CB 750 KZ loop op twee pitten

V0

Rookie
23 okt 2005
18
0
Heerlen
Hoi,

Ik heb sinds kort een CB 750 KZ. Vrij kort na de aanschaf kon ik de twee rechtse bougies vervangen wegens slecht lopen. Een paar honderd km verder weer. Afgelopen weekend heb ik er vier nieuwe ingedraaid, en eerst deed hij het goed, en vanochtned begint hij opeens op twee potten te lopen. twee rechts uitlaten blijven koud!!??

Iemand een iedeetje?

Groetjes,
 
Worden de bougies nat? Dan een ontstekingsprobleem, anders carburatie. Kijk de electrode afstand meteen ook even na, moet rond de 0,6 - 0,7 mm zijn (wel alle vier gelijk).
 
Ontsteking lijkt me sterk, de twee rechtse bougies zitten op twee verschillende bobines namelijk. Kan wel aan de kabels of doppen liggen natuurlijk.
Ik zou het zoeken in carburatie, of olieverbruik misschien? Een keer compressie meten van alle vier de cylinders misschien?
 
zoek in op topictitel '3 poten' :Y
staat topic bij over kz, mijne had ook regelmatig last van lopen op 2 of 3 poten '(



Die carburateurs zijn volgens mij nogal gevoelig, waardoor koude start een crime is. Kocht wel eens 3 keer nieuwe bougies in een seizoen, waar ik hooguit 1000km mee deed. B|


ik zag net in dat topic dat er niet zo heel veel tips in staan behalve carbs aflaten en filtertje plaatsen :o zal ff zoeken naar uitgebreider topic hierover (dat is er namelijk wel)


edit: blader maar eens door dit topic, allerlei bold'or&KZ tips over het moeilijke starten op alle 4 de pitten http://www.motor-forum.nl/forum/topic/16458?highlight=kz
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ten eerste beddankt voor jullie reacties.

Nou, als ik de bougies bekijk, dan zijn ze zwart, en ik vermoed (hoop) dat het om de carbs gaat.

Maar ik heb nu een veel groter probleem geloof ik.

Vanochtend, (na nieuwe bougies te hebben geplaatst) onderweg naar Maastricht, op de snelweg even inhalen. Gevolg: tijdens het acceleren een flink geratel in het blok.

Meteen de snelweg af, en kijken. Stationair lopen geen probleem. Niks te zien verder, maar toch. Maar weer naar huis (want daar ligt het gereedschap, dus...)

Op weg naar huis natuurlijk even van alles geprobeerd, en nu is de status het volgende:

Optrekken: Geen probleem. Schakelen tot en met de derde versnelling: ook geen probleem. Zelfs niet als ik in 1 keer vol gas geef. (afgezien dat ik er dan aan/op/achter hang als een vlaggetje, maar dat is een ander verhaal)...echter:

In de vierde versnelling rijd hij wel, als dit maar rustig gebeurd. Geef ik in zijn vier in 1 keer vol gas, dan rateld ie als een bezetene. In de vijf hetzelfde. (voor zover ik hem in de vijf krijg. Hij gaat er of niet in, of niet uit.)

Zelfs heb ik het vermoeden dat mijn versnellingsbak kaduk is, maar ik hoor dat zo graag van anderen, dus brand maar los met jullie ideetjes/suggesties & tips.

Groetjes van een gedeprimeerde :r ;( KZ rijder.
 
In de vierde versnelling rijd hij wel, als dit maar rustig gebeurd. Geef ik in zijn vier in 1 keer vol gas, dan rateld ie als een bezetene. In de vijf hetzelfde. (voor zover ik hem in de vijf krijg. Hij gaat er of niet in, of niet uit.)

controleer eerst je voortandwiel. Ik heb wel eens motorfietsen zien binnenkomen voor een bak revisie, waarvan alleen het voortandwiel volledig versleten was :X
 
Heb nu net nog even gekeken.

Helaas. Het voortandwiel ziet er goed uit. Logisch ook eigenlijk. Als je tandwielen slecht zijn heb je meestal in de lagere versnellingen (dus de 1 en/of 2) problemen vanwege het feit dat er dan de meeste kracht op komt.

Jammer. Had ik liever gehad dan een kapotte versnellingsbak.

Anyhow, alle ideetjes/adviezen etc zijn nog steeds welkom.

Groetjes,
 
Nou....

Als ik me niet vergis is het een Bol D'or. Tenminste dat zegt men.

Het is een Honda CB 750 KZ (Bol D'or ?) uit 1979.

Ksal proberen een foto te attachen.

Groeten...

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/288676/3a5b2c7c142345c514528f6ffdcb5ace (P1010166-small.JPG)​
 
p.s.: Wat ik zo raar vind is dat zonder enige vooraankondiging van welke aard dan ook, opeens op de snelweg de 4de én 5de versnelling 'stuk' gaan.

Mijn ervaring uit de tijd van de Zündapp en zo is dat je meestal merkt dat het schakelen niet echt lekker gaat enzo, en dat daarna dan (als je niets doet en gewoon door rijdt) opeens inderdaad je bak naar de haaien gaat, maar toch niet zo 'out of the blue'.

Ik hoop dat ik er uit kan komen, want ik heb al redelijk wat pech gehad recentelijk, en het zou voor mij echt pijn doen om de motor weg te moeten doen omdat het niet te repareren is, of omdat de reparatie 'het niet meer waard is'.

Anyhow...iedereen bedankt zover voor het meedenken .... :[
 
swiffer-vloerreiniger-size-1.jpg


*kuch*!

was flink nodig in dit topic. _O-
oma heb gelijk wat te doen. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan