moto guzzi v35 imola start niet

23 feb 2009
240
0
Vraagje toevallig iemand in de buurt van Oss verstand van moto guzzi.
Heb een guzzi V35 imola 1983 staan die enige jaren niet heeft gelopen.

Nieuwe accu is reeds geplaatst maar start niet zekeringen vervangen je hoort relais wel klikken maar gebeurt verder niets.

Toevallig iemand nog suggesties voordat ik startmotor ga vervangen. Zou ik nog ergens na kunnen kijken.
Of iemand die even met me wil meekijken.
 
Tikkend startrelais is;
1 onvoldoende accu power. Extra accu bijzetten mbv startkabels
2 defect relais. Te controleren door de dike aansluitingen handmatig door te verbinden
3 defecte starter. Te checken door direct 12 volt op de starter te zetten.

Let in alle gevallen. Ook 12 v geeft veel stroom en wat vonken.
 
De Guzzi heeft geen start relais, maar een bendix. Als die alleen tikt is waarschijnlijk de accu of te leeg of slecht weet ik uit ervaring -O- Chek met een voltmeter hoe ver de spanning in zakt als je probeert te starten. Als de spanning onder de +/- 10 Volt zakt trekt je accu het niet. (ik neem aan dat de accu opgeladen is).
probeer het dan met startkabels naast een auto o.i.d.

wil de startmotor dan nog niet rond dan is de startmotor makkenlijk met 2 bouten los te halen, dan kan je kijken of de startmotor vast zit door het tandwiel te draaien. wel eerst de - van je accu los maken.

Als de motor lang heeft stil gestaan is het handig om door de bougie gaten een klein beetje olie spuiten en dan de motor in z'n 2 een klein stukje te duwen, zodat je zuigers weer iets van smering hebben bougies weer monteren. Niet te veel, want dan slaat de bougie vet.

Suc6 met je Guzzi, en we willen natuurlijk wel foto;s van je guzzi zien he :Y
 
Laatst bewerkt:
Nog een kleine aanvulling,
naar de bendix loopt een dikke kabel direct van de accu, waar de bendix de startmotor mee schakeld, maar ook een dunne draad, die de bendix van spanning voorziet bij het starten(zie foto). Je kan controleren of hier spanning op komt bij het starten (weet uit mijn hoofd niet of dit direct van de startknop komt, of via een realis). maar hier moet je spanning hebben als je de startknop indrukt.
full
 
Je kunt de startmotor ook doorverbinden. Je verbind dan de dikke draad op de startmotor met het lipje waar de dunne draad op zit.
Doe dit wel met een oude schroevendraaier, wan er kunnen behoorlijke vonken vanaf komen.

In mijn ervaring is de bedrading van Guzzi een drama, Zorg dat het hulprelais goed aangestuurd wordt, en controleer dan de bedrading van het hulprelais naar de startmotor. Op mijn SP kreeg de startmotor spanning van de zekering, naar het contactslot, het hulprelais en dan naar de startmotor. Daar zitten zoveel stekkerovergangen in dat er uiteindelijk bijna niets bij de startmotor aankwam -O-

Free Web Hosting - Your Website need to be migrated
 
Nu is de vraag welke merk startmotor zit er op
Guzzi gebruikte drie merken
Bosch (zelden stuk en als die stuk was goedkoop te repareren )
Lukas bij weigeren weg gooien is de moeite van het repareren niet waard gaat daarna toch weer stuk
en de Franse Valeo ( een breuk gevoelige koolborstel houder en magneten die los komen )
Bij los gelaten magneten is deze nog goedkoop te repareren omdat het huis met magneten vrij makkelijk te koop is bij de autosloperijen
 
Er zit een lukas op hebben vandaag start motor aan de gang gekregen als we deze even met draadje door verbinden. Zijn inmiddels 2 relais tegen gekomen een bijna boven de startmotor en de andere een iets verder in het frame tussen carb en accu bak. Nu maar even voor de zekerheid op zoek gang na electr schema.

Hij heeft straks even gelopen heb ook maar meteen de carb er van af gehaald liggen nu in ultrasoon bad.
Nieuwe benzine slangentje erop en dan weekend als we schema hebben maar weer opnieuw aan de gang.

Motor liep straks redelijk mooi maar had een beetje moeite om op te pakken. Maar eerste rondje is gemaakt.

Als ik hem aan starten heb van de week maar weer verder kijken remmen schoonmaken en nieuwe vloeistoffen erin. Dan moet ik even olie aftap en bijvul doppen borgen. en diverse dingen eraf halen.
En dan wil proberen of ik met dit pk pakhuis de 3 uur van Oss kan starten. Was namelijk bezig met bol d or aan klaar maken maar met test heeft het blok van bolletje het begeven. Dus vandaar ik als nood even deze Guzzi had gekocht. helaas had ik geen budget voor een le mans maar vind meedoen belangrijker dan winnen. En gaat met 3 uur wedstrijd wie het meest constant rijdt. Dus hou jullie op de hoogte,
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan