Nokkenas Kettingspanner Yamaha XJ600s

Banjer87

Rookie
7 mei 2013
17
0
Almere
Beste Allemaal,

Heel veel wisselvallige berichten maken het moeilijk de juiste richting te bepalen.

In het werkplaats handboek staat dat je dient te beginnen met het losdraaien van de stelschroef in het midden en dan eventueel wanneer nodig de roodkoperen ring dient te vernieuwen.
Vervolgens kun je beide inbusboutjes losdraaien en de NAKS in zijn geheel uitnemen.
De pakking dien je altijd te vernieuwen. Deze heb ik dan ook besteld.

Vervolgens kun je het binnenwerk en buitenwerk reinigen en met nieuwe olie lekker vlot gangbaar maken. Ik denk namelijk dat hij een beetje vastzit en dat schoonmaken wellicht kan leiden tot minder lawaai afkomstig van de nokkenasketting. Ik begreep van een vriend dat de NAKS niet zelf tegen de ketting duwt maar tegen een geleider. Klonk ook logischer.

In het werkplaatshandboek wordt echter niet beschreven hoe de NAKS na reiniging terug te plaatsen behalve dat je het niet verkeerd om moet doen. Omdat je de boel dan kapot kan draaien. De juiste wijze is derhalve met het stelmechanisme en de nok naar beneden gericht.

Waar ik naar opzoek ben is wat je bij het terugplaatsen allemaal in elkaar gezet dient te hebben. Zet je namelijk de NAKS terug zonder de middelste stelschroef die je in het begin als eerste losdraait (dus die waar de roodkoperen ring op van toepassing is), of monteer je het als geheel in 1 keer na reiniging.

Ten tweede wil ik graag weten hoe de stelnok zichzelf weer stelt op de goede positie. Immers gaat dit automatisch of moet je eerst handmatig de cilinders rond laten gaan. MAW ik lees hier niks over in het handboek en ik wil het graag heel houden.
Kennelijk is het niet de bedoeling dat je de naks een nokje verder duwt. Tenminste dat beweren sommige van u....

Wat is nou waar en de juiste wijze hoe te werk te gaan. Het handboek spreekt over de moeilijkheidsgraag 2 van 5 dus ik moet het kunnen. Wil het alleen graag goed doen....

HELP>>>>>>
 
dat beweer o.a. ik, dat je de spanner niet met de hand verder moet duwen.
de spanner monteer je geheel ingedrukt zonder veer op de cilindertunnel.
dan de veer erin en de dop erop.
en dan moet je eigenlijk de krukas even met de hand verdraaien en het liefst met het kleppendeksel eraf, zodat je kunt zien of het goed gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan