12 volt auto bobine op motor ?

insevh

MF'er
16 apr 2013
58
0
Chatin
hallo allemaal,

ik hab net een nieuwe bobine gekocht voor men suzuki gt80 toen heb ik de bougie perongeluk getest zonder de masa aan te raken. nu is men nieuwe bobine dus stuk.
nu mijn vraag: ik heb nog een oude volvo staan, kan ik de bobine van die volvo op men motor zetten ?

mvg,

inse
 
Huh als de bougie stuk is en hij vonkt niet meer dan heb je geen oneindige weerstand?
Bedoel geen doorgeslagen bougie die naar massa lekt maar gewoon 1 die vet geslagen is of zo dan kan de vonk dus ook nergens heen net zoals met een losse kabel of alleen bougiedop.
Enne ik heb nooit beweerd dat door het doorslaan de spoel achter het vliegwiel kapot zou gaan.
Als door het kapot gaan van de isolatie laag om de windingen heen de windingen kontakt maken met elkaar of met de metalen spoelkern dan heet dat ook door slaan volgens mij maar ben geen electronicus
En over dat kapot gaan van de spoel door warmte of trillingen dat heb ik in dit topic nu inmiddels al meerdere keren geschreven.
Die paar 100V komt er btw op het moment van openen van de puntjes er wel kortstondig op te staan. Lees het verhaaltje nog maar even over de werking en functie van de condensator.
En anders even proefondervindelijk proberen bij een koekblik iod met een punten ontsteking. Gewoon het kabeltje op de min aansluiting van de bobine ff vastpakken als de motor loopt. Is helemaal niet "spannend" _O-
Als je bougie vet geslagen is is dat voldoende om de spanning te geleiden naar massa.
Dit gebeurt dan dieper in de bougie waardoor je geen vonk meer hebt.
Op de primaire kant van de bobine lopen de spanningen ook op tot wel 200 volt maar dat mag voor die isolatie geen probleem zijn.
Met doorslaan word bedoeld dat de spanning te hoog is voor de isolatie.
 
Jullie kunnen nog ff doorgaan met de discussie _O- ;) maar mijn probleem is opgelost :] hij doet het !! (Na ja de bougie vonkt, morgen ga ik de carburateur uitkoken enzo) ik heb de contact puntjes geschuurd, ik gooi er nog wel een nieuwe condensator in voor de zekerheid.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp, ik heb zelden een forum gezien waar mensen zo snel en uitgebreid Reageren, echt top !
 
Jullie kunnen nog ff doorgaan met de discussie _O- ;) maar mijn probleem is opgelost :] hij doet het !! (Na ja de bougie vonkt, morgen ga ik de carburateur uitkoken enzo) ik heb de contact puntjes geschuurd, ik gooi er nog wel een nieuwe condensator in voor de zekerheid.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp, ik heb zelden een forum gezien waar mensen zo snel en uitgebreid Reageren, echt top !
Mooi dat hij weer werkt, maar je carburateur uitkoken :?
 
_O-
In ieder geval bedankt voor jullie hulp, ik heb zelden een forum gezien waar mensen zo snel en uitgebreid Reageren, echt top !
_O-
Jaja we drijven elkaar tot grote hoogte _O-
In ieder geval goed dat je het eerste probleem opgelost lijkt te hebben.
Enne met je carburateur willen we je ook wel helpen hoor _O-
 
Laatst bewerkt:
Alle plastic onderdeeltjes eraf en een in plannetje met soda koken, dan loopt hij weer als nieuw :)
Hebben jullie dat nog nooit gedaan ?!


iedereen is altijd helemaal wild over die ultrasoonbadjes, ik heb dat iddg nog nooit hoeven doen. maar vind dit ook wel een slimme [goedkope] manier.

werkt dat echt zo goed en vervormt je carb dan niet? ;)
 
_O- Wel al meerdere keren remvoeringen uit gekookt in de biotex omdat deze verzopen waren in de remvloeistof. Dit werkt uitstekend maar wel buiten doen want stinkt vreselijk :r _O-
 
Ik heb er tot nu toe nog geen ver vormde carb aan over gehouden ;)

Ik ben een van die gelukkigen die al jarenlang over een ultrasoon beschikt (pa was juwelier, we hadden er een paar thuis staan) dus ik heb nooit hoeven prutsen met perslucht en oplosmiddelen. Uit elkaar, plons, prrrrr een uurtje lang en de carb is als nieuw. Ik ben slechts een keer een paar volledig verweerde carburateurs tegengekomen die zelfs de ultrasoon niet meer schoonkreeg. Let wel op de kleine onderdelen, straks sta je bij de onderdelenboer voor dat ene kleine veertje.....
Uitkoken in de soda moet goed kunnen werken, soda lost het vuil op. Wat wel een puntje van aandacht kan zijn, is de reactie tussen de soda en het metaal van de carburateur. Soda is geen vriendelijk spulletje.

Veel mensen gebruiken remmenreiniger en/of perslucht. Remmenreiniger tast het metaal van de carburateur niet aan.
 
hij loopt als een zonnetje ! alleen een (hopelijk klein) probleempje: als ik in zen neutraal een beetje gas geef, gaat hij erg trillen, een hele hoge frequentie: men lamp en bobine zijn er al af gerammeld :P
weet iemand wat dit kan zijn ? ik vind het aan de ene kant wel grappig 8-) maar die boutjes die eruit vliegen is wel iri
 
Terug
Bovenaan Onderaan