Moto Guzzi Norge 1200 GTL

Status
Niet open voor verdere reacties.
De vierkleppers hadden wat oroblemen. Schijnt met de oliekoeling te maken te hebben. Hebben de tweekleppers geen last van. Alle olie gaat via een thermostaat naar de koeler.

Ik rij niet meer zo veel tegenwoordig, zo'n 10k per jaar. Fijne fiets met karakter, heb er veel plezier van. Ik vind hem fijner dan bijvoorbeeld de R1200RT. Die is echt veel zwaarder, en dat sturen... Die telelever kan ik niet echt aan wennen. Rij er op m'n werk af en toe mee, vandaar.
 
Ik heb mijn Norge nu ruim 2 jaar en heb er 32.000 km op zitten. Eén keer wilde die niet starten. Dat was vermoedelijk wat oxidatie op de accuklemmen. Niet een specifiek Guzzi probleem. Verder blijft het gas wel eens wat hangen. dat is een typisch probleem van deze lichting. Van de 8 klepper hoor ik problemen bij de nokkenas. Dat lijkt te maken te hebben met het niet goed warm worden. Lijkt de Norge weer geen last van te hebben, maar andere types wel. Die 8 kleppers zijn een nieuwe ontwikkeling, dus is er altijd iets meer risico op problemen. Verder is Motto Guzzi een redelijk betrouwbaar merk. Ze rijden geweldig en zijn zeker in NL toch redelijk exclusief: niet weer een GS met aluminium koffers en een berijder in een geel hesje.
 
Mm, dat wordt tzt. toch maar eens op zoek naar een Norge, en dan de 2 klepper. Ik wist dat er nokkenas problemen waren maar niet dat die specifiek bij de 4 kleppers horen.
Even sparen nog :P
 
Leuk dat er weer reacties komen, even een update van mijn 2007 norge.
De norge staat nu op 38000 k en heeft begin 2012 een nieuwe accu gekregen. Loopt als een zonnetje, mooi geluid, wel wat mechanische geluiden als je stil staat. Maar dat moet je eigenlijk ook niet zo veel doen.
Begin mei volgt een weekend tocht naar de eiffel met 16 motormaten , een weekend naar sauerland en in juni een weekje oostenrijk. Ik kan je zeggen dat ik er naar uitkijk om de collega rijders met pan europeans, fjr1300 s en BMW rt en gs rijders te laten zien dat een norge prima stuurt en fantastisch van onderuit trekt.
Banden gaan best snel, achterband elke 8000 kilometer en voorband elke 10.000 kilometer.
Andere problemen? Helemaal niet! Verbruik? Vaker 1 op 19 of beter.....dus erg goed.
Tevreden rijder? Reken maar!
Aan te bevelen? Zeker als de Guzzi vibraties je bevallen.en dat doen ze! :]
 
Volgende week woensdag ga ik een proefrit maken op een Norge uit 2007, het is denk ik import uit Engeland (10.000+ miles). Het stuur zit wel aan de goede kant - heb ik na gevraagd. Ik las iets over 4 of 8 kleppen, is dat bij dit jaartal een punt?

Waar ik een beetje zorgen heb is wachten op onderdelen uit Italie. Ik heb een Beverly 500, en ik zit nu al meer dan een maand te wachten op een kuipdeel. Het is toch dezelfde importeur?

Onderhoud wil ik gewoon in de buurt laten doen (Emmen), gaat dat voor verrassingen zorgen?
 
2007 is een vierklepper

Maar volgens mij hebben de 8 kleppers ook nergens last van, dat schijnt exclusief voorbehouden te zijn aan de Stelvio's.

Mijn Breva heb ik nu drie jaar en staat op 36000 km. Tot nu toe één klein mankementje gehad, bij 35000km een kapotte remlichtschakelaar.

Onderhoud: elke 10k km een beurt, afwisselend klein/groot. Kleine beurt €250,- Grote beurt €500,-
Vind ik wel meevallen. Ik doe er verder zelf niks aan, behalve af en toe wassen en op zijn tijd nieuwe bandjes. Daar doe ik 8000km mee (achter) en 15000 (voor) en dat is net zo lang als bij mijn vorige motoren. Na 36000 km ziet de motor er ook nog als nieuw uit.

Wat mij betreft een probleemloze, mooie en comfortabele motor.

Ten aanzien van de onderdelenvoorziening: Heb ik dus niet zoveel ervaring mee maar wel één keer een kleine schade gehad tgv omvallen. Die onderdelen waren binnen een week geleverd. Het betrof een remhandle, voetsteun, schetsplaat, achtspatbord en linker spiegel. Was een Fransoosje tegenaan gereden, vandaar.
 
#badslipper: maak je geen zorgen over onderdelen, naast remblokken, olie 10W60 en regelmatig nieuw rubber, heb je niet veel nodig. Wel is een vakkundige monteur gewenst die weet waar hij moet kijken en weet hoe e.e.a afgesteld moet worden. Ik heb uit eigen ervaring vastgesteld dat een guzzi adres hier beter werk levert dan een niet guzzi adres, simpelweg omdat alle details hem bekend zijn en de ander alleen wat kan doen als het stuk gaat... En dat probeer je nu net voor te zijn door goed en preventief onderhoud! Bespaar daar dus niet op, dan blijft je Norge een betrouwbare maat.. Laat de niet Guzzi rijders maar praten over zogenaamde ellende... wij weten beter, ze zijn gewoon stiekum jaloers...

Maak een proefrit op zo'n schoonheid en je bent verkocht!
 
Dit is geruststellend. Is er behalve in Nijmegen ook in bijvoorbeeld Noord Nederland ergens een Guzzi adres? Het valt me op dat de plaatselijke motorboeren altijd zeggen dat ze het onderhoud wel aan kunnen. Voor mijn Piaggio Beverly 500 scooter was er ook nooit een probleem, totdat er onderdelen nodig waren. Toen moest ik ze helpen uitzoeken waar te bestellen...
 
HMI in Kiel Windeweer Groningen of Motorservice Twente in Rijssen. Zelf geen ervaring mee, maar het zijn wel officiële Guzzi-dealers. Lamers heeft veel op voorraad en een goede webshop, natuurlijk ook een bezoekje waard omdat ze ook veel Guzzi's op voorraad hebben.

Ik heb er een gebruikte Breva 750 gekocht en 5 jaar geleden een nieuwe Breva 1100. Binnenkort krijgt ze bij Lamers de 50.000 km beurt.
Wat ik aan "stukken" heb gehad in die 5 jaar en 50.000 km? een pakking voor het koppelingsvloeistofreservoir, een bout van de middenbok verloren en een keer startproblemen door vuile akkupolen, al valt dat laatste niet onder "stukken" volgens mij.

Ik ken verhalen van BMW's die erger zijn...... maar dat is dan ook een afkorting voor Bij Motoguzzi Weggegooid.....
 
Ik ben met de norge in onderhoud bij motorservice Twente in Rijssen, helemaal goed. Bij onderhoud krijg je gewoon even een nieuwe vervangende Stelvio mee.. super.
 
Het mooie van Lamers in Nijmegen is, dat ze de motor bij je thuis ophalen en weer terugbrengen voor onderhoud en reparatie. Maar een vervangende motor vind ik ook erg belangrijk. Ik moet de proefrit nog maken, maar ik zal eens uitzoeken of Groningen of Rijssen voor mij goed te doen is (=leuk ritje).
 
Vandaag toevallig voor de 1e keer een storing, de oliedruksensor werkt niet goed meer, lampje in display gaat aan met "SERVICE" en de oliedruksensor blijkt vervangen te moeten worden.

Bij de rondom check blijkt ook net toevallig één van de dimlichten het begeven te hebben.. Morgen weer ophalen en dan vrijdag morgen op weg met 16 collega sport-toerders naar de Eiffel! Met een nieuwe sensor en weer uitstekend dimlicht ( 2 lampen!)

Enne... de vervangende motor? een demo STELVIO !

Dan is het niet erg om een dagje te wachten op je eigen fiets..
website : Motorzaak Overijssel & De Moto Guzzi dealer van Oost Nederland
 
Vandaag heb ik een stukje gereden op de Norge. Ik mocht drie fietsen proberen, de Norge, een Aprilia Caponord 1000EVT en een Triumph Tiger 1050. Van de drie heeft alleen de Norge een cardan en het is met afstand de mooiste van de drie. Ook wat afwerking betreft. Maar - dat had ik niet verwacht - ik zat er niet zo lekker op: benen nogal krom en wat naar voren.

Bij de andere twee, die allebei van enduro zijn afgeleid, zat ik echt plezierig, dwz goed recht op, en vooral de Tiger stuurt zo geweldig! Wat een ellende. Ik heb niet zo lang kunnen rijden op de Norge, want de linker spiegel hing slap naar beneden te kijken. Ik blijf me dan afvragen of het op de langere afstand mee valt. Daarbij was deze Norge de meest kale versie.

Ik denk nu dat het een Tiger met ABS wordt....
 
#badslipper,
Jammer van je zithouding, ik vond dat eerst ook apart . Je hebt de benen hoger dan normaal, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik ben 1.78 en bijna 100 kg, als je veel langer bent zou dit een probleem kunnen worden.
Afgelopen weekend naar de Eiffel geweest, super weer en super wegen. Vaak gefungeert als veegploeg, dus achterin de groep samen met Peter die op een Fazer 1000 reed. Bij het uitkomen v d bochten moest hij steeds moeite doen om bij te blijven, op de rechte stukken was hij natuurlijk sneller. En allemaal bij de pauzes kijken naar de Norge, wat een mooie fiets en wat een geluid als je erachter rijdt....Maar ook, Italiaan, dus onbetrouwbaar... De norge heeft geen slag verkeert geslagen en geen olieverbruik. Sinds ik 5 mm onder max vul, gaat het prima. Gewoon goed dus! :Y

Een Tiger is ook super, maar pas doen als je echt niet past op de Norge. Ik heb een testrit gemaakt van bijna een dag om zeker te zijn vanwege de vibraties en de zit.... :]
 
Helaas is een Guzzi kopen nog altijd risky ivm de betrouwbaarheid. Aprilia is niet veel beter. Ik zie in de sleutelpraktijk op de avondschool motortechniek genoeg.
Triumph deerentegen is hoogst betrouwbaar. Ik zou niet twijfelen.

Bovendien is een driecilinder ook " best of both worlds " en uniek
 
Helaas is een Guzzi kopen nog altijd risky ivm de betrouwbaarheid. Aprilia is niet veel beter. Ik zie in de sleutelpraktijk op de avondschool motortechniek genoeg.
Triumph deerentegen is hoogst betrouwbaar. Ik zou niet twijfelen.

Bovendien is een driecilinder ook " best of both worlds " en uniek


Ik weet niet hoe lang geleden jij naar een moderne Guzzi hebt gekeken, maar onbetrouwbaar zijn ze allang niet meer. Eigenlijk sinds de Carc series al. Ik heb als monteur genoeg aan motoren gesleuteld om te weten dat betrouwbaarheid nagenoeg altijd hand-in-hand gaat met regelmatig -goed uitgevoerd- onderhoud.

En een driecilinder is echt niet uniek. Die had mijn vroegere BMW K75S al en er rijden nu zoveel Triumphs rond dat uniek daarop ook al niet meer van toepassing is.

Wat belangrijk is, is welk motorkarakter je aanspreekt. De ene gaat voor de twin, de volgende voor een triple, de andere weer voor de viercilinder en sommigen kopen een 6 cilinder BMW. Rij ermee en koop wat je hart je ingeeft. Zelf vind ik alles leuk, dus bij mij staan er een paar twins en een paar viercilinders in de schuur.
 
@juro: Ik vond het ook zo jammer, ik wist al bijna zeker dat ik die Norge mee naar huis zou nemen. Echt zo mooi. Maar ja, daar maak je een proefrit voor. Over de betrouwbaarheid heb ik me ook geen zorgen gemaakt. Er zijn weinig merken meer waar je ondanks regelmatig onderhoud echt problemen moet verwachten.
 
Zithouding is iets persoonlijks. Wel jammer, want de Norge is een heerlijke machine en inderdaad heel mooi.
full
 
Inderdaad een H&B. Het is deze. Ik mocht deze uitkiezen, omdat de officiële van Motto Guzzi niet meer leverbaar was in mijn kleur. Deze van H&B is wel met een MG logo te koop.
 
Inderdaad een H&B. Het is deze. Ik mocht deze uitkiezen, omdat de officiële van Motto Guzzi niet meer leverbaar was in mijn kleur. Deze van H&B is wel met een MG logo te koop.

Dank je wel voor de info./ Ik ga er ook zoeentje zoeken. Het rekje van h&b heb ik al. Hij staat er goed bij, niet te groot in verhouding.
 
Laatst bewerkt:
Jullie maken me het leven wel zuur! ik dacht dat ik er uit was. Nu ga ik toch nog maar een lange proefrit maken op de Norge. 't is toch wel een mooi ding...

Hebben jullie echt allemaal een GTL?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een van de laatste 4 kleppers. Ik kreeg hem in januari 2011, maar het is nog een 2010 model. De 8 klepper was nog niet leverbaar, althans toen ik bestelde.
De mijne is met zijkoffers en elektrisch verstelbare ruit, maar zonder topkoffer en zonder de TomTom (heb ik inmiddels wel). Ik heb een andere topkoffer zoals je ziet en ik heb inmiddels een XL ruit erop. Ik ben niet zo lang, maar dit scheelt toch wel wat lawaai. Ik rijd veel snelweg, omdat ik de Norge voor woon-werk gebruik.

Dat we je het moeilijk maken, zie ik als onze taak. Wij rijden met plezier Norge en gunnen dat jou ook :+ . Een goede lange rit maken is zeker een aanrader, als je dat in de toekomst van plan bent. De Norge is een lange-afstand-motor, maar zoals al gezegd. Iedereen zit anders en het moet bij jou passen. Suc6 met je keuze.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan