Gecombineerd remsysteem Moto Guzzi

6 mei 2013
2
0
Eeklo
Hallo iedereen!

Wanneer ik mijn achterrem neem, remt hij zowel vooraan als achteraan. Ik heb deze ontlucht maar nog steeds remt hij niet genoeg (ik kan hem van stilstand nog steeds verduwen als ik rem). Weet iemand aan wat dit kan liggen? Het kan geen luchtbel zijn veronderstel ik want dan zou je hem voelen beteren, wat bij mij niet het geval is... Ook komt er bij ontluchten geen belletjes meer uit maar pure vloeistof.. Dit wil dan toch zeggen dat mijn remmen wel degelijk werken?
Ook zit op mijn pompje een stoplichtschakelaar. Deze is nieuw maar nog steeds werkt mijn stoplicht niet. Elektrisch probleem of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Mvg,

Louis
full
 
Tcoh stiekem nog ergens lucht in het remsysteem. Een keer meegemaakt dat er ergens bij de achterklauw een rare 'hobbel' in de leiding zat waar de lucht bleef hangen.

En doe even wat meer foto's niet om het probleem op te lossen maar omdat je Guzzi zo mooi is 8-).
 
Tcoh stiekem nog ergens lucht in het remsysteem.
:^

Remlicht kan op twee manieren worden aangestuurd: a) door het inknijpen van het remhendel, dat werkt nog als er niet eens remleidingen op zitten en b) door een remdrukschakelaar.

Als de druk zo gering is dat je de motor kunt verduwen met de rem ingeknepen kan ik me heel goed voorstellen dat de druk te laag is om een schakelaar van die tweede soort te activeren. Dus eerst maar de rem op druk, kan je daarna verder kijken.
 
Guzzi van vermoedelijk bouwjaar TS heeft drukschakelaar, als je de rem intrapt kun je de fiets echt niet meer verplaatsen. Dus nog lucht in het systeem en dan is gezien de positie van de schakelaar en het feit dat er uit de ontluchting vloeistof komt lucht in de pomp een goede kanshebber. Anders heb je ook nog kans dat de pomp niet helemaal lekker meer is, maar je kunt ze vrij makkelijk uit elkaar halen en reviseren; ik weet alleen niet direct of de revisie setjes voor die oude pompen nog goed te krijgen zijn.
Kijk even naar de type aanduiding op de pomp; ik heb zelf nog wat liggen volgens mij waarvan een deel niet meer gebruikt gaat worden op korte termijn (technische staat momenteel onbekend;-)
 
Maak trouwens ook even een foto van de ophanging van de achterrem; bij veel guzzi's is de achterrem opgehangen aan een schetsplaat onder de achtervork; als je een dergelijk systeem probeert te ontluchten is dat bijna onmogelijk omdat bij gemonteerde klauw de ontluchtingsnippel onder de remzuigers zit waardoor je vloeistof lijkt te verpompen maar er in feite nog lucht achter de zuigers zit.
Een dergelijke klauw ontlucht je het makkelijkst door 'm even los te halen van de plaat en dan zo te draaien dat de ontluchtingsnippel bovenaan zit, dan gewoon ontluchten zoals normaal met een stukkie oud ijzer of een bandenlichter tussen je remblokken om de dikte van de schijf te simuleren anders komen de remzuigers te ver naar buiten
 
dan gewoon ontluchten zoals normaal met een stukkie oud ijzer of een bandenlichter tussen je remblokken om de dikte van de schijf te simuleren
Een niet al te grote steeksleutel heeft vaak de perfecte dikte om de blokken uit elkaar te houden.

Als de hele remmerij is gereviseerd en de zuiger maximaal zijn ingeduwd past er ook wel iets dikkers tussen.
 
Naast je remklauw zit er nog een probleem voor het ontluchten op je Guzzi namelijk de leiding zelf .
Deze gaat van af je pom eert een stukje horizontaal dan omhoog en dan naar beneden .
In dat traject kan makkelijk een bel blijven zitten maar dat zou je merek omdat dan elke keer na het remmen een tijdje later je remdruk weg is ook het rempedaal voelt een beetje verend aan
 
Terug
Bovenaan Onderaan