Startproblemen Honda VFR 1994

bassie83

MF'er
8 okt 2009
49
0
Laren (N-H)
Beste allemaal,

Heb mijn VFR deze winter binnen gestald en afgelopen zondag wilde ik hier mijn eerste ritje weer eens op maken. Dit ging niet door omdat de motor niet wilde starten. Ik had hem tussentijds ook al een keer geprobeerd ( 4 weken geleden) en toen starte hij na wat moeite wel, maar bleef hij niet echt lopen. Heb er toen niet op gereden.

Afgelopen zondag startte hij dus helemaal niet meer. Accu heeft aan de lader gehangen en de startmotor doet het gewoon. Met een maatje de kappen aan de achterkant eraf gehaald en brandstoffilter bekeken. Deze was wel wat smerig, dus die heb ik gisteren vervangen, hopende dat het probleem daar zat. Dit bleek niet zo te zijn.

Hebben mensen suggesties waar ik eens naar zou moeten kijken voordat ik hem wegbreng?
 
Aannemende dat je VFR carburateurs heeft:
- Sproeiers dicht door vergomming.

Carburateurs eraf halen, sproeiers eruit en schoonblazen/steken. Of nog beter: ultrasoonbad.

Voor de volgende keer een leerschool. Carburateurs legen voordat je 'm wegzet en niet ondertussen een keertje starten. Je maakt meer kapot dan je denkt.
 
Dat tussendoor starten mag wel, maar dan moet hij blijven lopen, totdat hij helemaal op temperatuur is. De bougies moeten na de koude start de kans krijgen om schoon te branden. Even starten en meteen weer uitzetten is slecht.
En carburateurs lang zonder brandstof laten staan is ook niet aan te raden i.v.m. uitdroging van pakkingen en rubberen afdichtingsringetjes. Dan kan je beter om de maand even de vlotterbakken aftappen en van verse benzine voorzien.
 
Dat heeft niets met bougies te maken, eerder met condensvorming in het blok. Carburateurs aftappen, tank volgooien, bandjes oppompen en doek eroverheen. Dat is de manier om hem in winterslaap te zetten. Uitdrogen voor ringetjes is onzin, hoe denk je dat de carburateurs op de plank liggen in de fabriek/magazijn, met benzine erin?
 
Dat heeft niets met bougies te maken, eerder met condensvorming in het blok. Carburateurs aftappen, tank volgooien, bandjes oppompen en doek eroverheen. Dat is de manier om hem in winterslaap te zetten. Uitdrogen voor ringetjes is onzin, hoe denk je dat de carburateurs op de plank liggen in de fabriek/magazijn, met benzine erin?


Dan zijn ze nog niet in aanraking geweest met benzine. De meeste rubbers, zoals van vacuüm zuigers zetten door de benzine iets uit en verharden als ze lange tijd droog staan.

En ik heb meerdere malen meegemaakt, dat bij wat rijker afgestelde motoren de bougies zwart uitsloegen en dat de motor niet meer te starten was, als hij slechts heel even gelopen had, nieuwe bougies er in, druk op de knop en lopen.
 
Laatst bewerkt:
deze winter was ook wel een uitzondering wat betreft tijd dat hij stil heeft gestaan. Maar als ik het goed begrijp is het dus zeker zinvol om de carbs af te tappen voor het wegzetten en is het voor de winterperiode niet erg om deze droog te hebben staan?
 
De carburateurs aftappen voor de stalling heb ik nog nooit gedaan, en ik heb ook weinig problemen met het niet starten van m'n motoren.

Je kunt voor nu wel ff de carburateurs aftappen en weer vol laten lopen (zit er een pri stand op je tank?). Dan ff een tijdje doorstarten en kijken of ie het doet.
 
Stand op tankkraantje waardoor je benzine meteen in je carburateurs loopt zonder dat je motor loopt.
Normaal gaat je tank pas open door het vacuumeffect van je carbs. (op ON/RES stand)


Dat gaat voor de VFR 750 niet op, die heeft een on/off stand en reserve. Er zit een brandstofpomp tussen.

Ik zou in dit geval de bougies eens verwisselen voor nieuwe, carbs aftappen en van nieuwe brandstof voorzien en dan weer eens een startpoging doen.

Kijk bij het starten ook even, of het voltage van de accu niet beneden de 10 volt zakt, dan vonkt hij niet of onvoldoende
 
Aannemende dat je VFR carburateurs heeft:
- Sproeiers dicht door vergomming.

Carburateurs eraf halen, sproeiers eruit en schoonblazen/steken. Of nog beter: ultrasoonbad.

Voor de volgende keer een leerschool. Carburateurs legen voordat je 'm wegzet en niet ondertussen een keertje starten. Je maakt meer kapot dan je denkt.

Idd wel een ziekte bij die carbs komt heel veel voor. Grtz
 
Mensen, allemaal bedankt voor de tips. De motor start weer prima.

Eerst de carburateurs afgetapt. Dit hielp niet, zat ook niet veel zooi in. Vervolgens bougies nagekeken en deze waren nat. Wel een aardige klus om bij de voorste twee bougies te komen trouwens. Moest de radiator voor losgemaakt worden. Na het vervangen van de bougies startte hij direct. Loopt nu prima!
 
Terug
Bovenaan Onderaan