voortandwiel zit muurvast!

Ingozx6r

MF'er
14 mei 2012
222
0
bredene
hoi, wil mijn voortandwiel vervangen maar krijg er totaal niets van beweging in, niet met een sleutel , niet met een slagmoersleutel op luchtdruk, geprobeerd de bout te verwarmen.

Iemand een oplossing?

groetjes!
 
toch altijd wel gek dat mensen die moeren zo kneitervast zetten :? , je kan hem beter normaal (op moment) vast zetten en 2 euro investeren in een nieuwe borgplaatje en dan de moer goed borgen :Y

Bij mij was het nog de origineel door de fabrikant vastgezette moer, maar na 16 jaar wil dat wel eens een beetje vast gaan zitten, heeft dus niet echt veel te maken met hoe vast te zetten, of het nu een bout of een moer is. Bij mij in ieder geval weer netjes op moment vastgezet met wat kopervet er onder.

Zal ook wel verkeerd zijn in de ogen van de kenners en techneuten, maar ik doe dit al sinds ik begon met motorrijden zo'n 30 jaar geleden en het is nooit verkeerd gegaan en je krijgt later de zooi normaal los
 
Bij mij was het nog de origineel door de fabrikant vastgezette moer, maar na 16 jaar wil dat wel eens een beetje vast gaan zitten, heeft dus niet echt veel te maken met hoe vast te zetten, of het nu een bout of een moer is. Bij mij in ieder geval weer netjes op moment vastgezet met wat kopervet er onder.

Zal ook wel verkeerd zijn in de ogen van de kenners en techneuten, maar ik doe dit al sinds ik begon met motorrijden zo'n 30 jaar geleden en het is nooit verkeerd gegaan en je krijgt later de zooi normaal los

dat het bij jouw niet van het vastzetten komt wil niet zeggen dat dit nooit zo is he ;)

als je een bout op moment vast zet en na x jaren zit hij goed vast, kun je na gaan hoe vast deze zou zitten als hij 2 keer zo strak aangedraaid had gezeten.

ik pleur ook bijna overal vet of een hele slechte loctite tussen.
vet om het gangbaar te houden of loctite om zeker te zijn dat er geen rommel in het schroefdraad komt en er zo voor te zorgen dat het na jaren nog gangbaaar is.
meestal pak ik een oude tube die voor het afdichten van schoefverbindingen op buis bedoelt is. het houd niet veel vast (denk ik) maar het maakt het wel lekker dicht :)
 
koper vet is perfecto en altijd op moment vast zetten. eerder was er al een discussie op dit forum over momentsleutels maar ik zweer erbij. Ook de kunstofkappen op moment trek je ze in ierder geval niet door het kunstof heen.
 
koper vet is perfecto en altijd op moment vast zetten. eerder was er al een discussie op dit forum over momentsleutels maar ik zweer erbij. Ook de kunstofkappen op moment trek je ze in ierder geval niet door het kunstof heen.

om de kappen er nu ook mee te doen vind ik teveel van het goede
wel gebruik ik de accu tol hiervoor en laat hier nu net een slipstand op zitten. deze is op kracht in te stellen waardoor het best mee valt hoe strak het komt.
ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd hoe strak het vast komt, misschien eens doen

niets verkeerd aan natuurlijk, de moment sleutel gebruiken voor kappen maar voor mij hoeft het niet, doe het te vaak :P
 
Bij mij was het nog de origineel door de fabrikant vastgezette moer, maar na 16 jaar wil dat wel eens een beetje vast gaan zitten, heeft dus niet echt veel te maken met hoe vast te zetten, of het nu een bout of een moer is. Bij mij in ieder geval weer netjes op moment vastgezet met wat kopervet er onder.

Haha, de meeste mensen doen minder lang met een voortandwiel :+

En wat betreft de momentsleutel, ook altijd een beetje je gevoel erbij houden.. vooral omdat er tussen 'nat' en 'droog' op moment zetten nogal een behoorlijk verschil tussen kan zitten :Y
 
Laatst bewerkt:
3/4 luchtsleutel met een fatsoenlijke compressor en een dikke luchtslang, maarja die heeft niet iedereen op het schap liggen.
3/4 wringijzer en een buis van 2 meter is ook een goede investering voor dit soort klusjes.

Vooral dit is erg belangrijk en wordt nog wel eens vergeten of weet men gewoon niet, maar t maakt een wereld van verschil. Zelfs met een hobby compressortje krijg ik alles los, maar wel met een dikke slang. En ja ik ben zo door mn lucht heen, das een nadeel. :')

Oja en regelmatig (zeg maar voor gebruik) een paar druppels olie in de luchttol doen, doet ook wonderen voor de kracht van t apparaat zelf. :Y
 
Laatst bewerkt:
Vooral dit is erg belangrijk en wordt nog wel eens vergeten of weet men gewoon niet, maar t maakt een wereld van verschil. Zelfs met een hobby compressortje krijg ik alles los, maar wel met een dikke slang. En ja ik ben zo door mn lucht heen, das een nadeel. :')

Oja en regelmatig (zeg maar voor gebruik) een paar druppels olie in de luchttol doen, doet ook wonderen voor de kracht van t apparaat zelf. :Y

:^

klinkt bekend.
ik zelf heb wel gewoon die standaard slang maar ook ik krijg dingen los met druppen olie in de tol.

naast de slang, denk ook aan de koppelingen ;)
 
De slang en vooral de koppelingen worden onderschat bij luchtgereedschap. De koppelingen bij goedkope slangen voor hobby gereedschap hebben een te kleine doorlaat. Ik gebruik koppelingen met een grote doorlaat en krijg zelfs met een draagbare compressor met 10 liter tank de meeste moeren los, het gaat om de eerste luchtstoot. En inderdaad olie in de sleutel.
 
En als de eerste luchtstoot niet werkt...en de tweede derde en vierde ook niet, dan laat ik de hele nippel van de persluchtaansluiting vollopen met naaimachine olie, en dan een paar fikse slagen met de tol....die olie geeft de eerste slagen net die extra kracht die nodig is
 
De flex er in,net bij de schroefdraad langs in de hele dikte van de moer.Vaak gedaan als laatste redmidde,lukt altijd!Paar goede tikken met de beitel dan is de spanning eraf,klaar. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan