Raar accuprobleem, wat nu?

locuta

Die hard MF'er
11 jul 2007
316
0
Rotterdam
Hoi! Ik heb een Honda CBF600SA uit 2010, waar ik inmiddels 37.000km mee heb gereden. Ben de hele winter ook doorgereden. Gisteren was ik in Den Haag en reed ik terug naar Rotterdam. In Delft stopte ik, stond daar vijf minuten stil, waarvan ik denk ik twee minuten de sleutel nog in het contact had. Het licht is dan altijd aan (dat is standaard bij die Honda's, licht kan niet uit als sleutel in het contact zit zelfs). Ik wil verder rijden... niks... stotter stotter... nog minder... nada. Licht bleef het overigens wel doen... Na nog een paar pogingen (ook na half uur wachten) nog steeds niks. ANWB gebeld, geboost en toen deed ie het weer. Zonder te stoppen naar huis gereden.

Maar de accu is dus kennelijk kapot. En ik moet dan dus een nieuwe. Mijn twee vragen zijn als volgt: 1) is het nou logisch of gek dat ie nu ineens stuk was? Wat kan een verklaring zijn? Gewoon op?
2) mijn dealer zegt: 'Je hebt een Yuasa YTZ10S nodig. Koop alsjeblieft geen ander merk. Er is maar 1 echt accumerk in motorland.' Is dat zo? Ding kost 99 EUR, vind ik wel prijzig. Maar als het klopt, dan heb ik het er wel voor over.

Wie o wie weet raad? :)

Kirsten
 
Als de accu intern kortgesloten is, blijft hij na starten met de startkabels niet lopen. En mocht de kortsluiting in de sr zitten, dan blijft hij waarschijnlijk ook niet lopen.

Dit is nu de derde keer (in drie maanden) dat hij niet start, eerste twee keer lukte het starten met startkabels, nu dus ook neem ik aan... vermoed ik... hoop ik...
 
Zegt me niets, mijn accu is inmiddels 8 jaar en doet het nog steeds. 2 jaar is niet lang voor een accu. Falende elektronica kan hem sneller om zeep brengen, dan langdurig gebruik.
Mijn 200 euro accu is pas negen maanden en vijftien ritjes (90% 20 min lang) oud. :')
(en heb toch tussendoor toch vaak opgeladen en de polen losgegooid bij het stallen)
 
Laatst bewerkt:
Oh wacht even, ik heb de getalletjes niet goed afgelezen... de jongen die me vanmiddag even hielp mailt nu dit:

'Stond op 14.1 maar stabiel met gas erop tussen 14,08 en 14.12 dus dat lijkt wel ok. Accu zelf was nog 12,2 v maar met mijn accu 12,9 erop was get tik en lopen en gaf de dynamo door de spanningsregelaar netjes die 14.1 af. Dus o dus, computerbeveiligd systeem en bij contact hoorde je nog wel de pomp aanslaan en je hoorde de start relais wel tikje geven en de startmotor tikken maar niet genoeg kracht om echt rond te gaan. Dus ja... Nu druppellader erop en dan morgen iig langs de dealer andere accu halen'
 
De druppellader heeft íets gedaan, want nadat ik vanmorgen zelf de accu terugbouwde in mijn motor (waar ik erg trots op ben, dat ik dat kan, haha) startte hij alsof hij nog nooit iets anders gedaan had! Meteen naar motorzaak gereden: die lichtten alles door: konden geen enkel probleem vinden (!). The Plot Thickens... Dus ja, toch maar een nieuwe accu dan, voor de zekerheid... die ga ik woensdag in Schijndel halen. Zolang ie woensdag dus nog start voor ik daarheen rijd, komt het allemaal wel goed. Wel maf dat er geen enkel probleem traceerbaar is, maar hij toch af en toe niks doet. Dynamo, startmotor, Voltage, ampère, etc., alles was in orde.. Nu ja. Dat was het dus voorlopig. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan