KTM RC8, hoe werkt Kettingspanner.??

TBikers

MF'er
23 nov 2005
107
0
Weet iemand hoe een kettingspanner werkt?

Wij hebben vandaag kettingspanner uitgehaald om kop dr af te halen. Maar nu spant hij niet zo sterk meer! waarschijnelijk doen wij iets niet goed, maar wat..
full
 
Dit is een hydraulische spanner. Als je het plunjertje pakt (links), zie je aan een kant een kogeltje zitten, zo te zien op het plaatje gok ik dat als je er aan de bovenzijde inkijkt. Even met kracht een oliespuit erop en volpompen.

Maar in principe hoeft dit helemaal niet, want de spanner is zoals ik al zei hydraulisch, dus spant ie pas goed op het moment dat ie in de kop gemonteerd zit en oliedruk krijgt.

Soms zit er ook een veertje om het bovenste gedeelte van de plunjer (het smallere deel op de foto) geschoven, om de 'koude start' te overbruggen, waarbij de eerste paar seconden de ketting kan rammelen door de lage oliedruk, maar het veertje is niet noodzakelijk en indien hij niet aanwezig is hoef je je ook nergens zorgen om te maken.
 
Laatst bewerkt:
@ MasterTommy

Dus de kettingspanner die ik heb, is niet kapot? Want wij probeerden gisteren in te zetten, maar hij spande ketting NIET.. Zo te zien hij spand alleen als alles kompleet gemonteerd en olie naar boven gepomt is.. Hij werkt met oliedruk.!!

Toch bedankt voor de reacties..
 
Is dezelfde als in de huidige KTM cross en enduro modellen wordt gebruikt . Ik heb die van mij al vervangen door een handmatige en al velen met mij omdat het ding zo krakkemikkig werkt.

Je moet de spanner ontspannen mbv een spijker/inbus 3 mm. Indrukken als de spanner is gemonteerd.
Zie plaatje:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan