Stomme fout ontsteking Honda CB1

JordyCB1

Rookie
1 mei 2013
28
0
Hallo luitjes,

Afgelopen week ontdekte ik tot mijn grote spijt een lekke koppakking. vervolgens heb ik, tot NOGMAALS mijn grote spijt, een stomme fout gemaakt bij het openmaken van mijn blok.

na het op nul stellen van het blok met de juiste positie van de nokkenassen heb ik de nokkenassen verwijderd. vervolgens heb ik per ongeluk aan de krukas gedraaid. Ik weet dat de 1e en 4e zuiger in het bovenste dode punt moeten staan maar ik weet nu niet of de ontsteking nu op cilinder 1 of 4 klaarstaat.

kortom; wanneer ik nu de boel weer in elkaar zet heb ik geen idee of hij zal vonken bij cil 1 (welke het moet zijn of bij cil 4 waarbij dan alle kleppen openstaan.

Bij deze dus de vraag: wie weet er een manier om dit op te lossen zonder een gokje te wagen van 50%!

alvast bedankt! Jordy
 
Laatst bewerkt:
kortom wanneer ik mijn vliegwiel 360 graden verdraai zouden de markeringen van de nokkenassen NIET op dezelfde plek terug komen. en dat is dan ook mijn probleem want ik weet nu niet of de nokken assen (denkbeeldig) staan zoals op het plaatje of 180 graden verdraait.
Als dat van belang was geweest, dan zouden ze daar toch ook rekening mee hebben gehouden in de beschrijving van het WPHB?

Ik geef je nog een hint : je krijgt meer vonkjes als je nodig hebt. Twee keer zoveel om precies te zijn.
Dan i.p.v. als, maar verder :^ :P
 
Laatst bewerkt:
Leg ons eerst het 4-tact principe uit, misschien snappen we je dan beter. En dan bij een 4-cilinder met twee bobines.


Haha heel grappig. Om heel eerlijk te zijn weet ik 123 niet wat je bedoeld met een 4 cilinder met 2 bobines. Uit logisch nadenken zou ik krijgen dat er altijd 2 cilinders tegelijk vuren.

Echter ik weet voor een feit, dankzij mijn nokkenassen, dat er op geen enkel moment bij 2 cilinders met de zuigers op het bdp de nokkenassen gelijk staan. En dus ook niet tegelijk vuren. Tenzij wanneer cilinder 4 vonkt met alle kleppen dicht (zoals het hoort) cilinder 1 vonkt met alle kleppen open.
 
Gast ik heb je binnen notime een plaatje gegeven uit mijn eigen WPHB, omdat je te eigenwijs bent om er zelf één op te zoeken, en dan ga je mij, als volleerd autotechnicus, vertellen dat ik het 4 takt principe niet snap?

:W :W
 
Laatst bewerkt:
Haha heel grappig. Om heel eerlijk te zijn weet ik 123 niet wat je bedoeld met een 4 cilinder met 2 bobines. Uit logisch nadenken zou ik krijgen dat er altijd 2 cilinders tegelijk vuren.

Echter ik weet voor een feit, dankzij mijn nokkenassen, dat er op geen enkel moment bij 2 cilinders met de zuigers op het bdp de nokkenassen gelijk staan. En dus ook niet tegelijk vuren. Tenzij wanneer cilinder 4 vonkt met alle kleppen dicht (zoals het hoort) cilinder 1 vonkt met alle kleppen open.
Je wil het gewoon niet begrijpen, geeft niet, mag best.
 
Wat ik uit jou opmerking zou moeten begrijpen is dat mijn bougie 1 en 4 tegelijk vonken ookal zit 1 in de BDP tussen in en uitlaat slag in (doorspoelpunt klepoverlap)


Als je op dat moment nou had gereageerd dat dat dus wel klopte waren we er al veel eerder uit. En je hebt dan veel kennis over het onderwerp maar op het gebied van het kunnen delen van die informatie, fatsoenlijk uitleggen en argumenteren ben je waardeloos. Zoniet dan had ik het allang begrepen...
 
Ga je toch nog een hint geven, heb toch even tijd 8-)
Je hebt twee bobines dus twee bougies moeten tegelijkertijd vonken. Zou het dan niet zomaar kunnen dat één van die twee vonken een loze is waar je dus geen donder aan hebt ?
 
Als je op dat moment nou had gereageerd dat dat dus wel klopte waren we er al veel eerder uit. En je hebt dan veel kennis over het onderwerp maar op het gebied van het kunnen delen van die informatie, fatsoenlijk uitleggen en argumenteren ben je waardeloos. Zoniet dan had ik het allang begrepen...
->
Ik geef je nog een hint : je krijgt meer vonkjes als je nodig hebt. Twee keer zoveel om precies te zijn.
...
 
Nee, je moet het nóg anders uitleggen.

Je hebt twee bobines en aan iedere bobine zitten twee bougiekabels. Op het moment dat één bobine aangestuurd wordt, geeft hij dus ook een vonk op TWEE kabels, en dus ook op TWEE bougies.
Dat heet 'wasted spark' oftewel er gaat één vonk 'verloren' (omdat die in einde uitlaatslag valt).

Er wordt hier niet voor niets tegen je gezegd dat je het WPH moet lezen, maar als je dan niet de kennis hebt om te begrijpen wat er staat helpt dat niet.
Zolang de krukas en nokkenassen op hun merktekens staan maakt het niet uit hoe vaak je tussendoor ergens aan gedraaid hebt.
 
Het is geen moderne injectiefiets, dus het onstekingssysteem heeft geen enkel idee waar in het viertaktproces de motor is gestopt na het uitzetten van het contact. Daarom maakt het geen drol uit of de krukas in zijn eerste rotatie of de tweede bevindt, want iedere cilinder krijgt tweemaal per 4-taktcyclus een vonk.

Beter lezen dus.
 
Laatst bewerkt:
Hallo luitjes,

Afgelopen week ontdekte ik tot mijn grote spijt een lekke koppakking. vervolgens heb ik, tot NOGMAALS mijn grote spijt, een stomme fout gemaakt bij het openmaken van mijn blok.

na het op nul stellen van het blok met de juiste positie van de nokkenassen heb ik de nokkenassen verwijderd. vervolgens heb ik per ongeluk aan de krukas gedraaid. Ik weet dat de 1e en 4e zuiger in het bovenste dode punt moeten staan maar ik weet nu niet of de ontsteking nu op cilinder 1 of 4 klaarstaat.

kortom; wanneer ik nu de boel weer in elkaar zet heb ik geen idee of hij zal vonken bij cil 1 (welke het moet zijn of bij cil 4 waarbij dan alle kleppen openstaan.

Bij deze dus de vraag: wie weet er een manier om dit op te lossen zonder een gokje te wagen van 50%!

alvast bedankt! Jordy
Die stomme fout had niet zozeer iets met de motorfiets zelf te maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan