zzr600 '93 schokt van de 1 naar de 2

GTI_001

Rookie
2 jun 2009
16
0
Hi all,

zit al een tijdje met een probleem en heb nog niet echt een oorzaak kunnen vinden. Nu vind ik op het forum wel gerelateerde problemen, maar wil het probleem toch eens aan de kenners voorleggen en kijken of zij (jullie) mij verder kunnen helpen.

Zoals de titel al aangeeft heb ik een zzr600 uit 93 met ruim 35 K op de klok. Sinds een tijdje schokt de motor wanneer ik heb opgeschakeld van de 1 naar de 2. Als ik dan in de 2 zit en redelijk gas geef vertoont hij dit probleem. Het lijkt net of dat wanneer er te veel krachten vrijkomen de ketting een paar tanden overslaat. Als ik rustig opschakel en vervolgens rustig gas geef doet hij dit niet. Als ik verder opschakel (3-4-5-6) dan heb ik dit probleem niet. Ook met terug schakelen heb ik geen problemen. Nu ben ik redelijk technisch, maar mijn kennis gaat niet ver genoeg om te beredeneren wat er zich in het blok afspeelt. Heeft iemand van jullie misschien een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt.

Gr T
 
Op welke manier schokt hij en kan je hem er doorheen trekken?

Heb dit ook wel eens gehad met mijn ZZR, dat wil ik rond de 6000 a 7000 vol gas geven en dan begint hij te bokken. Carbs schoon gemaakt en toen was het weg. ZZR 600 is enorm gevoelig voor juiste A/R ratio dus als de carb een beetje verstopt zit kan dat al problemen geven.
 
En dat is helaas bijna altijd de 2de versnelling. Alleen gaat dat in 99% van de gevallen gepaard met het naar N schieten.

in het beginstadium voelt het aan alsof er een paar tanden worden overgeslagen.
bak schiet uit de versnelling en er ook weer in.
en dat is precies wat de TS nu voelt.
blijf je doorrijden, dan schiet de versnelling idd in vrijstand.
maar dit kan ook een vrijstand tussen 2 en 3 zijn.
 
Wow dat zijn als snel heel wat reacties. Toppie!

@ Freakie_1, denk niet dat het de carbs zijn. Zou dan meer een inhoudend blok verwachten. Dit geluid en gevoel komt meer van onderuit het blok en klinkt ook als de dat de ketting over de tandwielen heen gaat....

@ de rest, zijn er methoden hoe ik kan uitzoeken of het echt de versnellingsbak is? Of misschien beter om uit te sluiten dat het de versnellingsbak is?
 
Op basis van wat je nu schrijft, ben ik bang dat je ervan uit moet gaan dat de schakelvorken krom zijn en daarmee slijtage aan versnelling 2 veroorzaken. voor het uitgebreide verhaal mag je zelf googelen (zzr second gear problem), maar het komt er kort op het volgende neer:

Door een balletje in je versnelling valt de versnelling gemakkelijker in zijn neutraal. door vuil kan het balletje (eigenlijk palletje) niet lekker naar binnen schieten, waardoor de vork de versnelling niet strak pakt. Op het moment dat de versnelling gaat slijten, zal het "uit de versnelling schieten" vaker voorkomen.

De remedie: Versnellingsbak vervangen. Ik (en mijn technische meestermaat) heb dit destijds in 1.5 dag gedaan. Als je het wilt laten doen, zou ik gaan kijken voor een andere motor.
 
Op basis van wat je nu schrijft, ben ik bang dat je ervan uit moet gaan dat de schakelvorken krom zijn en daarmee slijtage aan versnelling 2 veroorzaken. voor het uitgebreide verhaal mag je zelf googelen (zzr second gear problem), maar het komt er kort op het volgende neer:

Door een balletje in je versnelling valt de versnelling gemakkelijker in zijn neutraal. door vuil kan het balletje (eigenlijk palletje) niet lekker naar binnen schieten, waardoor de vork de versnelling niet strak pakt. Op het moment dat de versnelling gaat slijten, zal het "uit de versnelling schieten" vaker voorkomen.

De remedie: Versnellingsbak vervangen. Ik (en mijn technische meestermaat) heb dit destijds in 1.5 dag gedaan. Als je het wilt laten doen, zou ik gaan kijken voor een andere motor.



je had toch wat beter moeten opletten bij je technische meestermaat.
 
daar gaat mijn opmerking niet over.
dat gaat meer over je ietwat kromme uitleg wat er aan de hand is.
overigens hoef je niet de hele bak te vervangen, 1 a 2 tandwielen kan ook en eventueel een schakelvork.
het meeste is nog gewoon via de dealer leverbaar.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de uitleg en antwoorden. Ik zal dat second gear problem eens googlen.....
Ben toch bang dat dat ding eronder uit moet.... Komt niet goed uit zo net voor het seizoen :(
 
Hi all,

ff een update. Heb vandaag de versnellingspook een slag naar onder gezet door de knelschroef op de versnellingsbak een slag te draaien. Kilometertje of 100 gereden en had het probleem niet meer..... Toch nog ff afwachten of het echt weg is. Wat ik ook merkte is dat de KLAK van de 1 naar de 2 weer terug is. Die is ook een tijdje weg geweest..... Nja ik hou jullie nog wel op de hoogte.

P.s. morgen ga ik een rondje eiffel doen. Ben eens benieuwd of ik het daar nog een keer tegenkom.

Grtzzzzz
 
Terug
Bovenaan Onderaan