Honda CBR 600F2 loopt onregelmatig -> carb verwijderen

Burn-in'

MF'er
21 jan 2006
116
0
Vlaardingen
Beste MF'ers,

Ik heb een vervelend probleem met mijn tot op heden o zo trouwe CBR en hoop dat jullie mij hierover advies kunnen geven.

Het gaat om een CBR 600 F2 uit 1991. Sinds ik eigenaar ben rij ik eigenlijk te weinig, maar hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Tot dit jaar, nu ik het geld hard nodig heb en hem wil verkopen, heeft hij er geen zin meer in.

Na een tijd stil gestaan te hebben wilde hij niet meer starten -> accu dood. nieuwe accu gekocht maar nog niet. Tank verwijderd, alle oude benzine eruit, nieuwe erin en stationeerschroef terug geplaatst (deze bleek er uit te zijn gevallen). na wat gesputter liep hij weer. Maar voor korte duur, want hij liep niet stationair.

Toen ook de bougies vervangen (deze waren nogal zwart, en ook afstand tussen de bougie was te groot). Bougies vervangen, luchtfilter ook nog schoon gemaakt (K&N) daarna startte hij weer en kon ik rijden.

Probleem is nu het volgende:
- gas reactie was erg traag, bokken tot 6000 toeren ongeveer
- stationair loopt ie heel lastig, schommelt erg tussen 1000-2000 toeren
- bij terugval in toeren (afremmen voor stoplicht) valt de motor uit

Vermoedelijk zijn de carbs lekker dicht geslipt dus plan om ze schoon te maken. tank verwijderd, luchtfilter verwijderd maar ik krijg de carbs met geen mogelijkheid los van mijn blok. Alle schroeven van de klemmen zijn los maar er zit geen beweging in.

Vreemd detail is ook dat ik alleen de klemmen los kan draaien aan de kant van het blok. boven, bij de carbs, zitten klemmen die in niet kan schroeven. Of hoort dit? de rubber dingen zijn ook keihard...

Iemand enig idee hoe ik de carbs los krijg? Alvast bedankt. :}
 
Je carbs verwijderen kan inderdaad knap lastig gaan. In ieder geval de schroeven zo ver mogelijk los draaien. Daarna kun je de carbs flink heen en weer bewegen om ze los te krijgen. In het ergste geval gaan je rubbers kapot maar snel zal dat niet gebeuren. Voor zover ik kan herinneren zitten ze alleen vast via de rubbers en via het luchtfilterhuis (die je er als het goed is al af hebt).
 
Bedankt voor de reactie. Het klopt dus wel dat ik de klemmen aan de motor kant los moet halen? overigens heb ik de bouten er volledig uit gedraaid en de klemmen over de bovenste klemmen geschoven. Heb er met 2 man aan staan sjorren en wikken, maar er kwam geen beweging in :S
 
Rubbers wat warmstoken met warme luchtblazer helpt ook en als je ze terug los hebt vet ze dan een beetje in zodat de carburateurs er de volgende keer makkelijker in kunnen.

Je bent toch zeker dat alles los is he?
 
Rubbers wat warmstoken met warme luchtblazer helpt ook en als je ze terug los hebt vet ze dan een beetje in zodat de carburateurs er de volgende keer makkelijker in kunnen.

Je bent toch zeker dat alles los is he?

Ik heb alleen de klemmen losgedraaid op de rubberen verbindingsdingen. En de choke kabel is los, maar verder zie ik niets wat aan de carbs zit en het tegen houdt?

Uiteraard moet nog de gaskabel en wat slangen worden verwijderd, maar dit kan pas als ik de carbs los heb.

Ding is uit 91, en denk dat t heel wat jaartjes geleden is dat de carbs losgehaald zijn. Maar bedankt voor de tip van het invetten, zal ik doen.
 
breekijzer.jpg
 
Allen bedankt, de rode deed wat ie moest doen. Inmiddels de carbs uit elkaar en liggen in de reiniger, maar krijg mijn pilot jet screw er niet uit. Tip op inet was om een gleufje erin te slijpen, maar mijn dremel werkt niet mee. Iemand tips? Of kan ik die laten zitten?

EDIT:
Ik kreeg de pilot jet screw er niet uit, dus de gok gewaagd en hem weer in elkaar gezet. De motor loopt weer perfect dus dit topic mag een slotje op! Allen bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan