Suzuki GS500 remklauw voorzijde

Motoman46

Rookie
8 mei 2013
5
0
Winschoten
Hallo,

Ik ben ''níeuw'' hier, echter een vriend van mij heeft op dit forum gewezen dacht even een kijkje nemen.
Mijn naam is Jorick, auto techniscus in opleiding. (sleutel ook zelf aan me GS)

Ik heb een dringende vraag,

Ik heb paar week geleden een GS500 gekocht voor een lachertje, maar goed voorvork keerringen waren lek/ had een beurtje nodig etc. tot nu toe geen problemen.
Remblokken aan de voorzijde waren verzadigd door het olie van de voorvork, deze dus ook vervangen. Ik dacht, remklauw voor? ook maar even reviseren.


Zo gezegt zo gedaan, nieuwe keerringen, stofhoesjes etc, verse vloeistof, alles ondaan van vuil. Maar nu krijg ik ze met géééé'n mogelijk op druk??!!
Slangetje op de ontluchtingsnippel en zuigen maar (gaat het wat sneller) komt er vrij gauw vloeistof opzetten. Wel met allemaal luchtbellen, en dit verdwijnt gewoon niet.
Ik krijg hem zover opdruk dat hij wel remt alleen de hendel is niet strak, heel sponzig, en kan hem tot aan het handvat inknijpen.
Alles op lekkages gecontroleerd, lekt niet. (toch verdenk ik de keerring van de remklauw ervan dat deze lekt, alleen daar komt geen vloeistof langs?)
Ik heb een hamersteel tussen de klauw en de zuigers gedaan, en de remzuigers veren enorm op het moment van de remhendel loslaten veren ze meteen weer terug niet geleidelijk.

Zou het toch kunnen dat de keerringen van de remcupjes lekken zo ja? Hoe kan ik dat controleren?

Alvast bedankt!! :)
Een heel verhaal... O-)

PS:
Ik verdenk de keerringen omdat ik de remklauw niet direct gereviseerd heb.
Ik dit gedaan omdat de cupjes niet meer terug gingen en daardoor de rem aanliep na een paar honder meter rijden. Maar ik had toen wel een enorm strakke rem, en concludeerde vervolgens dat de keerringen in de remklauw heel smerig waren, en die ringen waar de keerringen inkomen goed uitgekrapt met een klein schroevendraaier. (misschien iets te goed?)
 
Hallo,

Ik ben ''níeuw'' hier, echter een vriend van mij heeft op dit forum gewezen dacht even een kijkje nemen.
Mijn naam is Jorick, auto techniscus in opleiding. (sleutel ook zelf aan me GS)

Ik heb een dringende vraag,

Ik heb paar week geleden een GS500 gekocht voor een lachertje, maar goed voorvork keerringen waren lek/ had een beurtje nodig etc. tot nu toe geen problemen.
Remblokken aan de voorzijde waren verzadigd door het olie van de voorvork, deze dus ook vervangen. Ik dacht, remklauw voor? ook maar even reviseren.


Zo gezegt zo gedaan, nieuwe keerringen, stofhoesjes etc, verse vloeistof, alles ondaan van vuil. Maar nu krijg ik ze met géééé'n mogelijk op druk??!!
Slangetje op de ontluchtingsnippel en zuigen maar (gaat het wat sneller) komt er vrij gauw vloeistof opzetten. Wel met allemaal luchtbellen, en dit verdwijnt gewoon niet.
Ik krijg hem zover opdruk dat hij wel remt alleen de hendel is niet strak, heel sponzig, en kan hem tot aan het handvat inknijpen.
Alles op lekkages gecontroleerd, lekt niet. (toch verdenk ik de keerring van de remklauw ervan dat deze lekt, alleen daar komt geen vloeistof langs?)
Ik heb een hamersteel tussen de klauw en de zuigers gedaan, en de remzuigers veren enorm op het moment van de remhendel loslaten veren ze meteen weer terug niet geleidelijk.

Zou het toch kunnen dat de keerringen van de remcupjes lekken zo ja? Hoe kan ik dat controleren?

Alvast bedankt!! :)
Een heel verhaal... O-)

PS:
Ik verdenk de keerringen omdat ik de remklauw niet direct gereviseerd heb.
Ik dit gedaan omdat de cupjes niet meer terug gingen en daardoor de rem aanliep na een paar honder meter rijden. Maar ik had toen wel een enorm strakke rem, en concludeerde vervolgens dat de keerringen in de remklauw heel smerig waren, en die ringen waar de keerringen inkomen goed uitgekrapt met een klein schroevendraaier. (misschien iets te goed?)

Vul je het rempotje wel steeds aan?,anders blijf je er lucht in trekken O-)
 
Heb tussen de zuigers even een hamersteel gedaan, en de klauw op druk gezet en toen een tywrap eromheen en een half uurtje gewacht.

Vervolgens de steel ertussen weggehaald en de zuigers iets verder naar buiten gekepen en ik constateer dit?
Een kringetje vocht op de grotere remzuiger, dit kan niet de bedoeling zijn lijkt mij??
full
 
Zover komen de zuigers toch normaal niet naar buiten (als de blokken er in zitten). Geeft geen representatief beeld en bovendien zit de zuiger zichtbaar scheef wat de lekkage kan veroorzaken.

Gewoon blokken er in zetten en opnieuw ontluchten. Probleem is dat je ontluchtingsnippel waarschijnlijk valse lucht trekt (heb ik dus ook bij mijn motor) en dat is heel lastig ontluchten. Wat ik heb gedaan om het goed te krijgen is de klauw los halen van de motor en de zuigers met een lijmtang vast zetten. Vervolgens de klauw zo draaien dat de nippel bovenaan zit en dan nogmaals goed doorpompen. Niet met vacuum, maar gewoon door de hendel in te knijpen en dan de nippel open en dicht te draaien. Zo kan er nooit nieuwe lucht in komen. Vervolgens de klauw nog een paar keer draaien en evt langs tikken met een rubber hamertje. Daarna nogmaals ontluchten. Tot slot de banjobout bij de rempomp een slag los draaien met de hendel ingeknepen en de zuigers vast (je moet wel druk opbouwen namelijk) om daar de laatste lucht uit te krijgen. (aanhaalmoment stalen banjonout = 30nm).

Dat je zuigers terug veren komt door de elasticiteit van de nieuwe keerringen. Dat is een bekend fenomeen bij nieuw dichtingen en kan je voorkomen door de hendel heel langzaam los te laten bij het ontluchten. Hoe sneller je de hendel los laat hoe verder de zuigers terug zullen veren. Als hij straks goed lucht vrij is zou ik hem nog een nachtje met een tiewrap om de hendel laten staan. Zo raken de dichtingen 'gewend' aan de nieuwe positie en zullen de zuigers dichter tegen de blokken aan blijven staan wat een directer gevoel geeft in de hendel.

Succes :)
 
Wat ik als laatste doe is meestal dit:
op de normale manier ontluchten zover als je lukt.
De remzuigers helemaal indrukken en nu je reservoir afvullen tot max.
De zuigers er zover uitpompen totdat je nog net geen lucht aanzuigt in je reservoir (of de remzuigers zover dat ze er nog niet uit vallen, net wat het eerste komt)
nu het dekseltje op je reservoir doen en de zuigers vrij krachtig terug induwen.

Mijn theorie erachter: Lucht wil het liefst stijgen, terwijl je het bij traditioneel ontluchten maar naar beneden blijft pompen. Door nu een behoorlijke hoeveelheid vloeistof naar boven te persen, wordt vanzelf alle lucht meegenomen. Je verplaatst nu veel meer vloeistof ineens als bij gewoon pompen met je remhendel.
 
Seals in de klauw zelf zitten altijd goed. Daar zit zover ik weet geen binnen of buitenkant aan. Zeker niet bij een GS.

Zet die klauw maar weer in elkaar en haal je rempomp maar open. Cupjes vervangen en dan weer proberen.
De cupjes zullen gegarandeerd verrot zijn. Heb ik al diverse keren meegemaakt. Begin je bij de klauw, eindig je bij de pomp.

Bij oudere motoren kunnen de cupjes niet zo goed meer tegen zuurstof. Laat je de olie eraf voor de klauw te repareren,komen ze bloot te staan aan zuurstof en zetten ze uit en sluiten het olietoevoergaatje (bijna) af. Dan krijg je dit soort dingen.

Wat je wel zeker moet weten bij oudere klauwen is dat de zitting/groef waar de seal in zit ook wel helemaal ontdaan is van oxide. Dus goed uitkrabben.

Succes!

8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan