Wat is nu de maximum druk?

zois

MF'er
20 jan 2012
154
2
Oké...

Op een band staat steeds de maximum druk vermeldt. Bv 3,2.
Als je vertrekt met bv de opgegeven spanning van 2,9 dan wordt je band warmer naarmate je rijdt. Laat ons even voor de gemakkelijkheid zeggen dat er 0,3 bar bijkomt. Dat geeft dan 3,2 bar.
Geen probleem.

Stel dat je met diezelfde band een verre reis maakt over de snelweg en dat je volbeladen met duopassagier vertrekt.
Je zet de band op 3,0 of 3,1...
Door het rijden komt er opnieuw 0,3 bar bij... samen 3,4. Probleem of niet?

Mijn vraag is nu...

De vermeldde druk op de band. Is dat de maximum toegelaten druk in koude toestand en mag je dan nog gerust goed van leer trekken zonder je zorgen te maken over een klapband? Of is dat de effectief maximum toegelaten spanning naarmate je band opgewarmd geraakt?


Ik hoop dat de vraag duidelijk is...
 
Is dat de maximum toegelaten druk in koude toestand en mag je dan nog gerust goed van leer trekken zonder je zorgen te maken over een klapband?

Ik zou me met dat "van leer trekken" met een harde band meer zorgen maken over de grip dan over een klapband.

Veiligheidsmarge van de band is veel groter dan die van jou op dat moment.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger organiseerde Continental het zg Conti-treffen op hun testbaan Contidrom. Daarbij werden ook allerlei demonstraties gegeven. Als proef werd getoond hoeveel druk een band kon hebben. Het was dus nog wel voor de tijd van tubeless en de band werd gevuld met water om de gevolgen van de klappen van de band te beperken. Water heeft als voordeel dat op het moment dat de band scheurt de druk direkt helemaal weg is en het rondvliegen van stukken band stukken minder is. Maar zo rond de 30 bar klapte de band pas.
Dus een band kan wel wat druk hebben.

EgbertO
 
Waarom wordt er in godsnaam 8 bar ingepompt tijdens omleggen? Ik heb nog nooit na het horen van de 'knal' lucht uit de band gelaten. Sterker nog, er moet nog altijd wat bij.

Ben blij dat ik m'n banden d'r zelf omleg :+

Op het moment van wegrijden (koude band) moet er 2.9 (als voorbeeld) bar in de band zitten. Wat er daarna gebeurt en in welk seizoen doet niet ter zake. Alleen startdruk is interessant.
 
Waarom wordt er in godsnaam 8 bar ingepompt tijdens omleggen? Ik heb nog nooit na het horen van de 'knal' lucht uit de band gelaten. Sterker nog, er moet nog altijd wat bij.

Ben blij dat ik m'n banden d'r zelf omleg :+

Op het moment van wegrijden (koude band) moet er 2.9 (als voorbeeld) bar in de band zitten. Wat er daarna gebeurt en in welk seizoen doet niet ter zake. Alleen startdruk is interessant.

Ik heb er net één moeten omleggen met wat meer druk :)

Bandje wilde niet 'ploppen'. Daar hebben we dan weer persluchthulpjes voor; in ene keer 25 liter geperste lucht er in jassen :Y
 
Dank u wel voor de verheldering heren...
Dus op lange rit over autosnelweg... Normaal ritme en volledig beladen mag ik m'n banden dus gerust op 2,9 tot 3,2 bar zetten voor vertrek. Ik vrees dat we namelijk aan maximale belading gaan rijden. Motor+220 kilo bagage. Druk constructeur is 2,9 maar voor lange ritten autosnelweg heb ik "bijna overal" gelezen dat je de druk gerust wat hoger mag zetten.
 
Lucht = ± 80% stikstof
Goede marketing hebben ze bij de Kwikfit en consorten.

Als je tussen oktober 2012 en februari 2013 je banden nog hebt opgepompt moet je ze ff helemaal leeg laten lopen en opnieuw oppompen, want je wil met de huidige temperaturen toch geen winterlucht in je banden hebben O-)

stikstof moleculen zijn groter waardoor stikstof minder snel de band uitloopt.
tot zover klopt het, ze zijn echt groter

als je last hebt van een band die langzaam leeg loopt zou dit dus betekenen dat er alleen zuurstof uit gaat. dan blijft die stikstof vanzelf over :P

leuk gedaan verder inderdaad, je mag ook niet meer dan 25% "gewone lucht" _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan