Specifieke technische motorboeken

Gerrie52

Rookie
25 apr 2013
6
0
Den Bosch Noord-Brabant
Echte technische motorboeken vind je niet via google enz.

Ik heb reeds diverse boeken en zelfs in het nederlands.
Ik vind die boeken meer voor leken die een beetje willen of kunnen sleutelen .
Boeken van Haynes en Clymer zijn meer werkplaats ondersteunend.
Ze leren je verder niks.
Jammer dat die boeken meestal een compromise zijn van verschillende modeltypen.
Als er in zo'n boek een kawasaki 1100 wordt aan geduid . Gaat het boek over verschillende varianten die technisch niet hetzelfde zijn. Als je zo'n boek voor je eigen motorfiets koopt kun je tweederde ervan niet gebruiken. Je betaalt er echter wel voor.
Als je bijvoorbeeld je cylinder wilt reviseren wordt er alleen verteld hoe je het uit elkaar haalt.
De afstel-gegevens cq parameters zijn ook voor de verschillende types.
Het is vaak een doolhof wat bij wat hoort.
Alleen fabrieks parameters.
Als je cylinderkop gevlakt moet worden vertellen ze er niks over.
Fabrieks parameters gelden dan niet meer. Is in de praktijk wel op te lossen.

Ik ben van mening dat specifieke motorboeken alleen bij opleidingen worden gebruikt.
Als je als particulier zo aan de benodigde kennis kan komen dan zijn motorzaak reparateurs zo werkloos.
Toch zijn er mensen die zelf motoren repareren/reviseren.
Er bestaan wel in Duitsland, Frankrijk en in Amerika technische motorboeken.
Echter je kunt wel goed in hun taal zijn, maar het gebruikte jargon is toch anders. Ook hun invalshoeken zijn anders.

Ik ben laborant en weet daarom dat theorie uit de praktijk voorkomt.
Maar dat de praktijk vaak afwijkt van die theorie. Andersom kan ook.
Het is net als het kip en de ei verhaal. Wie was er eerder het kip of de ei.

Veel kennis kun je ook uit de autotechniek halen wat betreft viertakt motoren.
Als je denkt dat autotechniek geen raakvlakken heeft met motorfietsen. Nou mijn injectoren zijn kapot. Zijn van Bosch.. Dezelfde maat vind je ook in auto's. Een amerikaan heeft zelfs injectoren uit een volvo gebruikt in zijn kawasaki gpz 1100 dragster.

De revisie van mijn motor zal in details worden beschreven en ook bruikbare tips.
Verder hoef je niet alle specifieke gereedschap in huis te hebben. Een complete gereedschapset voor kawasaki kost 7000 euro. Mijn set koste mij ongeveer 400 euro. Daar buiten natuurlijk de benodigde normale gereedschap.

Vindingrijkheid ontstaat vaak uit armoe. Kijk maar naar ontwikkelingslanden. Menig Parijs-Dakar rally coureur met pech is vaak door plaatselijke bevolking met succes verder geholpen.
:Y
Gerrie52
 
Laatst bewerkt:
Google translate is gebruikt om deze post te maken?

TS typt gezien z'n andere post wat moeilijker ....sorry voor m'n opmerking :o
 
Laatst bewerkt:
Echte technische motorboeken vind je niet via google enz.

Ik heb reeds diverse boeken en zelfs in het nederlands.
Ik vind die boeken meer voor leken die een beetje willen of kunnen sleutelen .
Boeken van Haynes en Clymer zijn meer werkplaats ondersteunend.
Ze leren je verder niks.
Jammer dat die boeken meestal een compromise zijn van verschillende modeltypen.
Als er in zo'n boek een kawasaki 1100 wordt aan geduid . Gaat het boek over verschillende varianten die technisch niet hetzelfde zijn. Als je zo'n boek voor je eigen motorfiets koopt kun je tweederde ervan niet gebruiken. Je betaalt er echter wel voor.
Als je bijvoorbeeld je cylinder wilt reviseren wordt er alleen verteld hoe je het uit elkaar haalt.
De afstel-gegevens cq parameters zijn ook voor de verschillende types.
Het is vaak een doolhof wat bij wat hoort.
Alleen fabrieks parameters.
Als je cylinderkop gevlakt moet worden vertellen ze er niks over.
Fabrieks parameters gelden dan niet meer. Is in de praktijk wel op te lossen.

Ik ben van mening dat specifieke motorboeken alleen bij opleidingen worden gebruikt.
Als je als particulier zo aan de benodigde kennis kan komen dan zijn motorzaak reparateurs zo werkloos.
Toch zijn er mensen die zelf motoren repareren/reviseren.
Er bestaan wel in Duitsland, Frankrijk en in Amerika technische motorboeken.
Echter je kunt wel goed in hun taal zijn, maar het gebruikte jargon is toch anders. Ook hun invalshoeken zijn anders.

Ik ben laborant en weet daarom dat theorie uit de praktijk voorkomt.
Maar dat de praktijk vaak afwijkt van die theorie. Andersom kan ook.
Het is net als het kip en de ei verhaal. Wie was er eerder het kip of de ei.

Veel kennis kun je ook uit de autotechniek halen wat betreft viertakt motoren.
Als je denkt dat autotechniek geen raakvlakken heeft met motorfietsen. Nou mijn injectoren zijn kapot. Zijn van Bosch.. Dezelfde maat vind je ook in auto's. Een amerikaan heeft zelfs injectoren uit een volvo gebruikt in zijn kawasaki gpz 1100 dragster.

De revisie van mijn motor zal in details worden beschreven en ook bruikbare tips.
Verder hoef je niet alle specifieke gereedschap in huis te hebben. Een complete gereedschapset voor kawasaki kost 7000 euro. Mijn set koste mij ongeveer 400 euro. Daar buiten natuurlijk de benodigde normale gereedschap.

Vindingrijkheid ontstaat vaak uit armoe. Kijk maar naar ontwikkelingslanden. Menig Parijs-Dakar rally coureur met pech is vaak door plaatselijke bevolking met succes verder geholpen.
:Y
Gerrie52

De waarde van een boek hangt ook af van het lerend vermogen van de lezer.

Er zijn zat 'leerboeken' verkrijgbaar mbt motortechniek.
Wat denk jij dat er bij een opleiding tot motortechnicus wordt gebruikt?
 
Ik vermelde al dat bij opleidingen wel leerboeken worden gebruikt.
Is ook gewoon logisch.
Wat ik bedoel is dat als je geen opleiding volgt en toch over het genre boeken wilt beschikken is er in nederland niks te krijgen. Ik heb diverse winkels bezocht en ook een grote bibliotheek. Niks .
Probeer ze maar te vinden op google.
In het buitenland zijn ze er wel voor het publiek te verkrijgen.
Niet iedereen heeft het vermogen om die buitenlandse boeken te kunnen lezen. En als je het wel kunt zoals ik dan struikel je nog over het jargon .Dat moet je dan weer uitpluizen. Kost niet alleen tijd ,je kan het verkeerd interpreteren. Met alle gevolgen.
Ik heb vroeger een project begeleid bij Heineken.Daar werd een nieuwe installatie neergezet.
Zoals de ingenieurs het uitleggen in hun jargon snappen de operators op de werkvloer het niet. Ik had toen een opleiding in elkaar gezet in de taal van de operator en dat werkte.

Mijn doelstelling is : zelf een boek maken met tips uit de praktijk.
Bv je werkplaatsboek legt alleen uit hoe je kleppen moeten worden gesteld conform
fabrieks parameters.
Nu zijn je kleppen licht beschadigd of je wilt gaan tunen.
Hoe ga je te werk.
Ook je eigen werkplaats inrichten die aan je budget past.
Waar haal je je onderdelen als die niet worden gemaakt.

Ik weet dat voor mijn motor in Amerika bij Ape raceparts nog genoeg is te krijgen.
Er zijn in de race wereld nog genoeg opties. Die hoeven niet altijd duurder te zijn dan bij de plaatselijke motorzaak.
Kun je met een draaibank omgaan (niet persé een cnc) dan kun je ze zelf maken.
Hoe ga je te werk en waar haal je het metaal.
Enzovoorts
 
Eigenlijk wil je dus, dat er voor iedere motor, zelfs 'een ander model' (neme een Honda CB toer) een iets minder felle nokkenas, en een iets hogere compressie heeft.
Dat er voor dat model een apart boek voor wordt geschreven, waarin de gehele werking van de 4takt motor tot in detail wordt besproken ?
En dat dan ook voor het race model, en ieder ander denkbaar tussen model ?

Waarin zelfs de kleinste, meest onwaarschijnlijke scenario's worden besproken ? :W

Weet je hoe dik en hoe duur ieder boekje -van ieder bestaand model- dan gaat worden ?

Aan een motor kan je tot in de lengte der dagen aanpassingen aan doen, het is onmogelijk om dat allemaal samen te vatten in een boekje, een fabriekant kan nooit voorzien wat de honderen, duizenden of tienduizenden klanten van een bepaald model willen gaan doen met hun motor.

Een fabriekant vertelt gewoon fijn hoe je het STANDAARD motorblok moet onderhouden en wat de specificatie's en tolerantie's van de onderdelen zijn, wat je er verder aan wilt doen is je eigen pakkie an.
 
Laatst bewerkt:
@ Ed Honda

juist geen compromissen. Alleen de model die je bezit.
Mijn model is een kawasaki gpz 1100 b2 1982.
Die is er in usa,canadese en australische en europese uitvoering.
Zelfs de japanse is anders.
Dan heb je nog de 1100 j en amerikaanse politie uitvoering en de Eddie Lawson replica.Allemaal hebben eigen parameters.
Ik heb een fabrieks werkplaatsboek daar staan ze allemaal in. Best verwarrend.

Ik wil geen gewoon boek maken

Op een DVD/ E-boek is veel meer mogelijk.

Heb overigens op amazon..de interessante duitse boeken gezien.

Wat ik eigenlijk nog niet heb verteld is waarom ik dit allemaal wil gaan doen.
(mischien kan dit een nieuwe topic worden: ervaringen met motorzaken)

Mijn ervaringen met motorzaken en auto garages zijn niet zo plezierig geweest.
Allemaal willen ze het onderste uit de kan halen om zoveel mogelijk op een asociale manier aan de klant te verdienen.
Gemiddelde motorzaak vraagt 15 tot 20 euro per kwartier.
Auto ( merk) garages 100 tot 150 per uur.
Op onderdelen verdient men ook al veel.
Ook hanteren ze methoden die voor de klant ongunstig zijn .

Ik had ooit een jaguar sport xjs v12 Tom Walkinshaw race replica bouwjaar 1985 . dagwaarde toen(1995) F 50000,00 gulden. Ik had hem bij de jaguar dealer enkele jaren daarvoor gekocht. Ik was van plan om hem te verkopen. Maar ik wilde nog een grote beurt geven bij dezelfde dealer. Ik vond dat mijn grote en kleine radiatorslangen en een paar kleine dingetjes aan vervanging toe waren ( kosten materiaal 80 gulden + 400 werkplaatstarief )
Chef werkplaats adviseerde mij dat de huidige slangen nog wel een jaar mee konden. Risico volgende eigenaar. Ik hou niet van zulke opstellingen.
Eigenaar jaguar dealer bemoeide zich ermee en vond dat ik het niet moest doen.
Clou van dit verhaal is dat men zgn naar mijn portemoinee praat.
In werkelijkheid ging men er van uit dat ik motorschade ging oplopen.
zodat de auto onverkoopbaar wordt. Levert hun geld op als ik de auto bij hun laat maken.
Ik trapte erin.
Nog geen maand later klapte een grote slang en de auto verloor alle koelvloeistof.
De dealer controleerde de opgelopen schade en vond het wel meevallen. Nieuwe slangen erop en klaar.
De werkelijke schade kwam nog een maand later naar boven.
Alle seals in het blok waren overhit geweest en beschadigd.
Grote olie-lekkages tot gevolg. en verdere schade door te lang door gereden te hebben.
Motorblok laten reviseren zou mij 12000 gulden kosten.
De auto heb ik met motorschade verkocht aan een jaguar reviseur voor 15000 gulden.
Ook met motorport heb ik slechte ervaringen. Heeft mij heel veel gekost. Ik was Wa verzekerd en ik was niet fout bij een aanrijding met valpartij tot gevolg. Schadezaak en afhandeling was heel erg slecht verlopen. Motorport had mij financieel nog een trap na gegeven.

Ook ander soort vervelende ervaring: Vorig jaar had ik een vakantie-trip naar Spanje gepland. Ik zou in juli gaan.
6 weken van te voren vond ik toch dat mijn koppeling het niet aan zou kunnen en besloot de benodigde onderdelen te bestellen bij mijn plaatselijke kawasaki dealer. Na 5 weken kreeg ik te horen dat de onderdelen niet meer te krijgen waren. Dag vakantie.
Via internet heb uiteindelijk toch nog die onderdelen gekocht. In november was mijn motor klaar. Zelf alles gedaan.
 
volgens mij heb je met bezoek aan een paar winkels en een grote bibliotheek niet helemaal op de juiste plek gezocht.

boeken zijn boeken... maar dat geldt alleen voor de vorm (papier, kaft, etc). Vakliteratuur vind je amper in de bieb en in de boekhandel.

Je zou eens een mailtje kunnen sturen naar een opleidingsinstituut (met automotive opleidingen natuulijk) of je mag weten welke studiematerialen ze voor de motorfiets specifieke vakken voorschrijven??
 
Ik denk dat je probeert om je eigen onzekerheid een plekje te geven.
Je kunt toch geen boek verwachten waar een verbrande klep, een losse kleppzitting, een blauw lager en weet ik veel hoeveel nog meer uitgelegd wordt? Dat leer je door te doen, te zien en te leren. Zo wordt je namelijk monteur. Niet door kennis uit een boekje, maar door te doen en fouten te maken.
Dat is niet te vangen, sommige mensen werken jaren aan motoren en snappen het nog niet. Anderen komen van de LTS en snappen het al.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan