hoe carburateur reinigen?

slakbrizak

MF'er
7 mei 2013
153
0
zoetermeer
Zoals enkele van jullie weten heb ik een xj750nx maxim ooouud gekregen

ben hem aan het opknappen ,

vraag weet iemand hoe ik dikke roest uit mn cabeurateur weghaal vooral waarmee

en de roeststof in mn tank ?

Ik ben toch niet de ennige met dit probleem ?

ben benieuwd of hier iemand antwoord op weet
groet slakbrizak O-)
 
Bol d'or Albert in "XJ900 in restauratie"

Zo haal je de roest uit je tank, daarna tank cure coating aanbrengen is zeer verstandig.

Carburateurs helemaal uit elkaar halen, alle onderdelen niet door elkaar gooien. Alles wat uit carb nr 1 komt moet daar ook weer in terug.
Alles stuk voor stuk schoonmaken, sproeier openingen controleren met vergrootglas en bij voorkeur weer open maken met speciale sproeier boortjes... sproeier openingen die 0,7mm moeten zijn zijn vaak maar 0,6mm door de aanslag die er in zit. Dat zie je niet en het gaat er pas na heel lang ultrasoon reinigen uit. Met een sproeier boortje gaat het sneller.

Daarna alles in de ultrsoon reiniger schoonmaken. Dan ben je de restanten ook kwijt. Let ook op de benzine toevoer van je carbs, de koppelstukken en het t-stuk zal ook wel vol roest zitten.

Doe heel voorzichtig met je vlotternaalden, die dingen zijn kwetsbaar. Doe ook voorzichtig met je vlotters en verbuig de instellipjes niet. Vlotterhoogte komt erg nauwkeurig bij hitachi carburateurs.
 
je kunt ook met fijne ijzerdraad of gitaarsnaar door je sproeiers peuren, dat helpt ook. Als je ze tegen het licht houdt moet je er doorheen kunnen kijken.

Check wel dat je alle doorgangen goed controleert, er zijn er vaak meer dan je in eerste instantie ziet. Alles ook nog lekker doorblazen met perslucht, helpt ook.

ultrasoon reinigen is inderdaad het beste, maar je kan ze ook uitkoken in azijn of citroensap. Pas wel op dat je geen mot met je vrouw krijgt omdat je haar beste pannen gebruikt om roest en benzineresten uit te koken. Beste is een wegwerp pannetje op een camping gasstelletje.
 
Ik heb ook een ultrasoon reiniger maar het is geen schoonmaak toverding oid. (Ik heb best een goeie, geen 20 euro aldi-ding oid). Carburateurs die jaren met benzine er in stilstaan maak ik liever mechanisch schoon omdat de benzine resten zo hard worden dat ze in de ultrasoon reiniger niet loskomen. Misschien na een paar uur, maar dan heb ik ze mechanisch veel sneller schoon. Gaatjes dus doorprikken, troep eruit schrapen met iets wat geen krassen aanbrengt in je sproeiers en als laatste nog een keer uitkoken of ultrasoon reinigen.

Als allereerste probeer ik altijd of de mengsel-regel-schroeven nog wel gangbaar zijn. Als die muurvast zitten is dat je eerste uitdaging....
 
je kunt ook met fijne ijzerdraad of gitaarsnaar door je sproeiers peuren, dat helpt ook. Als je ze tegen het licht houdt moet je er doorheen kunnen kijken.

Check wel dat je alle doorgangen goed controleert, er zijn er vaak meer dan je in eerste instantie ziet. Alles ook nog lekker doorblazen met perslucht, helpt ook.

ultrasoon reinigen is inderdaad het beste, maar je kan ze ook uitkoken in azijn of citroensap. Pas wel op dat je geen mot met je vrouw krijgt omdat je haar beste pannen gebruikt om roest en benzineresten uit te koken. Beste is een wegwerp pannetje op een camping gasstelletje.

Ik weet niet welke gitaar jij bespeelt? Speciale ultradunne snaren?
 
Ik heb ook een ultrasoon reiniger maar het is geen schoonmaak toverding oid. (Ik heb best een goeie, geen 20 euro aldi-ding oid). Carburateurs die jaren met benzine er in stilstaan maak ik liever mechanisch schoon omdat de benzine resten zo hard worden dat ze in de ultrasoon reiniger niet loskomen. Misschien na een paar uur, maar dan heb ik ze mechanisch veel sneller schoon. Gaatjes dus doorprikken, troep eruit schrapen met iets wat geen krassen aanbrengt in je sproeiers en als laatste nog een keer uitkoken of ultrasoon reinigen.

Als allereerste probeer ik altijd of de mengsel-regel-schroeven nog wel gangbaar zijn. Als die muurvast zitten is dat je eerste uitdaging....

Dubbel doen:

Lekker lang in warm water van de ultrasoon met juiste schoonmaakmiddel.

dan afspoelen en de inmiddels week geworden troep uit de hoeken halen.
Gebruik een setje dat er voor is bedoeld om de kleine gaatje door te steken (sproeier, mengbuis).

Restvlokken wegspoelen, vers water in de ultrasoonbak, en nog een keer 'voor de goed' :)
 
goede avond nacht /morgen , allen bedankt voor jullie ervaring en goede raad

van middag tussen mijn werkzaam heden de carbeurateur gedemonteerd en vanavond even vlotterk
1 en 2 open geschroeft sproeier 1 lach los te bungelen in de bak ondekte dat 2 een ringentje had onder de hooft sproeier die bij 1 niet zat ga morgen maar eens peuteren hoe dat zit , In ieder geval allen bedankt groet slakbrizak
 
goede avond nacht /morgen , allen bedankt voor jullie ervaring en goede raad

van middag tussen mijn werkzaam heden de carbeurateur gedemonteerd en vanavond even vlotterk
1 en 2 open geschroeft sproeier 1 lach los te bungelen in de bak ondekte dat 2 een ringentje had onder de hooft sproeier die bij 1 niet zat ga morgen maar eens peuteren hoe dat zit , In ieder geval allen bedankt groet slakbrizak

Kijk :)

Is natuurlijk 100% prutswerk, maar een fijne ontdekking; een 99% zekere oorzaak van ellende die doorgaans vrij eenvoudig op te lossen is :)
 
Bij iedere automaterialen zaak kun je carb reiniger of engine cleaner halen.
Dit lost hardgeworden benzine op, hierna nog even in de ultrasoon.

Works for me...
Zou idd geen harde staalborstel ehhh haren oid gebruiken in de relatief zachte messing onderdeeltjes.
 
Bij iedere automaterialen zaak kun je carb reiniger of engine cleaner halen.
Dit lost hardgeworden benzine op, hierna nog even in de ultrasoon.

Works for me...
Zou idd geen harde staalborstel ehhh haren oid gebruiken in de relatief zachte messing onderdeeltjes.

In de ultrasoon is leuk, maar als je het geld niet hebt is het ook absoluut niet nodig.
Men reinigde al 100 jaar carburateurs voordat die ultrasoon dingen uberhaupt werden uitgevonden.
Niemand maakt mij wijs dat men 100 jaar lang hortend en stotend heeft rondgereden. :P
 
Laatst bewerkt:
Al hoewel het wel makkelijk is hoeft niet iedereen een ultrasoon te hebben, enkele op dit forum hebben wel zo'n ding. Daar kun je gebruik van maken, das het mooie van dit forum :+
Tegen een kleine of redelijke vergoeding.
mijn carbs van de gsx ook alleen schoongemaakt met carb reiniger en deze liep daarna ook perfect.
Carbs van de gr650 ook, daarna nog bij een vriendelijke MF-er in de ultrasoon gehad waarbij de carbs er nu toppie uitzien..... Het water/reiniger was zwart...
Kan geen tandenborstel tegenop *D
 
Carbs van de gr650 ook, daarna nog bij een vriendelijke MF-er in de ultrasoon gehad waarbij de carbs er nu toppie uitzien..... Het water/reiniger was zwart...
Kan geen tandenborstel tegenop *D


mits je de binnenkant van de carb goed reinigt met de hand, is dat zwarte water 99.9% afkomstig van de buitenkant van de carb.

Ik geef toe, het ziet er indrukwekkend uit, en geeft een goed gevoel. :P
 
In de ultrasoon is leuk, maar als je het geld niet hebt is het ook absoluut niet nodig.
Men reinigde al 100 jaar carburateurs voordat die ultrasoon dingen uberhaupt werden uitgevonden.
Niemand maakt mij wijs dat men 100 jaar lang hortend en stotend heeft rondgereden. :P

Die vergelijking gaat niet helemaal op, 100 jaar geleden was benzine nog echt benzine, zonder allerlei milieu toevoegingen en weet ik wat voor troep er tegenwoordig allemaal nog meer in zit. En juist die toegevoegde troep laat die harde aanslag achter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan