Valt uit bij flink gasgeven CB250 RS

MichielWolthaus

Die hard MF'er
4 mrt 2013
282
0
Brakel
Hallo Motorforummers!

Ik heb een probleem met mijn motorfiets.
Als ik flink gas geef dan valt het blok uit, als ik heel snel mijn gas dan weer loslaat pakt die wel weer op. Maar doe ik dat niet dan valt die uit.
Als ik de choke een klein beetje open zet doet die nog precies hetzelfde en met de choke bijna half open doet die ook hetzelfde.
Als ik het gas langzaam open doe gaat het blok netjes ophoog in toeren maar bij het gas loslaten duurt het erg lang voordat die weer op het stationair toerental terug is.

Dit is allemaal 'getest' met het blok in z'n vrij, en met een warm blok.
Het gaat om een CB250 RS (één cilinder) uit 1983 met elektrische start.

Voordat ik hem de laatste keer heb gestart zijn er een aantal dingen veranderd.
Zo heb ik de bougie vervangen, hier zat een Champion RA4HC in en zit nu een NGK DR8ES in.
Het luchtfilter heb ik schoon gemaakt, deze zat aardig verstopt.
En de kleppen zijn gesteld, deze hadden overal een te grote speling. (Hiervoor is de tank van de motor af geweest...)

Wat misschien ook belangrijk is om te vertellen is dat de motor anderhalf jaar stil heeft gestaan voordat ik hem in maart heb gekocht. Daarna heb ik er zelf nog zo'n 400 km mee gereden en nu geeft hij deze problemen. Sinds het stilstaan is er voor de rest niet aan ander onderhoud gedaan aan het motorblok behalve de olie vervangen. De afgelopen 400km is dit mij niet opgevallen, wel het feit dat die lastig startte, maar dat doet die nu niet meer.

Wat zijn punten die ik na kan lopen?
 
Dat het gas heel langzaam terug loopt vanaf hoge toeren duid op valse lucht.
Meestal zit dat probleem tussen de cilinder en carburateur.

Het in 1x gas geven en uitvallen kan daar ook mee te maken hebben..

Om het makkelijk te testen :

Motor starten - deo bus pakken - en op het inlaat spuitstuk spuiten, bij de cilinder, en vlak voor de carburateur.

Als de motor dan uitvalt of ineens hard gaat lopen (of een soort reactie geeft) , zit daar een lek.

In dat geval die pakkingen vervangen :)

Echter, een andere mogelijkheid van het langzaam terug lopen in toeren, zou ook een hangende ontstekings vervroeger kunnen zijn.
Maar hoe dat precies werkt bij jouw motor durf ik niet te zeggen, meestal werkt het in ieder geval met een veer.

Om e.v.t. DAT te controleren, timing-light pakken, aansluiten, motor starten, gas geven, en kijken naar de tekentjes op het vliegwiel.
Kan is niet zo groot dat dat het probleem is, komt eigenlijk nooit voor. :)

Check eerst maar eens de valse lucht :)

edit : En als dat het niet is zou je de carburateurs een schoon kunnen maken, maar begin simpel. Maar doe eerst de simpele valse lucht test, is binnen 30 seconden klaar. :)
 
Laatst bewerkt:
Er is nog genoeg wat er nog mee fout kan gaan.

Haal het slangetje eens los van de carburateur (niet de bij de tank) en kijk of er brandstof uitstroomt als je de kraan open zet. Je zal niet de eerste zijn met een spontaan verstopte kraan of zelfs het slangetje zelf. Kijk dan ook meteen of het niet in een knik zit als het is aangesloten op de carburateur.
Stroom het mooi bekijk dan eens de bougie. Is deze wit uitgeslagen dan is er toch echt een brandstof probleem. Dan mag de carburateur dus open en goed gereinigd worden.

Je vermeldt een 83er. Fabricage is gestopt in 82 dus ik heb maar even de carb van deze opgezocht.
full

Dit is met recht een simpele carburateur. Maar ook daar kan genoeg aan mis gaan.
Een bijna onzichtbare gom afzetting in de sproeier kan dit probleem ook veroorzaken. Ga er aub niet met een naald of een schroef in zitten poeren. Gebruik een goed oplosmiddel. Wil je het toch doorprikken zoek dan een snorhaar van een flinke kat. deze beschadigen het materiaal niet en lopen uit naar de basis, verder zijn ze voldoende flexibel om er doorheen te trekken. (soms kan de goedkope oplossing ook de betere zijn).

Sluit eerst brandstof uit voor je naar de electriek gaat kijken. Brandstof is de meest waarschijnlijke factor.
 
Zou eventueel Forte Moto Power 1 helpen?

En wat is een goed oplosmiddel? Voor mijn brommers heb ik altijd wasbenzine gebruikt en een oude tandenborstel.
De nieuwe bougie zal ik ook eens bekijken.

Nog meer suggesties zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Valse lucht was ook mijn 1ste gedachte, maar dan zou het beter moeten worden met choke erbij, en je schrijft dat dat niet het geval is.

Het kan ook zijn dat je bobine niet zo fris meer is, en hij doorslaat(niet sterk genoeg vonk geeft, met gas open krijg je hogere druk in de cylinder, en is een sterkere vonk nodig)
Je kan het proberen met een niet-ontstoorde bougiedop van de brommerboer.
\deze heeft minder weerstand(en wordt de bobine minder heet) en hiermee kan het probleem voorlopig verholpen zijn.

Anders even naar de autosloop en daar een bobine van een contactpunt-auto(aannemende dat je honda ook contactpunten heeft, die je natuurlijk op openingsafstand hebt nagekeken??) scoren, neem dan ook de bijbehorende condensator mee..
 
Verder. je schrijft dat je een NGK DR8ES
De R in de code geeft aan dat hij meer weerstand heeft, dus niet goed in dit geval.
Probeer eerst een bougie (B8HS?) zonder die weerstand en rapporteer je bevindingen hier. ;)
 
Bougie hoort er origineel in...
Maar ik ga er mee aan de slag.

Bedankt!

Als ik het boekje mag geloven hoort er alleen in de Australië geleverde CB250 RS een NGK D8EA, alleen andere CB250's zouden de DR8ES moeten hebben...
 
Bougie klopt. Brandstof al gecheckt?

Valse lucht zou je ook moeten horen. Bij een brommer (tweetakt) zijn de effecten van valse lucht veel groter dan bij een motor.
Ik heb bij mijn Kawa 550 compleet verteerde aanzuigrubbers gehad. Bij aanschaf viel op dat de motor niet mooi stationair liep en een beetje bleef na-ijlen bij gas afsluiten. Grondiger inspectie leerde dat ik met een lampje achter de rubbers gewoon licht er doorheen kon zien. Compleet verdroogd en met de nodige scheuren dus. Zelfs deze motor bleef gewoon lopen. Lastig starten en te heet worden. maar bij volgas was het effect niet te merken.
Het effect van valse lucht is dat het mengsel te ijl wordt. Hoe minder gas hoe meer invloed de valse lucht heeft. Er komt dan gewoon te veel lucht bij het mengsel. Bij volgas is het vaak niet te constateren.
Dat veel mensen het probleem herkennen als valse lucht komt omdat (voornamelijk bij brommers) de betreffende machines meestal niet stonden afgesteld waardoor er bij stationair lopen veel te veel brandstof in het mengsel zat. Het effect van valse lucht werd dan pas merkbaar op het moment dat er iets gas werd bijgegeven.

Nog iets, je hebt een CDI ontsteking dus ga niet een vreemde bobine gebruiken. Een nieuwe CDI kost maar zo € 200,- en dat vind ik veel geld. Met een verkeerde weerstand kan je maar zo de CDI slopen.

Zit het niet in de brandstof ga dan eerst eens de bedrading nalopen. Eerst zoeken naar slechte stekkerverbindingen en dan naar beschadigde draden. Levert dat niets op kan het de bobine zijn maar vanwege de kosten is het veruit veiliger eerst te controleren alvorens te vervangen.
Dat kan op de volgende manier:
Haal de bobine los van de motor en zet deze op een (houten) krukje oid naar de motor. Zoek een zeer dikke stroomdraad op en verbind die met de aarde van de bobine verleng natuurlijk ook tijdelijk de aanstuurdraad van de bobine. Belangrijk is dat de bobine meer dan 10 cm van metaal van de motor is verwijderd. Als de motor nu wel start steeds dichter met de bobine naar de motor gaan. Gaat deze nu slechter lopen of zie je vonken overspringen dan is de bobine aan de beurt.
 
Je zou inderdaad misschien een andere bougie kunnen proberen om helemaal uit te sluiten dat dat het probleem is. (nieuwe bougie's zijn soms al stuk uit het doosje)

Verder blijf ik bij :

1.) valse lucht
2. ) inderdaad even kijken of de benzine nog lekker hard uit het kraantje komt pissen.
3. ) Carburateur even schoonmaken

Een andere e.v.t. mogelijkheid zou ook een te laag vlotterniveau kunnen zijn, maar aangezien je aangeeft dat je er al gewoon mee hebt gereden is die kans wel erg klein.

Gewoon dingetjes proberen :)
 
Vandaag gecheckt op valse lucht, hier is geen sprake van.
Toen even wat benzine uit de tank laten lopen, ging met een dikke straal, dus die is niet verstop en er kwam gewoon benzine uit en geen water oid.
Daarna de carburateur gereinigd, sproeiers waren aardig vies, en de gasnaald hing op de verkeerd plek(hing te hoog) dus die op de originele plek terug gehangen.
En de bougie er even uit gehaald om te bekijken, hij ziet er goed uit alleen iets aan de donkere kant, maar dit kan ook komen doordat er nog niet echt mee gereden is.

Maar... het probleem is er nog... het lijkt wel wat minder geworden te zijn.
Starten gaat nu ook nog beter...

Zou het kunnen dat het blok pas echt goed gaat reageren op het gas als ik hem eerst warm heb gereden (zeg een kilometer of 5)?
 
Het is voor mij heel lang geleden dat ik op een CB250RS heb gereden maar slecht op het gas reageren bij een koude motor kan ik me in totaal niet herinneren.

Sluiten alle pakkingen van de carburateur nog goed?
Zit de vlotter nog goed? Niet verkeerd om? In dat geval wordt de brandstoftoevoer bijna compleet afgesloten.

Als de motor loopt en je geeft volgas gaat de schuif dan ook helemaal open? Kijken doe je in dit geval met een spiegeltje omdat je anders spetters brandstof in je ogen kan krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Vlotter zit goed. Pakkingen en o-ringen zagen er allemaal goed uit, en er waren ook geen tekenen van lekkende benzine.

De schuif ga ik controleren, er zit wel een stukje vrije slag op het handvat.
We hebben thuis ook stroboscoop, dus ga daar ook nog mee aan de slag om te controleren of die nog goed vonkt, tenminste moet nog even uitzoeken hoe dat moet bij deze motor.
In de Haynes die ik vandaag heb opgehaald staan ook weerstanden die ik kan meten van het ontstekingssystteem dus dat wil ik ook doen.

Daarna laat ik weer van me horen ;)
 
Of de bobine werkelijk nog goed is kun je niet zien met de stroboscoop, de meet alleen de inductie.
Ik gok op kapotte bobine (je had de condensator al gewisseld toch? probeer de oude weer eens?)
 
Condensator?
Het enige wat ik aan de het ontstekingssysteem heb gedaan is de bougie vervangen.
Eventueel kan ik de oude bougie er wel weer inzetten...

Met de stroboscoop wil ik kijken of die regelmatig blijft vonken als ik gas geef.
 
Vandaag vroeg thuis, dus besloten om een test rit te maken omdat dit misschien iets meer duidelijkheid zou brengen.

Tijdens het rijden heb ik er helemaal geen last van, heb meerdere keren het gas volledig en heel snel open getrokken en de motor blijf gewoon lopen en doet wat die moet doen...

Raar...
 
Misschien heeft het lange stilstaan er mee te maken gehad.
Overigens, ik lees dat je je luchtfilter hebt schoongemaakt? Dat heeft bij een papieren filter geen nut, tenzij het een k&n is. Gewoon een nieuwe kopen, dan kan je motor weer vrij ademen.
 
Het is een filter van gaas, en er hoort een schuimen hoes overheen.
Maar die mist helaas, komt er binnenkort wel weer overheen.

Vandaag plus minus 120 km gereden en het ging gewoon goed zonder problemen of slecht lopen.
Dus ik ben blij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan