Hoe spanningsregelaar en dynamo meten?

JasonX199

MF'er
6 apr 2013
62
4
Hoi, mn accu van de zzr laadt niet op. Ik wil hierbij weten hoe ik moet meten. Het gaat inmiddels om een zzr600 van 1990
 
Ik wil niet zeuren maar je geeft steeds net te weinig info om er wat over te zeggen.

Lees de handleiding van je multimeter eens en als je die niet heb google dan effe gewoon het type en dan komt er wel een handleiding te voorschijn.

Ik heb het idee dat je niet echt weet wat je nou precies meet nl.

:^

volgens mij staat het bereik en/of pennen ook beetje verkeerd.

het lijkt alsof ie weerstand of juist stroom aan het meten is. :/
 
Laatst bewerkt:
Het is al heel vaak gemeld op MF hoe je dit moet doen.

Even kort door de bocht en Jip en Janneke.

De kabel die van de dynamo afkomt bij de eerste stekkerverbinding die je tegenkomt losmaken. Je hebt dus nu een direct van de dynamo komende draad in je handen met aan het eind een stekker. Stel je multimeter in op Volt en op AC. Vervolgens een bereik van 100 of 200 volt al naargelang de meter. Vervolgens start je de motor en laat hem even stationair lopen. Stop één van de pennen van je meter, de rode of zwarte maakt niet uit, in één van de contactjes van de stekker en de andere in om het even een andere. Laat de eerste zitten en doe de tweede in elke andere. Je moet dan een waarde meten als de dynamo heel is. Ik weet de waarde niet uit het hoofd van een kawa, maar bij mijn Suzuki's is de waarde rond de 75 volt ac. Geef vervolgens gas, een paar duizend toeren (bij mijn Suzuki's hou ik 5000 toeren aan) en meet de waarde op dezelfde manier nog eens. In alle gevallen moet er ongeveer hetzelfde uitkomen, nogmaals in mijn soesjes rond de 75 volt.

Jouw dynamo is een 3 fasen wisselstroom dynamo, met 3 koperen spoelen en die leveren per spoel dus ongeveer 75 volt.
Als er één of meerdere spoelen defect zijn leveren die 0 volt en is je dynamo overleden.....Maar alle drie de spoelen defect is wel heel erg onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk....

Succes.


jouw verhaal ff over het hoofd gezien, nu moet het zeker lukken bij TS.
wilde niet onder je duiven schieten oid. :] ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan