remklauw en kettingprobleem

kristofd13

Rookie
21 apr 2013
15
0
Mol
Hallo allemaal,

Even twee vragen over een motor die ik enkele weken terug tweedehands gekocht heb.

Vooreerst ivm de rechtse remklauw die niet netjes in het midden staat.
Ik heb het wiel eruit gehad om een nieuwe band te laten leggen, en met het terug monteren, netjes uitgevoerd zoals het beschreven staat in het werkplaatshandboek, zag ik dat de rechtse remklauw zowat tegen de schijf aankomt.
De linker klauw zit wel netjes in het midden. In het werkplaatshandboek staat ook als laatste puntje dat de positie van de klauwen moet gecontroleerd worden.

full



Ik heb reeds de remklauwen zelf gecontroleerd, deze zijn goed gangbaar en de remblokjes zijn ook alle vier gelijk afgesleten. Ik heb ook gecontroleerd na een rit van 10 km autosnelweg of de schijven niet te warm zijn, ze zijn dan allebei lauwwarm tot koud.
Tevens heb ik geprobeerd om de vooras te draaien (die is trouwens netjes recht en niet ingesleten of dergelijke) maar dit helpt ook niet.
De schijven zijn niet krom en het wiel is vrij goed draaibaar als dit los in de lucht hangt, rolt ongeveer 1 toer na maar dit zal vermoedelijk normaal zijn omdat de remblokjes altijd tegen de schijven blijven zitten. In de klauw zijn er tekenen dat de schijf al een keertje in contact is gekomen met de klauw.
Wat zou het probleem kunnen zijn?

De tweede vraag is in verband met de ketting, deze ligt er een 4000 km op (ik heb het factuur van de laatste vervanging meegekregen bij de aankoop van de motor).
Ik heb toen ik de motor pas had meteen de ketting gespannen tot 3 cm speling zoals beschreven, want deze lag vrij los, was ook vrij vuil en ik denk al een tijdje niet meer gesmeerd.
Ik heb de ketting gereinigd en opnieuw gesmeerd met 80W90 versnellingsbakolie zoals beschreven in het werkplaatshandboek. Een 200 km later had ik de ketting opnieuw een keertje gesmeerd.
Echter nu, een kleine 400 km later heb ik alweer een 4 cm speling en heb ik de ketting zonet weer afgesteld tot 3 cm.
De achteras zit ondertussen al vrij ver naar achter toe, dus ik vraag mij af wat hier aan de hand is. De ketting is dus nu een 4500 km in gebruik ongeveer, de tandwielen zijn in zeer goede staat maar de ketting lijkt enorm uit te rekken.

Tevens even de vraag of er in het verleden ooit iets verkeerd in mekaar is gezet bij deze motor want zoals jullie kunnen zien zit de ketting-indicator aan de andere kant als de merktekens? Ik kan dus niet controleren of de afstelling al dan niet in het groene gebied zit, wat in dit geval vrees ik al lang niet meer het geval is.

full


full
 
Zijn het zwevende remklauwen voor? Ik kan het op de foto niet goed zien. In dat geval kan het best zijn dat er een glijpen vastgerot zit.

Qua ketting, ik neem aan dat je wel de spanners nog een keer vastzet na het aandraaien van de achteras?

Dus:

- Asmoer los
- Spanners aandraaien
- Asmoer vast
- Spanners en borgmoer vast?
 
is alleen de ketting vervangen of ook de kettingwielen. een nieuwe ketting op oude kettingwielen slijt heel hard. en 4000 km met slecht onderhoud kan de ketting ook behoorlijk verruwineren.
remklauw lijkt mij een met zuigers aan 1 kant en dus glijpennen. als deze glijpennen niet makkelijk glijden krijg je heel ongelijkmatige slijtage van je remblokken. dus even controleren of de remklauw makkelijk over de glijpennen beweegt.
 
Laatst bewerkt:
misschien handig om het type motor te vermelden? Bij het afstellen van de remklauw staat in het WPHB ook wel hoe dit moet gebeuren, of niet?
Vermoedelijk deze (uit zijn voorsteltopic):
Een 2006 Honda CBF 600 SA.

Snap wel niet waarom TS een foto plaatst van zijn linker remklauw terwijl het probleem rechts zit.
 
Laatst bewerkt:
Zijn het zwevende remklauwen voor? Ik kan het op de foto niet goed zien. In dat geval kan het best zijn dat er een glijpen vastgerot zit.

Qua ketting, ik neem aan dat je wel de spanners nog een keer vastzet na het aandraaien van de achteras?

Dus:

- Asmoer los
- Spanners aandraaien
- Asmoer vast
- Spanners en borgmoer vast?


dacht ik ook al aan :Y en gebruik maar gewone kettingspry dat blijft beter plakken ;) .
kan het zijn dat de vorige eigenaar een keer het schijfremslot is vergeten? (las iets over een beschdiging :?


GR NEMO
 
@ Pawasaki: Inderdaad een 2006 Honda CBF 600 SA. En het rare van de werkplaatsboek is dat er als laatste instaat "controleer of de remklauwen voldoende vrije ruimte hebben, min. 0,7 mm van de schijf af" Hier stopt het en er staat niet bij wat er moet gebeuren als dit niet in orde is. Ik kan het ook nergens anders terugvinden.

@MasterTommy: Het zijn zwevende remklauwen, ik heb deze ook los gehad en gezien dat deze in goede staat zijn, alles beweegt soepel.
De ketting heb ik gespannen zoals jij het beschrijft.

@too : Op de factuur staat ketting + tandwielen vervangen. De tandwielen zien er op zicht ook nog perfect uit.
De glijpennen glijden makkelijk en de remblokken zijn alle vier gelijk afgesleten, het probleem is effectief dat de schijf te ver naar de buitenkant lijkt te zitten voor de positie van de klauw.

@Hans50: Je hebt gelijk, ik heb mij inderdaad vergist van kant. Het is de linkerklauw die niet goed staat.

@ WimV: Ik heb de ketting gesteld met het achterwiel van de grond, met de motor op de middenbok.

@Da Nemo: Ik las in dat boek dat er plastic 'olie-vasthoud' ringetjes in de ketting zitten die niet tegen sommige smeerproducten kunnen. En dat er daarom versnellingsbakolie moet gebruikt worden? Het zou het smeren in elk geval wel wat makkelijker en properder maken.

Echt een beschadiging zou ik het niet meteen noemen, op de eerste foto zie je dat de schijf zowat tegen de zijkant van de klauw aankomt, op dit stukje kan ik zien dat de schijf al effectief ermee in contact is geweest. Maar het is niet erg ingesleten of dergelijke.

De afstandsbussen zijn uiteraard op de goede manier terug geplaatst geweest met het wiel te monteren maar ik heb de indruk dat het probleem zou opgelost zijn als de linkerbus een klein stukje langer was, of als de rechter vork een heel klein stukje zou kunnen verdraaien.
 
De afstandsbussen zijn uiteraard op de goede manier terug geplaatst geweest met het wiel te monteren maar ik heb de indruk dat het probleem zou opgelost zijn als de linkerbus een klein stukje langer was, of als de rechter vork een heel klein stukje zou kunnen verdraaien.

Het lijntje in de as moet gelijk zitten met de buitenkant poot en dat zit hij bij jou waarschijnlijk niet. Je hebt een verkeerde volgorde gehanteerd of de as kan niet goed door het klemstuk van de poot glijden.
 
@ TS

jij bedoeld een O-ring (er zijn ook X-ringen) deze kunnen gewoon tegen kettingvet hoor, sterker nog het is er voorgemaakt ;) het beste kan je het er op spuiten als je hebt gereden dan is de ketting wat warmer en trekt de olie/vet er lekkerder in :9~ is idd wat makelijker.


GR NEMO

(ps haal de voorkant anders een keer rustig uit elkaar (als je denkt dat je dat kan) en dan kom je er vast achter wat het is en anders even iemand naar laten kijken die er verstand van heeft, het is moeilijk om dit zo via 'éém foto te zeggen (anders ff wat meer foto's).
 
Hallo allemaal,

Even twee vragen over een motor die ik enkele weken terug tweedehands gekocht heb.

Vooreerst ivm de rechtse remklauw die niet netjes in het midden staat.
Ik heb het wiel eruit gehad om een nieuwe band te laten leggen, en met het terug monteren, netjes uitgevoerd zoals het beschreven staat in het werkplaatshandboek, zag ik dat de rechtse remklauw zowat tegen de schijf aankomt.
De linker klauw zit wel netjes in het midden. In het werkplaatshandboek staat ook als laatste puntje dat de positie van de klauwen moet gecontroleerd worden.

[afbeelding]


Ik heb reeds de remklauwen zelf gecontroleerd, deze zijn goed gangbaar en de remblokjes zijn ook alle vier gelijk afgesleten. Ik heb ook gecontroleerd na een rit van 10 km autosnelweg of de schijven niet te warm zijn, ze zijn dan allebei lauwwarm tot koud.
Tevens heb ik geprobeerd om de vooras te draaien (die is trouwens netjes recht en niet ingesleten of dergelijke) maar dit helpt ook niet.
De schijven zijn niet krom en het wiel is vrij goed draaibaar als dit los in de lucht hangt, rolt ongeveer 1 toer na maar dit zal vermoedelijk normaal zijn omdat de remblokjes altijd tegen de schijven blijven zitten. In de klauw zijn er tekenen dat de schijf al een keertje in contact is gekomen met de klauw.
Wat zou het probleem kunnen zijn?

De tweede vraag is in verband met de ketting, deze ligt er een 4000 km op (ik heb het factuur van de laatste vervanging meegekregen bij de aankoop van de motor).
Ik heb toen ik de motor pas had meteen de ketting gespannen tot 3 cm speling zoals beschreven, want deze lag vrij los, was ook vrij vuil en ik denk al een tijdje niet meer gesmeerd.
Ik heb de ketting gereinigd en opnieuw gesmeerd met 80W90 versnellingsbakolie zoals beschreven in het werkplaatshandboek. Een 200 km later had ik de ketting opnieuw een keertje gesmeerd.
Echter nu, een kleine 400 km later heb ik alweer een 4 cm speling en heb ik de ketting zonet weer afgesteld tot 3 cm.
De achteras zit ondertussen al vrij ver naar achter toe, dus ik vraag mij af wat hier aan de hand is. De ketting is dus nu een 4500 km in gebruik ongeveer, de tandwielen zijn in zeer goede staat maar de ketting lijkt enorm uit te rekken.

Tevens even de vraag of er in het verleden ooit iets verkeerd in mekaar is gezet bij deze motor want zoals jullie kunnen zien zit de ketting-indicator aan de andere kant als de merktekens? Ik kan dus niet controleren of de afstelling al dan niet in het groene gebied zit, wat in dit geval vrees ik al lang niet meer het geval is.

[afbeelding]

[afbeelding]


Wat merktekens betreft,zit dat blok niet verkeerd om in je achtervork bij die indicator.Ik neem aan dat je merktekens aan beide zijden moet hebben,hoe moet je anders zien of je wiel er recht in zit.
 
Het lijntje in de as moet gelijk zitten met de buitenkant poot en dat zit hij bij jou waarschijnlijk niet. Je hebt een verkeerde volgorde gehanteerd of de as kan niet goed door het klemstuk van de poot glijden.


In de vooras zit inderdaad een gravering, bedoel je dat de inkeping in de foto gelijk moet zitten met de veerpoot?
Dit zou inderdaad de veerpoot iets naar buiten zetten waardoor de schijf misschien wel in de goede positie komt te zitten in de klauw. Hier staat echter niks van beschreven in het handboek.

full




Ik denk inderdaad ook dat ik dan de ketting iets te strak zal gezet hebben.
Zou ik deze moeten vervangen vermits de as al vrij ver naar achter staat of zou ik hier nog gerust enkele duizenden km's mee kunnen doen?

@ Hans ZX 10 : Vermoedelijk zit er dan een blok verkeerd in ja, om te kijken of het wiel recht staat gebruik ik momenteel een schuifmaat en kijk ik of de ketting netjes over het tandwiel loopt zonder tegen de zijkant te trekken.
Als ik een nieuwe ketting moet leggen zal ik dat zaakje eens uit mekaar nemen.
 
"De schijven zijn niet krom en het wiel is vrij goed draaibaar als dit los in de lucht hangt, rolt ongeveer 1 toer na maar dit zal vermoedelijk normaal zijn omdat de remblokjes altijd tegen de schijven blijven zitten. In de klauw zijn er tekenen dat de schijf al een keertje in contact is gekomen met de klauw."

1 rondje maar? Als je het mij vraagt is dat niet goed niet, mijn achterband gaat zelfs vaker rond.
 
Ik heb de as gemonteerd met de gravering gelijk met de veerpoot zoals gezegd, nu staan de schijven allebei perfect in het midden van de klauwen. Dat was dus het probleem.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de linker veerpoot een beetje naar buiten heb moeten drukken om de as er zover in te krijgen maar het is dus nu perfect.

Waarom ziet mijn achtertandwiel er niet zo goed uit? Het is wel zo dat de 'afdruk' van de ketting erin vooral vet is en geen inslijting.
Het voorste tandwiel had ik ook bekeken en ziet er naar mijn inschatting nog zowat nieuw uit.
 
Je mag niet de poten naar binnen of naar buiten duwen.
De pootklem los maken en dan de motor een paar keer in de vering drukken en dan de klem vastzetten.
Anders wringt de poot bij het inveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan