Honda VTR NAKS kapot met nodige gevolg (zie foto's)

Chans

Rookie
6 mei 2008
20
0
Amsterdam
Hoi allemaal,

2 maanden geleden reed ik met mijn VTR waarna er een enorm ratelend geluid uit kwam, na direct de motor aan de kant gezet te hebben en even te luisteren naar de motor heb ik hem snel uitgezet. Daarna kwam de elektrische startmotor niet meer in beweging en bij het aanduwen blokkeerde het achterwiel alleen. Na kort onderzoek dacht ik snel aan een kapotte NAKS. Dus stoute schoenen aan en sleutelen maar.

Dag 1:
NAKS er uit gehaald, NAKS voorste cilinder bleek een stuk korter te zijn dan die van de achterste. Na het open maken van beiden NAKS bleek de veer van de voorste NAKS dan ook kapot te zijn. (foto)
full

full


Dag2:
Na verder onderzoek toch maar besloten om de cilinderkop er af te halen. Onder de cilinderdeksel zag alles er prima uit, ketting nokkenas lag er nog netjes op en leek niks aan de hand te zijn. (foto)
Bij het verwijderen van de cilinder kop kwam ik het volgende tegen (foto’s), omdat ik niet goed weet wat ik er mee aan moet is jullie advies van harte welkom.

full

full

full

full

full


Alvast heel erg bedankt!

Gr Hans
 
Laatst bewerkt:
Kromme inlaat kleppen. Zou buiten het vervangen van de kleppen ook de geleiders controleren. Zuigers hebben niet of nauwelijks geleden. Controleer ook nokkenasketting en ik zou voor de zekerheid beide NAKS vervangen. Rest lijkt ok en lekker laten zitten.
 
Kromme inlaat kleppen. Zou buiten het vervangen van de kleppen ook de geleiders controleren. Zuigers hebben niet of nauwelijks geleden. Controleer ook nokkenasketting en ik zou voor de zekerheid beide NAKS vervangen. Rest lijkt ok en lekker laten zitten.

Dank je wel Husky, Zou je dan aanraden alle 4 de kleppen te vervangen of alleen de 2 inlaat kleppen? wat kan ik controleren aan de geleiders en de nokkenasketting? Beide Naks ga ik zeker vervangen, Hier heb ik wel van geleerd hehe.
 
Hoeveel KM heeft het blok gelopen? Olieverbruik? Wel even goed je zuiger en cilinderwand bekijken op krassen e.d. Verder lijkt het zo op de foto wel OK inderdaad. Je kunt ook een goede kop zien te scoren. En nieuwe NAKS inderdaad, beetje laat maar dat had je zelf ook al bedacht :P. Als laatst zou ik als de kop er weer op zit, nog even de compressie meten om te zien hoe gezond het blok nog is.
 
Ik zou proberen een tweedehandse cylinderkop te scoren. Maar weet niet of die nog wel eens aangeboden worden.

Reviseren is overigens niet zo moeilijk. Maar een tweedehandse cylinderkop zal wel niet veel duurder zijn, en kost veel minder tijd om te vervangen.

Wat er hoogstwaarschijnlijk is gebeurd is dat je nokkenasketting een tandje versprongen is. Balen. Ik vraag me af of je het niet al eerder aan had kunnen horen komen?
 
Op het eerste zicht ziet het er helemaal niet slecht uit. Beetje werk en geld voor een paar nieuwe inlaat kleppen, kleppen geleiders, en kleppengeleidersdichtingen, cilinderkoppakking, (ketting indien nodig) en die gaat weer draaien. VTR blokje vind je ook in de oude varadero 1000.

groeten en succes
 
In principe zou het voldoende zijn om 2 uitlaatkleppen te vervangen, klepgeleiders eventueel, klepgeleider seals, nokken as ketting controleren, en beide spanners vervangen, zoals naturllijk ook de koppakking. De geleiders zouden een tik hebben kunnen en zouden aan het einde in het uitlaatkanaal iets onronde of vervormd kunnen zijn, door de kracht die de klepsteel hier op uitoefende. Nieuwe kop is m.i geheel overbodig. Bij het kopen van een ander 2e hands kop moet je maar weer afwachten hoe de staat hiervan is terwijl van jouw cilinder kop je weet dat de motor goed liep en nu alleen 2 kromme uitlaatkleppen heeft. Ik zou uitlaatkleppen demonteren geleiders controleren en nieuwe kleppen plaatsen. Afhankelijk van het materiaal van de kleppen (titanium) kun je ze tegenwoordig niet meer inslijpen, wel de zetel schoon maken en het zitvlak iets inslijpen maar neit zoals men vroeger vaak deed biede inslijpen met kleppen pasta. daarmee beschadig je de harde laag van de klep.
 
Positief jullie reacties te ontvangen
Helaas van het weekend geen tijd gehad om er verder naar te kijken maar ik zal proberen ook zo veel mogelijk antwoord te geven op jullie vragen en tips en tricks.

Blok heeft 55.000 km gelopen.
Compressie meting aan het einde lijkt me een goed idee.
2de hands cilinder kop zie ik zelf niet helemaal zitten dus wordt het denk ook niet.
Ik dacht op een moment wel een rateltje in het blok te horen maar twijfelde daarna ook weer of ik het wel echt goed hoorde of dat niet al zo was. (helaas, toen had ik direct actie moeten ondernemen)
De 2 bouten op de schaal van de nokkenassen heb ik zelf er afgehaald om de nokkenasgeleider en de nokkenasketting te kunnen verwijderen.

Na jullie reacties zit ik te denken het volgende te vervangen;
2 nieuwe inlaatkleppen
2 nieuwe kleppen geleiders
Kleppengeleiders dichtingen
Cilinder koppakking
NAKS vervangen

Daarbij werd er aangeraden hydraulische kleppenstoters op te zetten, ik weet niet wat er nu voor klepstoter in zit en in hoeverre deze versleten zouden zijn. Wat zou jullie advies hiervoor zijn.
Ook zou ik graag iets meer advies willen over de klopsensor? Ik zou eigenlijk niet weten waar die zit in mijn VTR en wat die precies doet eigenlijk.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Vanmiddag ga ik weer naar mijn VTR, Ik houd jullie op de hoogte.
 
Ken het verhaal, zelf twee keer meegemaakt. Altijd de eerste cylinder gaan stuk. Dit ivm uitlopen olie in de rechtopstaande spanner. (gevonden in engelse documentatie) Spanners vervangen door niet automatische spanners is de enige oplossing.
 
Het resultaat:

Na de clinderkop verwijdert te hebben ben ik als volgt verder gegaan:

Kleppen verwijderen met mijn zelf gemaakte kleppentang, scheelt weer 70 euries:
full


nieuwe kleppen & spietjes besteld:
full


Kleppen pasta en slijptool (houtje met zuignap) besteld en slijpen maar:
full


Door benzine in de gas inlaat gangen te stoppen van de cilinderkop en 24 uur te laten staan heb ik getest of de kleppen goed afsloten. na 4 avonden slijpen kwam er geen druppel en geen zweet meer langs de klepzitting en de klep. Sijpen volbracht met als resultaat 2 mooie nieuwe kleppen in mn cilinderkop:
full

full

full


Na het slijpen de cilinderkop met een nieuwe koppakking weer geinstalleerd. alle bouten volgens handboek met mijn momentsleutel aangedraaid om schade in de toekomst te voorkomen. (Dat geld ook voor alle bouten die hierna aangedraaid moeten worden)

Daarna nokkenassen er weer op en de ketting op tijd zetten.
Ik had bij beiden cilinders de nokken as ketting er af gehaald waardoord deze dus van tijd af waren. Voor het stellen van de kleppen moesten deze kettingen er eerst weer goed optijd op zetten, vervolgens de ketting op spanning zetten met de nieuwe naks gemonteerd. Nu kon ik de nokken 6 keer rond laten draaien door met een sleutel aan de krukas te draaien (wel in zijn neutraal natuurlijk).
Vervolgens van alle 8 de klepspeling gemeten met de voelermaat. wat ik overzichtelijk genoteerd heb op een A4. Daarna nokken assen er weer af om de shim diktes te meten met de micrometer.
Toen de berekening gemaakt:
(gemeten klepspeling met voelermaat - gespecificeerde klepspeling) + gemeten shimdikte met de micrometer = nieuwe shim dikte.

Let op: gespecificeerde klepspeling is voor inlaat kleppen en uitlaat kleppen verschillend.

zo heb ik dat genoteerd, vervolgens heb ik de nieuwe shim diktes afgerond op de fabrieksmaten met 3 cijfers achter de komma. (de pijl wijst naar de voorkant van de motor)
full


Na dat de nieuwe shims geinstalleerd zijn heb ik de nokkenassen weer gesinstalleerd en opnieuw de nokken 6 rondjes laten maken waarna ik nog een keer gecontroleerd heb of de klepspeling nu klopt. Dit klopt bij mij allemaal nu en staan precies op INlaat: 0.006 inch en EXuitlaat: 0.012 inch. Zoals je ziet heb ik met inches gewerkt, dit omdat ik een inches voelermaat had, dat was in combinatie met mijn micrometer dus wel wat extra omreken werk.

TIP: neem hier de tijd voor dit is echt precisiewerk en een foutje kan fatale gevolgen hebben. aandachtspunten Nokkenas goed op tijd (heb ik wel 5 keer gecontroleerd). Klopt je nieuwe shim berekening. Meet altijd nog een keer je klepspeling op na het plaatsen van je nieuwe shims ter controle. en draai je nokken assen altijd een paar keer rond zodat je weet dat je kleppen ieder geval niet tegen je zuiger aan botsen.

Na het klepstellen ben ik de motor weer gaan dicht bouwen, Klepdeksel in de hoeken van de halve maantjes afdichten met wat vloeibare pakking. Olie koeler weer op zijn plek, radiatoren weer op zijn plek. Nieuwe olie en olie filter installeren. Nieuwe koelvloeistof er in.

Ik moest mn accu nog even opladen en toen het moment van de waarheid.

3...........
2...........
1...........

Start!!! en mijn motor deed WROEWROEMWROEM.

meteen 20 minuten stationair laten draaien. Ik had hem op een wit zeil staan om te controleren op eventuele lekkages. of zwetende pakkingen. Dit bleek allemaal in orde te zijn. Geen lekkages, zweten of gekke geluiden. De motor loopt nog beter als voorheen en ik herken nu inderdaad dat de tik van mijn destijds kapotte NAKS er uit is.

Hij rijd weer super soepel en doet het perfect!!!

Hoop dat andere mensen die het zelfde overkomen wat aan deze beschrijving hebben. of het mensen attent maakt om ieder geval tijdig je NAKS te vervangen.

Totale kosten:
full



Groet Hans
 
Terug
Bovenaan Onderaan