Lamp gesprongen als gevolg opladen batterij

kawassssaki

MF'er
30 mei 2011
115
0
Hey,

HEt verhaal gaat als volgt: De batterij van de motor was compleet leeg, dus heb ik deze opgeladen via startkabels (aan de wagen). De motor start, ik zet de lichten aan en na 3 seconden dooft deze (met opflakkeringen) en komt er rook met een verbrande geur uit.

Hierna heb ik de motor gewoon uitgezet en terug weggezet :p het zal wel voor de hand liggen, maar voor mij niet dus

thnx
 
Lacher heeft wel een beetje gelijk, er zit een verschil in het starten van je motor met een auto accu en het opladen van een accu. Je kan je motor best starten met een auto accu 12V is 12v of iets hoger voor de pietjes precies. De accu krijg een grote stroom voor z'n kiezen, maar goed kan niet veel kwaad voor een keer. Als je maar rijdt toch? :]

Opladen van een accu die dood is hoor je voor de levensduur van je accu op een stroom van 25% van de Ah van je accu te doen. Startkabels hebben een zeer lage weerstand en een auto accu kan makkelijk meer dan 100 A leveren. In de slechtste conditie (dan is je accu wel al kapot, 0V) sta je je accu met 100 Ampere of meer op te laden. In de praktijk valt het allemaal best wel mee, bij een gezonde accu is het voltage goed genoeg en hierdoor wordt de laadstroom beperkt.

Leuk, behalve dan dat ik een accu die compleet plat is nog nooit weer meer dan 50% van zijn capaciteit heb zien leveren. Dat, gecombineerd met het feit dat je voor een paar tientjes al een nieuwe accu hebt, is genoeg reden om het niet eens te proberen maar de platte accu meteen weg te flikkeren.
 
Er zijn ook mensen die de motor op contact zetten met het licht aan, en dan met draaiende auto hoppa de startkabel er op.
dan heb je wel kans dat er een lampje knapt, vandaar dat ik ook deze vraag stelde, maar ts had de auto niet draaien dus dat kan het niet zijn.
Waarom zou er dan een lamp sneuvelen, van de auto blijven ze toch ook heel ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan