velgen zx-6r 2008 tov zxr750 1992

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Ik heb een vraagje:

Ik ben bezig met mijn zxr750 te verbouwen tot streetfighter.
Nu wil ik ook wat upgrades doen waaronder stuurgedrag. Het is dus een zxr750 uit 1992.
Nu zitten daar standaard velgen in en het lijkt mij dat er in de loop der jaren ook best wel wat is ontwikkeld in de motor velgen aangezien de motoren tegenwoordig een stuk lichter zijn.
Daarnaast helpen lichtere velgen ook serieus omdat het nog eens roterende massa is voor een lichter stuurgedrag.
Wie weet of het een serieus gewichts verschil is als ik bv zx-6r velgen uit bv 2008 zou plaatsen tov van de originele zxr750 velgen?.
Ik weet dat je dan eventueel ook nieuwe assen/vulbussen zal moeten laten draaien maar dat is van latere zorg.

Alvast bedankt!.

Gr Jelle
 
Tja, zou kunnen maar kan het me bijna niet voorstellen aangezien de fabrikanten zich tegenwoordig in allerlei hoeken wringen om maar her en der een grammetje te winnen tov de concurrent?.
Een nieuwe gsxr750 weegt zomaar 40kg minder dan mijn ouwe zxr en dat komt toch niet alleen door een paar titanium kleppen lijkt mij :? .
Met de huidige techniek lijkt het mij mogelijk voor een fabrikant om lichtere velgen te ontwikkelen zonder sterkte te verliezen en het kostenplaatje toch in de hand te houden?.

Ik wil geen discussie starten maar ben gewoon benieuwd!.
Ja, en natuurlijk kan ik een setje carbon velgen kopen maar wil dus niet zoveel geld uitgeven......

Gr Jelle
 
Carbon velgen, die zijn +- 50% lichter dan standaard velgen. Verder zijn de velgen door de jaren heen allemaal van een aluminium legering en zullen kwa gewicht echt niet veel schelen.
 
Ik heb wat jaren terug al wave schijven gemonteerd en het viel me echt op hoeveel makkelijker hij op snelheid stuurde!.
Dat was een winst van 400 gram per schijf dus 800 gram totaal.
Nu verwacht ik niet dat er bij een andere velg zoveel winst zit maar het zou in mijn ogen erg raar zijn als motorfiets fabrikanten de velgen nog steeds zo bouwen als 20 jaar terug?.
 
ik heb deze erin. ik heb de achtervelg ook in mijn handen gehad van een zzr1400 en het scheelt aanzienlijk
full
 
Die advertentie van de zx-10 velgen is leuk maar volgens mij zit daar een 200 achterband op of niet?. Ik zou dan eerder voor een zx-6 set gaan want die heeft standaard 180.
Eerst maar eens kijken of ik iemand vind die zijn velgen/wielen eventueel op de weegschaal wil zetten.
Als het idd maar een paar gram scheelt ga ik er geen moeite voor doen.
Alhoewel die tig spaaks velgen van bv een rsv wel erg mooi vind :9 !.
Standaard kawasaki velgen vind ik qua looks niet veel spannender dan mijn eigen velgen.

@ v.d.v: je zult misschien officieel best gelijk hebben maar bijna iedereen noemt dit velgen.... maakt niet uit hoor :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan