Niet ontstoorde bougiedoppen en autoradio's

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo.

Deze vraag is meer uit nieuwsgierigheid, ik heb ooit vernomen dat niet ontstoorde bougiedoppen effect kunnen hebben op auto radio's die zich vlak bij de motor bevinden.

Klopt dit?

En waarom heb je eigenlijk ontstoorde en niet ontstoorde bougiedoppen?
Kun je niet gewoon alleen met ontstoorde bougiedoppen uit de weg?

Groeten Tom.
 
Hallo.

Deze vraag is meer uit nieuwsgierigheid, ik heb ooit vernomen dat niet ontstoorde bougiedoppen effect kunnen hebben op auto radio's die zich vlak bij de motor bevinden.

Klopt dit?

En waarom heb je eigenlijk ontstoorde en niet ontstoorde bougiedoppen?
Kun je niet gewoon alleen met ontstoorde bougiedoppen uit de weg?

Groeten Tom.


nou ze kunnen effect hebben bij signalen die door de lucht gaan,


bv RF tv signaal uhf/vhf
satelliet signaal
en inderdaad radio's volgens mij, ik zal er nog wel een berg niet genoemd hebben.


zelfs trams storen die signalen, hoor ik van een kameraad van me die in A'dam woont.



die ontstoorde doppen icm R-bougies, daar schijnt je motor heel rottig van te gaan lopen,
dus goed voor de omgeving en slechte prestaties van je bike. :]
 
Je kunt met niet ontstoorde doppen rijden mits je bougies gebruikt die een ingebouwde weerstand (ontstoorder hebben), dat zijn de bougies met de type aanduiding "R"

http://www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/faqs/faqresistor.asp

Ik rij op mijn enduro fietsen met waterdichte niet ontstoorde doppen met "R" type bougies.
Ontstoorde doppen zijn in combinatie met vocht een bron van uitvallen die ik midden in de wildernis liever niet heb. Een reserve bougie is makkelijk te vervangen, sneller als een hele dop.
 
Laatst bewerkt:
om nog iets dieper in te gaan op het verhaal van mr.old(s)cOOl!

Bij vonkoverslag komen er altijd sterke hoogfrequente 'uitslingeringen' voor. De eerste radiozenders waren zelfs op dit principe gebaseerd, en het merk telefunken heeft er zijn naam aan ontleend.

Je kunt dus eigenlijk een werkende bougie wel vergelijken met een primitief mini radiozendertje. Doordat de frequentie van de uitslingering over een breed spectrum verdeeld is, heeft het "signaal" wat het zendertje uitstuurt invloed op allerlei frequentiebanden. Wat nog erger is is dat de frequentie van het vonksignaal steeds wat verloopt, zodat ook ontvangers die werken met FM (frequentie modulatie) het oppikken.

De bougiekabel gaat vervolgens werken als antenne, en straalt het signaal vrolijk rond.


Wat betreft weerstand / ontstoring: Je wilt een zo sterk mogelijke vonk met zo min mogelijk radiostoring. Door in de diverse onderdelen een weerstand te monteren wordt de vonk lichtjes verzwakt, maar de radiostoring neemt sterk af. Dat komt omdat het stoorsignaal een wisselstroom van hoge frequentie geeft, en als het ware bij iedere passage door de weerstand weer lichtjes verzwakt wordt. De vonk gebeurt maar 1x, de 'naslingering' vele tientallen keren. Vandaar dat de weerstand een grotere invloed heeft op de radiostoring dan op de kracht van de vonk zelf.

je kunt het alleen ook overdrijven; téveel ontstoorweerstand heeft hetzelfde effect als een te grote elektrodeafstand; de motor gaat er echt rot van lopen.

Als je voor alle onderdelen de voorgeschreven types gebruikt zit het wel snor, bij de meeste voertuigen valt er eigenlijk niets aan te verbeteren. Bij oude auto's met contactpunt ontsteking zie je wel eens dat de enige onstoring in het systeem weerstands bougiekabels zijn. Maar je moet je ook niet afvragen wat voor gezeik radiomonteurs vroeger soms gehad hebben om bij zo'n auto de radio storingsvrij te krijgen. Dit ging o.a. over extra aardlussen voor de motorkap, verplaatsen van de antenne naar achteraan de auto, en zelfs kippengaas over de motorruimte spannen heb ik wel eens gelezen.

anyways, voor motorfietsen allemaal niet spannend. Met minder dan originele ontstoring zal de motor ook meestal gewoon goed rijden, maar je hebt inderdaad kans dat je storing veroorzaakt bij een ander; en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling lijkt me.
 
om nog iets dieper in te gaan op het verhaal van mr.old(s)cOOl!

Bij vonkoverslag komen er altijd sterke hoogfrequente 'uitslingeringen' voor. De eerste radiozenders waren zelfs op dit principe gebaseerd, en het merk telefunken heeft er zijn naam aan ontleend.

Je kunt dus eigenlijk een werkende bougie wel vergelijken met een primitief mini radiozendertje. Doordat de frequentie van de uitslingering over een breed spectrum verdeeld is, heeft het "signaal" wat het zendertje uitstuurt invloed op allerlei frequentiebanden. Wat nog erger is is dat de frequentie van het vonksignaal steeds wat verloopt, zodat ook ontvangers die werken met FM (frequentie modulatie) het oppikken.

De bougiekabel gaat vervolgens werken als antenne, en straalt het signaal vrolijk rond.


Wat betreft weerstand / ontstoring: Je wilt een zo sterk mogelijke vonk met zo min mogelijk radiostoring. Door in de diverse onderdelen een weerstand te monteren wordt de vonk lichtjes verzwakt, maar de radiostoring neemt sterk af. Dat komt omdat het stoorsignaal een wisselstroom van hoge frequentie geeft, en als het ware bij iedere passage door de weerstand weer lichtjes verzwakt wordt. De vonk gebeurt maar 1x, de 'naslingering' vele tientallen keren. Vandaar dat de weerstand een grotere invloed heeft op de radiostoring dan op de kracht van de vonk zelf.

je kunt het alleen ook overdrijven; téveel ontstoorweerstand heeft hetzelfde effect als een te grote elektrodeafstand; de motor gaat er echt rot van lopen.

Als je voor alle onderdelen de voorgeschreven types gebruikt zit het wel snor, bij de meeste voertuigen valt er eigenlijk niets aan te verbeteren. Bij oude auto's met contactpunt ontsteking zie je wel eens dat de enige onstoring in het systeem weerstands bougiekabels zijn. Maar je moet je ook niet afvragen wat voor gezeik radiomonteurs vroeger soms gehad hebben om bij zo'n auto de radio storingsvrij te krijgen. Dit ging o.a. over extra aardlussen voor de motorkap, verplaatsen van de antenne naar achteraan de auto, en zelfs kippengaas over de motorruimte spannen heb ik wel eens gelezen.

anyways, voor motorfietsen allemaal niet spannend. Met minder dan originele ontstoring zal de motor ook meestal gewoon goed rijden, maar je hebt inderdaad kans dat je storing veroorzaakt bij een ander; en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling lijkt me.
het kan zo erg zijn dat je multimeter op tilt gaat :X

zot heeft wel eens een motor half gesloopt ivm rare laadspanning. Bleek perfekt te zijn met ontstoorde bougiedoppen :')
 
Het ontstoren is (zover ik begrepen heb) ook vooral ontwikkeld door de opkomst van de computers voor de aansturing van de injectie en de ontsteking zelf. Net zoals zot z'n multimeter op tilt ging, konden de computers daar ook niet mee overweg. De kabelboom naar de verschillende sensoren functioneert als een prima telefunken antenne ;)
 
Vroeger woonde ik in een straat waar een Trolleybus (18m lange harmonicabus) doorreed (een electrische stadsbus, dus ook met opgehangen electrische leidingen in de straat zoals bij een tram).
Ik kijk al jaren met een antenne naar TV (heb een hekel aan reclames, vandaar). Telkens er een trolleybus passeerde had ik enorme storingen op m'n televisie (was alsof er een golf v electrische deeltjes erop af kwam) maar ook wanneer er mobylettes/brommers/scooters passeerden, die dingen zijn dus allesbehalve ontstoord, mij hebben ze toen wijsgemaakt dat dit te zien had met (al dan niet) een speciale geïsoleerde kap op de dynamo, dus broodje aap?
 
het kan zo erg zijn dat je multimeter op tilt gaat :X

zot heeft wel eens een motor half gesloopt ivm rare laadspanning. Bleek perfekt te zijn met ontstoorde bougiedoppen :')
Ik heb hier nog een oude analoge multimeter van het merk Alecto. Die heeft hier gek genoeg geen problemen mee. Mijn digitale Fluke slaat meteen op tilt.
 
Ik heb hier nog een oude analoge multimeter van het merk Alecto. Die heeft hier gek genoeg geen problemen mee. Mijn digitale Fluke slaat meteen op tilt.
Dat komt o.a. doordat de meeste digitale meters een ingangsweerstand hebben van 10 mega ohm
Hierdoor beinvloed de weerstand van de meter de meting veel minder.
Het nadeel is dat hij ook veel gevoeliger is voor storingen.
Een analoge meter is ongeveer 10 Kohm
 
Telkens als er een trolleybus passeerde had ik enorme storingen op m'n televisie (..) maar ook wanneer er mobylettes/brommers/scooters passeerden, die dingen zijn dus allesbehalve ontstoord, mij hebben ze toen wijsgemaakt dat dit te zien had met (al dan niet) een speciale geïsoleerde kap op de dynamo, dus broodje aap?

overal waar vonken zijn kan radiostoring ontstaan;

trolleybus:
- bovenleiding
- koolborstels van de motoren

mobylette: koolborstels van de dynamo.

apparaten met koolborstels hebben tegenwoordig ingebouwde filters (condensatortjes/spoeltjes) zodat de storing effectief onderdrukt wordt. Vooral bij apparaten die op netspanning werken is dat belangrijk, omdat de aansluitsnoeren en huisbekabeling prima antennes zijn. Bij een accu boormachine is het probleem al veel kleiner. Bij trolleybussen is de stroom heel groot en dat maakt het lastiger om de storing effectief te onderdrukken.

ontstoren van het ontstekingssysteem kan alleen met ingebouwde weerstanden (dus geen spoelen/condensators) omdat de spanningspieken veel te hoog zijn; alles zou doorslaan.
 
Een dynamo in een trolleybus lijkt me een broodje aap inderdaad ;)
De dynamo's vd brommers bedoelde ik ermee, dat maakten ze me toen wijs...
Maar het blijft een feit dat ik steeds serieuze storingen (gelijk in golven/waves) kreeg als er een bus (die z'n voeding kreeg door opgehangen electrische leidingen in de straat) of brommer afkwam...
Bizar...

Ah, reactie v Sodeknetters nu pas gelezen (was net bezig zelf te 'posten'), bedankt, U begrijpt duidelijk véééél meer van electro dan ik, amaai, hoedje af!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan