Koppeling slipt, wat te vervangen?

Kiioh

Rookie
21 apr 2013
4
0
Ik lees al een ruime tijd mee op dit forum, maar tot nu toe altijd alles nog kunnen oplossen met de zoek functie van het forum. Maar nu kom ik er zelf niet meer uit.

In heb begin van dit seizoen heb ik mijn motor (een kawasaki gpx 600 van 1990(zx600c3)) een kleine beurt gegeven. De olie en oliefilter vervangen, een nieuw luchtfilter en voor nieuwe remblokken. Na een beetje wennen in het nieuwe seizoen steeds wat sneller gaan rijden, tot ik merkte dat de koppeling begon te slippen. Het gebeurt vooral in de hogere versnellingen met vol gas in de hoge toeren.

Gister nog lekker gereden maar het slippen werd steeds erger, dus vanochtend de koppelingsplaten maar eens uit het blok gehaald en na gemeten. Met de volgende resultaten:

Dikte frictie platen: 7 platen met een dikte van 3.05 mm
Volgens werkplaatshandleiding is het slijtage limiet 2.8 mm met een standaard afmeting van 2.9-3.1 mm

Dikte stalen tussen platen: 5 platen met een dikte van 2 mm en 1 plaat met een dikte van 2.6 mm. Ook zijn de tussen platen nog vlak, ik krijg er geen voeler maat tussen van 0.1 mm terwijl het slijtage limiet 0.3 mm is volgens het werkplaatshandleiding.
Het werkplaatshandleiding zegt niks over de dikte, maar de tekeningen van cmsnl laten zien dat dit klopt.
Sommige van de platen vertonen kleine blauwe plekjes. Van de ergste plaat heb ik een foto toegevoegd.

Lengte veren: 5 veren met een lengte van 31.75 mm
Slijtage limiet is volgens de werkplaatshandleiding 31.7mm

Nu verdenk ik zelf de goedkope olie (procycle half-synthetisch 10W-40 met JASO MA2 van louis.de) in combinatie met de veren die aan de slijtage limiet zitten.

Ik ben nu van plan om alleen de olie en de veren te vervangen aangezien de frictie platen nog ruim binnen de standaard afmetingen valt. En de tussen platen er nog redelijk uitzien. Dit om kosten te besparen aangezien de motor meer als 20 jaar oud is.

Nu mijn vraag aan jullie,

Zijn er nog andere redenen dat de frictieplaten versleten zijn naast dat ze te dun worden?

Kunnen de tussen platen opnieuw gebruikt worden als ze blauwe plekje vertonen, maar nog wel vlak zijn? zie foto

Foto van de slechtste tussen plaat:
full
 
Kosten besparen met als argument de leeftijd van een motor is een niet-zuivere afweging.

Je zou hooguit kunnen stellen dat je zelf tot max een x bedrag aan de motor wilt uitgeven.
ev gekoppeld aan een risico van overige onderhoudskosten :)

Weet je zeker dat er niet iets anders is dat het slippen veroorzaakt?
De Procycle olie verdenk ik er iig niet van, die is gewoon netjes voor motoren geschikt. Maar het zou natuurlijk kunnen, er zijn diverse ervaringen mbt diverse olie-merken.

En je hebt alle gemeten, en alles zit zo ongeveer boven een ondergrens.

En tóch ga je onderdelen vervangen die nog goed zijn. Ik dacht dat je kosten wilde besparen :?

even ter indicatie:
veren ong 15 euro
koppelingsplaten ong 45 euro
stalen tussenplaten ong 45 euro
5 liter 10W40 half synt, voor motor ong 35 euro
oliefiltertje (waarom ook niet) ong 5 euro

Als je het zelf kunt doen, geen extra kosten. Tenzij je de pakking sloopt. :)

De oude platen poets je op, en hang je netjes in je garage. als er dan ooit bezoek komt, zeg je nonchalant "ach, das nog wat onderdelen, van toen ik mijn eigen motor keurig van onderhoud heb voorzien..".
 
Martell bedankt voor je antwoord,

Ik heb de vrije slag van de koppelingskabel gecontroleerd en deze was goed. Zijn er daarnaast nog meer oorzaken waardoor de koppeling kan slippen?

Misschien was besparen niet het goede woord, ik wil graag dat de slippende koppeling verholpen wordt en dat mag best wat kosten. Maar ik zou het zonde vinden als ik onderdelen ga vervangen die nog goed zijn.

Het feit is dat de koppeling slip en dat er ergens iets niet goed zit, ik wilde de veren vervangen aangezien die het dichts bij hun slijtage limiet zitten. Of heb ik ergens iets gemist wat ook een slippende koppeling kan veroorzaken?
 
Martell bedankt voor je antwoord,

Ik heb de vrije slag van de koppelingskabel gecontroleerd en deze was goed. Zijn er daarnaast nog meer oorzaken waardoor de koppeling kan slippen?

Misschien was besparen niet het goede woord, ik wil graag dat de slippende koppeling verholpen wordt en dat mag best wat kosten. Maar ik zou het zonde vinden als ik onderdelen ga vervangen die nog goed zijn.

Het feit is dat de koppeling slip en dat er ergens iets niet goed zit, ik wilde de veren vervangen aangezien die het dichts bij hun slijtage limiet zitten. Of heb ik ergens iets gemist wat ook een slippende koppeling kan veroorzaken?

Je hebt niets voor de hand liggends over het hoofd gezien.
 
Als het je financieel ff niet past om de hele koppeling set te vervangen kun je volstaan om een setje nieuwe verzwaarde koppelingveren te kopen en die erin te doen en een extra stalen plaat.
Ben je denkelijk voor 25 euro wel klaar.
Deze extra stalen plaat leg je gewoon bovenop een andere stalen plaat in de koppeling set.
Dan kun jij voorlopig nog even weer rijden ipv sleutelen.
Bij normaal gebruik redt je dan de winter wel
 
Ik heb besloten om eerst alleen de koppelingsveren te bestellen. Ik laat jullie binnen kort weten of dit het probleem oplost. Zo niet dan zal ik de platen ook moeten vervangen.
 
Ik verdenk de veren. Voor 15 EUR ben je klaar. De lengte is nog binnen de marges, maar ze zijn in 23 jaar waarschijnlijk ook wat slapper geworden. En inderdaad: een ringetje er achter helpt al.
 
Als het niks mag kosten zou ik het eerst proberen met een ringetje achter je koppelingsveren.
Da's iig een erg goedkope manier om te testen of hogere spanning op de veren verschil maakt. Zo ja, dan kun je alsnog overgaan tot aanschaf van andere veren.
Een extra stalen plaat lijkt mij een slecht idee, gezien de diktes van de huidige platen. De kans is erg groot dat je complete pakket dan te dik wordt om überhaupt vrij te komen.
 
Laatst bewerkt:
Maakt me voor de rest verder niets uit maar in het streetrace/dragrace circuit is dit de geijkte manier om je koppeling sterker te maken zodat je minder problemen hebt met door slippen ed en ook zodat hij langer heel blijft.
Gelukkig weet ik niet veel van motorfietsen af _O- *O* 8-)
 
Het vervangen van de koppelingsveren door iets verzwaarde veren van EBC heeft het probleem opgelost.

Door het schuin zetten van de motor was het mogelijk om het koppelingsdeksel van de motor te verwijderen zonder eerst de olie af te tappen. Ik gebruik nu dus nog steeds de procycle olie en het probleem is verdwenen.
 
Het vervangen van de koppelingsveren door iets verzwaarde veren van EBC heeft het probleem opgelost.

Door het schuin zetten van de motor was het mogelijk om het koppelingsdeksel van de motor te verwijderen zonder eerst de olie af te tappen. Ik gebruik nu dus nog steeds de procycle olie en het probleem is verdwenen.

*O* Gebruik zelf eigenlijk altijd de procycle olie en nog nooit iets "geks" gehad...
Vervang dan ook wel elke 6000 filtertje en olie... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan