Honda CB250T trekt niet - carburateur probleem?

Hansepansje

Rookie
18 sep 2011
7
0
Hallo,

Ik heb het volgende probleem en ben op zoek naar suggesties voor een oplossing.

De Honda CB250T uit ’78 van m’n zoon rijdt, maar trekt voor geen meter. '(
Hij start vlot (met choke), stationair loopt ‘ie goed en hij reageert redelijk op het gas.
Onbelast is ‘ie met beheerste gasbewegingen wel hoog in de toeren te krijgen, maar belast absoluut niet:
Al rijdend komt ‘ie nauwelijks boven de 4000 rpm. Als je dan opschakelt gaat ‘ie wel weer wat harder tot het toerental weer rond de 4000 rpm zit. Daarmee komt de topsnelheid nauwelijks boven de 60 km/u. Nog verder opendraaien van het gas resulteert in iets verder terugzakken van vermogen/toerental.

Wat hebben we al geprobeerd/gedaan:

  • CDI vervangen: Eerst was er ook het probleem dat de motor af en toe niet wilde starten (en soms onder het rijden spontaan uitviel). Dan bleek er geen vonk te zijn. Vervangen van de CDI lijkt dit euvel verholpen te hebben.
[*]
Bougies vervangen, vonk ziet er goed uit.

[*]
Luchtfilterhuis losgehaald: luchtfilter is okay, draaien zonder luchtfilter geeft geen verbetering, dus verwacht ik niet dat luchtgebrek oorzaak is van het gebrek aan vermogen.

[*]
Aansluitingen carburateur gecontroleerd: de rubberslangen zien er goed uit, en geen sporen van lekkage ontdekt.

[*]
Benzineslag vanaf tank losgehaald: benzine stroomt er vlot uit, dus zie ik geen aanwijzing voor een verstopt filter in de benzinekraan.

[*]
Benzinedop losgedraaid: levert geen verbetering op, dus verwacht ik dat beluchting van de tank okay is.

[*]
Andere benzine: zowel met Euro 95 als met verse Super Plus 98 treedt het probleem op, dus verwacht ik niet dat het probleem komt door oude benzine of te laag octaangehalte.

[*]
Carburateurs losgehaald: deze leken van binnen schoon te zijn en wat kleine ongerechtigheden heb ik verwijderd. De zuigers voor de bediening van de naalden in de hoofdsproeier leken ietsje stroef te gaan. Schoonmaken van de zuigerranden heeft e.e.a. ietsje versoepeld.

Maar, bovenstaande heeft allemaal nog niet geholpen. :N

Op basis van wat ik tot nu toe gezien heb, denk ik niet dat het in de ontsteking, timing van de ontsteking, soort brandstof of luchttoevoer zit.
Maar ik vermoed dat de motor per saldo te weinig brandstof krijgt en dat ik de oorzaak hiervoor toch in de carburateur moet zoeken. :?
Mogelijkheden die ik nog zie:
[*]
Hoofdsproeiers toch wat verstopt?

[*]
Zuigernaald wordt onvoldoende gelift bij gas geven – mogelijke oorzaak stroef lopen van de zuigers of lekkage rond de zuiger?

Of moet ik het toch nog in een heel andere richting zoeken? Opties die me te binnen schieten:
[*]
Klepspeling niet goed?

[*]
Uitlaat levert te weinig demping?

Voordat ik weer van alles ga lostrekken wil ik dit graag eens toetsen, en horen wat jullie suggesties zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Groets, Hans
 
klepspeling kan geen kwaad om te controleren en als je dat doet hoeft het de komende tijd zeker niet weer. op die manier heb je weer iets bevestigd/uit gesloten en het is een deel van het normale onderhoud

de uitlaat levert te weinig demping?
ik zou niet weten wat demping te maken heeft met vermogen maar je kunt het proberen zonder uitlaat(demper) om te zien of het dan beter danwel erger word

als het limiet niet het vermogen is maar echt toeren denk ik het eerst aan de ontsteking of de carb's

de ontsteking omdat deze, bij slechte timing of vermogen misschien boven een bepaald toerental niet meer de boel kan bij benen of niet meer genoeg vonk kan leveren

de carb omdat hier misschien, zoals je zelf al aangeeft, iets niet lekker open/omhoog gaat of iets niet goed staat ingesteld waardoor hij te veel/te weinig brandstof krijgt in verhouding tot de hoeveelheid lucht.

verder kun je nog
testen op valse lucht door met deo langs de aansluiting tussen de carb en cilinder te spuiten.
bougie's nakijken op kleur (zegt iets over verbranding
stroomvoorziening nakijken dus accu en laadcircuit na meten en hier en daar in het ontstekings circuit de contactpunten in de bedrading nakijken

je hebt wel de benzine slang gecontroleerd dus toevoer naar de carb is het probleem ook niet, heb je ook gekeken of de vlotter nog goed werkt? als die maar heel af en toe open gaat heb je ook te weinig benzine

ik hoop dat er iets tussen staat waarvan je denkt, jah! dat ga ik nu eerst proberen :)
 
Zijn je bougiekabels nog wel goed? Zo'n zelfde probleem heb ik met mijn oude autootje gehad, toeren maken geen probleem als het rustig ging. Moest er vermogen gevraagd worden, horten en stoten en niet boven een bepaald toerental willen komen. Zomaar een ingeving ookal heb je de ontsteking al uitgesloten.
 
Ik heb nu het zelfde probleem met mijn cb125 twin, maar dan vanaf de 6000 toeren. Het kan iets simpels zijn, maar ook te weinig compressie in een van de cilinders. Kleppen stellen kan invloed hebben op het rijden, maar dit zou toch wel heel extreem zijn. Toch voor de zekerheid even je compressie (laten) meten. Al is het inderdaad maar om iets uit te sluiten.
 
Waarom kijk je niet meteen de hoofdsproeier na??


En kijk ook gelijk even naar de filtertjes die vlak voor de vlotternaald zitten. Die hebben niet zo veel vuil nodig om gelijk voor 3/4 dicht te zitten.

ZIt er een aftap kraantje aan je vlotterbak? Zo ja, hang er een doorzichtig slangetje naast en draai die kraan open, en kijk hoe hoog je vlotterniveau staat. Start hem vervolgens en geef een flink gas, als het niveau daalt loopt je vlotterbak te langzaam vol.
 
Dank voor de snelle reacties!

@Monkey:
Aangezien toerental onbelast wel hoog kan worden, lijken ontstekingstiming en stroomvoorziening me niet gelijk verdacht.
Valse lucht had ik gecheckt, bougies ook, geen problemen gevonden.
Klepspeling ga ik wel checken.

@Yonni:
Wat je zegt zal kloppen, alleen snap ik zo niet waarom de belasting op motor invloed heeft op het gedrag van de kabels. Onbelast komt de motor wel op toeren, waarom dan belast niet? Ik zal toch eens naar de bougiekabels kijken.

@Wincake:
Compressie had ik al eens bekeken. Zat rond de 9 als ik me goed herinner, en beide cylinders ongeveer gelijk. Leek in ieder niet echt verkeerd, maar wie weet heb ik dat verkeerd.

@Sammie:
Ik probeer eerst eenvoudige zaken uit te sluiten voordat ik de carbs weer uitbouw. Maar dat zit er toch aan te komen, dus dank omen de hoofdsproeiers zeker aan de beurt.

@Bol d’or Albert:
Slimme truck om middels doorzichtig slangetje (wel omhoog houden lijkt me ;)) het brandstofniveau in de vlotterkamers te bekijken. Zo hooeft niet eerst de carb uit elkaar. Ga ik zeker proberen.

Oftewel ik heb weer wat aanknopingspunten, en ben me al mentaal aan het voorbereiden de carbs er weer tussenuit te halen.
Nu eens kijken of ik komende dagen tijd kan vinden er weer mee aan de slag te gaan.

Groets, Hans
 
Mijn ouwe CX500 had een vergelijkbaar probleem. Als hij warm was dan kon hij belast niet meer op toeren komen. Dat bleek uiteindelijk aan de bougiedoppen te liggen.
Nog een mogelijke oorzaak: verkeerde kleptiming doordat de nokkenasketting een tandje versprongen is.
 
Gisteren maar eens aan de knutsel gegaan.
Eerst de eenvoudige check: doorzichting slangetje aan de aftapopening van de vlotterbak. Resultaat, stationair draaiend of flink gas erop: niveau blijft gelijk. Dus te weinig brandstof in de vlotterkamer zal het niet zijn.

Dus toch de boel maar weer uit elkaar gehaald: tank eraf, luchtfilterhuis los en daarna de carburateurs er tussenuit. Beide carburateurs uit elkaar gehaald en alles gecheckt.
Alle sproeiers (voor zover mogelijk) gedemonteerd en doorgeblazen, zowel lucht- als brandstofsproeiers.
Ook de vacuumzuigers aan de sproeiernaalden gecheckt, die gingen wel soepel.
In beide vlotterkamers zat een heel klein beetje vuil (los 'stof'). Verder heb ik de vlotters weer goed op hoogte gezet, in beide gevallen was de gemeten afstand te klein - oftewel een te hoge vlotterstand.

Dus qua carburateurs zou alles nou goed moeten zijn.
Alleen vind ik de pakkingen tussen inlaatspruitstuk en blok wel erg plat. Wellicht dat daar toch wat 'vacuumlekkage' zit. Iemand enig idee waar ik die pakkingen kan vinden? Want nu de boel er toch onderuit ligt, kan ik dat beter gelijk maar fixen.

Verder is het luchtfilter (zo'n in olie gedrenkt stuk schuimrubber) wel erg gaar aan het worden. Daar komt eerdaags nog eens een flink gat in, dus die moet ik ook maar vervangen.

Oftewel, eerst op jacht naar wat vervangende onderdeeltjes en dan de boel weer in elkaar schroeven en controleren. Hopelijk doet 'ie het dan weer naar behoren.
Zo niet, dan heb ik nog een aantal aanknopingspunten van jullie gekregen:
- compressie nog eens meten
- bougiekabels en -doppen controleren
- klepspeling controleren
- kleptiming controleren

Suggesties blijven welkom!
Wordt vervolgd.

Groets, Hans
 
Dank voor de snelle reacties!

@Monkey:
Aangezien toerental onbelast wel hoog kan worden, lijken ontstekingstiming en stroomvoorziening me niet gelijk verdacht.
Valse lucht had ik gecheckt, bougies ook, geen problemen gevonden.
Klepspeling ga ik wel checken.
onbelast zegt het al, als je weinig kracht voorhanden hebt kun je alsnog bovenin komen.
belast trekt hij het niet
zie het zo:
jij kunt onbelast best bovenaan het flatgebouw komen, 6 verdiepingen.
echter met een rugzak van 25 kg op je rug ga je een stuk langzamer.
je komt er wel, net als met jouw motor.
echter is het aantal treden / rpm km/h niet even hoog :P
 
Daar ben ik weer!
Maandag nog een nieuw luchtfilter te pakken gekregen en twee O-ringen om de inlaatspruitstukken weer naadloos op de cylinderkop te laten aansluiten.
De boel is inmiddels weer gemonteerd en gisteren weer even proefgedraaid. Resultaat: Nog steeds geen verbetering... :( :( :(

Kortom: Ik moet verder zoeken... B|

Groets, Hans
 
Zijn je bougiekabels nog wel goed? Zo'n zelfde probleem heb ik met mijn oude autootje gehad, toeren maken geen probleem als het rustig ging. Moest er vermogen gevraagd worden, horten en stoten en niet boven een bepaald toerental willen komen. Zomaar een ingeving ookal heb je de ontsteking al uitgesloten.

Yup, als de motor loopt moet je de doppen en kabels kunnen aanraken zonder dat je schokken krijgt, gebeurd dat wel, slaan ze door.
Al andere bobine geprobeert?
 
Bedankt voor het meedenken!
Instelling mengelschroef en gedrag bij extra choken ga ik proberen.

Andere bobine heb ik nog niet geprobeerd. Wel heb ik 'm doorgemeten: de waarden kloppen met wat ik op internet vond, en met een andere soortgelijke bobine.

Groets, Hans
 
Laatst bewerkt:
Goed gereinigd wel: Forte heb ik al eens gebruikt, alles is gedemonteerd, schoongepoetst en doorgeblazen.
Ultrasoon is inderdaad de ultieme reiniging. Maar om eerlijk te zijn: de carburateur is niet de meest complexe, en met alles wat er al schoongemaakt is zou het me verbazen als ultrasoon toch het benodigde verschil blijkt te maken.
Maar bedankt voor de tip. Mochten de andere opties ook geen oplossing bieden, dan zou ik de plaatselijke motorgarage eens kunnen vragen om hun ultrasoon opties.

Groets, Hans
 
Goed gereinigd wel: Forte heb ik al eens gebruikt, alles is gedemonteerd, schoongepoetst en doorgeblazen.
Ultrasoon is inderdaad de ultieme reiniging. Maar om eerlijk te zijn: de carburateur is niet de meest complexe, en met alles wat er al schoongemaakt is zou het me verbazen als ultrasoon toch het benodigde verschil blijkt te maken.
Maar bedankt voor de tip. Mochten de andere opties ook geen oplossing bieden, dan zou ik de plaatselijke motorgarage eens kunnen vragen om hun ultrasoon opties.

Groets, Hans

Je hebt weinig vertrouwen in ultrasoon reinigen, toch wil je een bak geld gaan uitgeven om het ev te laten doen :?

Schoon is schoon.

Je hebt de boel of zelf al goed schoon gekregen, en is verder actie niet nodig. Scheelt geld.
Of je hebt het niet goed gedaan, en het moet nu wel goed gebeuren.

Er zijn geen andere keuzes :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan