Knietjes tegen de tank of knietjebuitenboord ?

bottracer

MF'er
22 nov 2010
131
8
Ik zie hier het kneedown topic.

Ik vraag me af in hoeverre al dat kneedown gedoe grotendeels een mode verschijnsel is wat er stoer uit ziet, zonder echt functioneel te zijn.
Ik weet wel dat men daarmee het zwaarte punt wil verlagen. De vraag is zou het zonder niet net zo snel kunnen in de bocht. Dus dat de winst verwaarloosbaar is door het zwarte punt te verlagen.
Boet van Dulmen bleef ook vaak gewoon in zijn zadel zitten tijdens de race.
90442-620-462.jpg


Ik heb het me zelf afgeleerd om de knieën uit te steken. Het voelt ook veel stabieler als je de knieën tegen de tank houd.

Wat is jullie mening daarover?
 
Interessant topic! Zelf ben ik nog een lesser (vandaag AVB gehaald!), maar op grote rotondes ga ik wel met me knie flink van de tank af. Geen idee of het een knee-down is, maar is wel een kick XD

Ik denk dat je met dat knee-down gebeuren wel sneller je motor om kan gooien, omdat je met het gewicht van je been de motor omver 'gooit' als het ware..? Misschien dat hier een kern van waarheid in zit?

Zal eens wat informeren bij me instructeur..
 
Begrijpelijk, maar onjuist.

De knie op de grond is grotendeels een sensor die aangeeft wanneer je de grond raakt zodat je weet dat je niet (veel) verder de motor kan plat leggen, voordat je plat gaat.

Daarnaast is het een heel natuurlijke manier van bochten maken voor de rijders omdat die knie op de grond stabiliteit aangeeft (denk aan een derde been... ahum).

Het zwaartepunt verlagen kan niet onbeperkt doorgaan omdat de motor over moet kunnen hellen om scherp een bocht te nemen. Verlaag je het zwaartepunt te veel dan kan hij niet meer zo scherp sturen als bij een motor die een hoger zwaartepunt heeft.

De rijder hangt naast de motor voornamelijk om het gewicht te verplaatsen in de binnenbocht zodat de motor daarop reageert door te sturen.

Wanneer de rijder pal bovenop de motor blijft zitten terwijl de motor plat door de bocht gaat dan ligt het zwaartepunt hoog en van schuinboven waardoor de motor kan omvallen. Dit gebeurt meestal niet omdat de huidige banden zo goed zijn. Maar we hebben het hier wel over natuurwetten.



Mick Doohan heeft een soortgelijke rijstijl als Boet van Dulmen als je kijkt naar zijn foto's
mick_doohan.jpg

Maar dat betekent niet dat die stijl het beste is. Dat is de stijl die voor die twee rijders natuurlijk is en daarom werkt.

Vergelijk je dat met Makoto Tamada
Jerez%20-%20Makoto%20TAMADA%20(KOINICA%20MINOLTA%20Honda%20Team).jpg

Dan hangt vrijwel het hele lichaam ernaast.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden als het gaat om een motor snel door de bocht te duwen :Y Maar wat ze allemaal gemeen hebben is die knie op de grond. En die zit daar voor goede redenen.
 
Interessant topic! Zelf ben ik nog een lesser (vandaag AVB gehaald!), maar op grote rotondes ga ik wel met me knie flink van de tank af. Geen idee of het een knee-down is, maar is wel een kick XD

Ik denk dat je met dat knee-down gebeuren wel sneller je motor om kan gooien, omdat je met het gewicht van je been de motor omver 'gooit' als het ware..? Misschien dat hier een kern van waarheid in zit?

Zal eens wat informeren bij me instructeur..

Nee
 
Knie aan de grond scheelt alleen wel met vallen ... veel zachter, je ligt toch al practisch op de grond :P
 
Kan me een geval herinneren, een Honda VTR SP1...
Berijder ging ook hard en plat de bocht door zonder te verzitten en knie uit te steken.
Had hij dat wel gedaan dan was zijn uitlaat niet aan de grond gekomen waardoor hij onderuit ging de vangrail in...
op een gegeven moment houdt grondspeling op... -O-
 
De mannen van de plaatjes kunnen motorrijden. De meeste straatmotorrijders kunnen alleen als een aap naast de motor hangen om te schuren.
Dat kan ik ook met de motor rechtop.
Ik ga hoogstens naast mijn zadel zitten en druk mijn schouder in de bocht. Dat geeft namelijk veel meer gewichtsverplaatsing, waardoor de motor rechter blijft en ik dus harder door de bocht kan.
 
De mannen van de plaatjes kunnen motorrijden. De meeste straatmotorrijders kunnen alleen als een aap naast de motor hangen om te schuren.
Dat kan ik ook met de motor rechtop.
Ik ga hoogstens naast mijn zadel zitten en druk mijn schouder in de bocht. Dat geeft namelijk veel meer gewichtsverplaatsing, waardoor de motor rechter blijft en ik dus harder door de bocht kan.

Gewoon knie uitsteken :Y


2011%5C08%5C19%5Cbikepics-2259170-800.jpg




:+
 
ik zie wel een you tube filmpjes met kneedown's maar dan staat de motor zo ver rechtop dat je net zo goed normaal in je zadel kan blijven zitten. _O-
beetje een poserhouding denk ik,
en ik durf het eigenlijk zelf niet zo. :)
 
ik zie wel een you tube filmpjes met kneedown's maar dan staat de motor zo ver rechtop dat je net zo goed normaal in je zadel kan blijven zitten. _O-
beetje een poserhouding denk ik,
en ik durf het eigenlijk zelf niet zo. :)


Dat idee heb ik ook ja, ga er ook nooit naasthangen, en nog steeds schaamranden :')
 
wat wel geloof ik zo is, als je gewoon verzit en je knie uitsteekt, dan kan je met je buitenste been die dan tegen je tank aanzit, ook meer druk uitoefenen op je buitenste stepje.

In elk geval..........kans dat je onderuit gaat is lager. Zelf doe ik het zo altijd, onbewust tegenwoordig.
 
Laatst bewerkt:
Puur uit natuurkundig oogpunt zou ik zeggen: Het gewicht van de bestuurder is ongeveer 25-30% van het totaal. door de middelpuntsvliedende krachten moet je de motor omgooien in een bocht, anders lazer je de andere kant op.Je moet hierbij het zwaartepunt in lijn krijgen met de raaklijn van het raakvlak van je banden om de middelpuntsvliedende kracht te kunnen ontbinden en een evenwicht te krijgen. Door naast de motor te gaan hangen verplaats je het zwaartepunt naar de kant van de bocht, waardoor de motor minder plat hoeft om de bocht met dezelfde snelheid te kunnen nemen oftewel, je kan sneller de bocht door met dezelfde afschuinhoek.
 
Een hoge motor heeft geen superscherpe hellingshoek nodig om hard door de bocht te gaan, en de rijder die dan ook nog er ver naast gaat hangen verscherpt de bocht nog verder.

Wil je de natuurwetten weten of wil je er alleen maar mooi uitzien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan