?

Verneem graag jullie tips en adviezen. Dankjewel.....


Dat "-" tekentje betekent dat je niet in je versnelling zit. Technische uitleg van hoe een versnellingsbak werkt, bespaar ik je. Misschien moet de nieuwe motor nog een beetje wennen?
Je mag in elk geval redelijk krachtig schakelen, hoor. Echt naar beneden "stampen" kan geen kwaad.
 
"Met een tankinhoud van 21,5 liter had ik gisteravond weer net op tijd de pomp kunnen bereiken ....tankte 21,41 liter en kon eigenlijk nog 8 km rijden volgens de boordcomputer!! (412 km gereden = 5,19 L/100 - 19,243 km/L).. en dan nog zeggen dat "de boekjes" klagen over het verbruik !!!"

Na 10.000km kan ik een gemiddeld verbruik van 1 op 15.2 melden (DCT versie). Het verschilt wel enorm, zoals bij alle voertuigen, of je lange stukken snelweg rijdt of in de stad veel moet optrekken. Ik rij dagelijks stads- en 80km wegen en heb een redelijke forse rijstijl.

Ik weet dat op een gegeven moment ook niet meer aangegeven wordt hoeveel km je nog op je tank kunt rijden, volgens mij kwam er toen een streepje. Er ging toen overigens ook 21,4 liter in.
 
Je mag in elk geval redelijk krachtig schakelen, hoor. Echt naar beneden "stampen" kan geen kwaad.
Ik weet bijna zeker, uit ervaring op mn VFR1200F, dat het alleen gebeurd bij het opschakelen dus van 5 naar 6.
Daarom de op het VFROC forum gegeven tip om te kijken of je de schakelpook niet wat kunt verstellen, ik denk zelf dat je hem lager moet zetten.
 
Ik weet bijna zeker, uit ervaring op mn VFR1200F, dat het alleen gebeurd bij het opschakelen dus van 5 naar 6.
Daarom de op het VFROC forum gegeven tip om te kijken of je de schakelpook niet wat kunt verstellen, ik denk zelf dat je hem lager moet zetten.

:) Terwijl ik gisteren naar het werk reed bedacht ik: "als je de schakelpook een beetje lager zet zou dat toch beter moeten gaan..."
 
Gisteren de 1.000 km grens bereikt en ik moet zeggen dat het schakelen gisteren ook (verbazingwekkend) soepel is verlopen. Er ging niets mis, erg soepeltjes! Nu maar hopen dat het zo blijft. Zaterdag gaat mijn motor voor zijn 1.000 km beurt!
 
Update: zojuist 1.000 km beurt laten uitvoeren. Nieuwe olie en oliefilter, nieuwe cardan olie, alles checken etc. Hij loopt heerlijk en de uitlaat van Akra... geeft de motor net een exclusiever geluid. Ook het schakelen gaat soepel overigens, gelukkig maar!
 
En zojuist toch maar even de dealer gebeld om een hugger te bestellen. Dan blijft mijn machine toch wat schoner in de regen ;-) wanneer deze gemonteerd is!
 
Laatst bewerkt:
hoi,ik ben seinkes gelukkige eigenaar van een vfr1200x dct,fijne motor tot nu toe,ik heb een sportieve rijstijl dus ik ga maar niet over verbruik beginnen he... heeft er al iemand een alternatief voor binnetassen voor de dure honda koffers?
 
Hoi Seinkes.

Alleen de binnentassen of heb je nog complete koffers nodig?
Zo las ik op het VFRoc dat frank_b het merk Hepco&Becker heeft gekozen.
Deze zijn wel waterdicht dat in tegenstelling tot de Honda koffers.
 
Laatst bewerkt:
Hugger

Morgen laat ik de hugger op mijn Crosstourer monteren door de dealer. Zijn er mede Crosstourer berijders die (positieve/negatieve) ervaringen hebben bij een hugger op de nieuwe Crosstourer? Graag jullie advies omtrent het wel of niet laten monteren van de hugger.

Graag vandaag nog jullie bevindingen/advies, aangezien ik de hugger morgenvroeg wil laten monteren. Alvast bedankt!

Groet, GJC
 
Laatst bewerkt:
Update review:

Ik ben nu een aantal weken in het bezit van de nieuwe Crosstourer (schakelversie), uitvoering Galibier + hugger (zojuist laten monteren), navi en beveiliging. Op dit moment staat de teller op > 2.000 km. Een heerlijke reismachine! De zitpositie is uitstekend en je wordt niet moe, het optionele hogere tourscherm is perfect (onderdeel Galibier). De machine is zwaar (ca. 275 kg), maar daar merk je werkelijk helemaal niets van tijdens het rijden (ook niet stapvoets). Het vermogen van de motor is top. Enige puntje van kritiek is dat de motor heel af en toe bij het schakelen van 4 naar 5 of van 5 naar 6, de versnelling niet direct pakt (dit is overigens alleen bij het accelereren in hoge toeren). Naarmate de km's vorderen gaat het schakelen wel beter moet ik zeggen. Maar de dealer zal e.e.a. nog overleggen met de technische dienst van Honda. Maar dit heeft eigenlijk weinig invloed op het heerlijke rijden met de Crosstourer. Want bij een rustige manier van rijden schakelt hij prima in alle versnellingen.

Tot zover...Groet, GJC
 
Hallo Crosstourer rijders,
Ik ben Geert, nieuw op dit forum.
Op dit moment rijdt ik een Honda Transalp 650 en ben daar erg gelukkig mee.
Ik volg jullie op dit forum, omdat ik in de eerste helft van 2014 een Xtourer wil aanschaffen. In 2016 heb ik het plan om daarmee een tour te maken naar de Noordkaap, samen met mijn zwager (eigenaar van een VFR 1200).


Vraagje aan jullie: Ik ben 174cm, is een stab=ndaard Xtoure geschikt voor mij of moet ik deze dan verlagen.

Arendsoog
 
Update:

Bijna 25 000 km in net iets meer dan een jaar en tijd voor groot onderhoud (nu zaterdag). Wellicht ook een nieuwe voorband.
Achterband en voorrem was al vervangen bij 18 000 km.

Eén winddeflector (handvat) vervangen na een 'zwak momentje' ergens in Frankrijk. In totaal heb ik de motor twee keer opgeraapt zelfs. De zijkoffer draagt daar de sporen van. En gelukkig alleen de zijkoffer. Stevige machine dus!

Voor toekomstige motor- oprapers handig om weten: als de crosstourer echt VALT en je stuur lijkt scheef te staan nadien... dan is dat ook zo. Niets aan de voorvork dus, maar de crosstourer heeft een stuur zoals een fiets: je kan dat terug rechtzetten. Gewoon met de hand. Schijnt wel vaker het geval te zijn bij off-road- machines, maar voor mij was het een eerste keer.

Ondanks het behoorlijk tegenvallende weer de laatste maanden dus toch veel kilometers. De handvat- verwarming was de investering van een leven op dat vlak.

En voor de volledigheid: de laatste 4000 kilometer heb ik een gemiddelde van 6,2 liter per 100 km.
 
Laatst bewerkt:
@ GeertXtourer / Arendsoog.

Het zal er echt net om hangen, ik ben 1.76 en kan redelijk goed met mn voet bij de grond, maar niet met beide voeten tegelijk.
Ga gewoon even een keer proefrijden bij een dealer in je buurt, liefst op een motor die al wat km's erop heeft zitten. De nieuwe vering zakt nog wel ietsje in heb ik gemerkt.
Zelf heb ik ook een 1200F gehad maar deze motor bevalt mij veel beter!
Ik denk wel dat je een betere zitpositie hebt dan je zwager op zn VFR1200F (de crosstourer heet namelijk ook VFR1200 maar dan een X erachter), zeker als je een lange rit gaat maken.
 
Gister nog even goed gekeken, de ene voet kan gewoon plat op de grond de andere voet kan ik met mn tenen nog goed de grond raken. Mn motor heeft nog gewoon originele zadel en vering.

Een klein stukje Google-en leverde me dit op:
zithoogte Transalp: 84 cm
zithoogte Crosstourer: 85 cm
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan