Voorvorkkeering vervangen ZX6R 1998

Kawa-Robert

MF veteraan
2 mrt 2005
1.082
0
Goedenavond,

Ik wil binnenkort voor het eerst zelf mijn voorvorkkeerring gaan vervangen.
Het werkplaatshandboek heb ik, de verschillende how-to's die op MF staan ook goed doorgenomen.

Maar nu de vraag:
In mijn werkplaatshandboek staan de volgende 'speciale' gereedschappen die je nodig hebt voor je voorvork

full


Uit de verschillende how-to's begrijp ik dat alleen gereedschapstuk 2 en 3 van het plaatje echt nodig zijn?

Hoe kom ik de maat te weten van de bout die ik op een metalen staaf moet lassen om de 'binnencilinder' tegen te houden, dat die niet meedraait? en de lengte van die staaf?

Hoe kom ik te weten welke binnendiameter een PVC-buis/metalen buis moet hebben om de nieuwe keerring op zijn plaats te krijgen?

edit: Het antwoord op de laatste vraag heb ik al gevonden denk ik: Front inner tube diameter: 46 mm?
 
Laatst bewerkt:
Ja olie is eruit :P

Luchtsleutel heb ik niet tot mijn beschikking...

Nu wil ik dus de binnendemper tegenhouden, alleen zit die staaf op de foto in de weg?

Ook over het stuk gereedschap zelf, welke vorm moet dit hebben, als ik naar binnen kijk zie ik een vierkant moer of iets dergelijks zitten. Hoe kan ik daar bij komen en met wat kan ik dat het beste doen?

edit:

In de openingspost heb ik dit plaatje gepost, met gereedschapnummer 1406.

Ik ga dadelijk wat proberen met een latje of iets dergelijks, misschien is een beetje tegendruk al voldoende?

Wellicht is dat voldoende. Ik had voor mijn FZR-R geen speciaal gereedschap en daar was toch veel tegendruk voor nodig. Zonder luchtsleutel was ik nu nog bezig geweest om de inbus eruit te krijgen.
Niemand met een luchtsleutel waar je de poot even mee naartoe kan nemen?
 
Luchtsleutel ga je inderdaad nodig hebben voor die inbus. Die demper rod kun je zonder die speciale tool niet tegenhouden, je moet zeker niet gaan klooien met tangen e.d. Anders neem je ´m toch ff mee naar een garage, daar willen ze dat vast wel doen!
 
Iedereen bedankt voor het advies en suggesties.
Het is uiteindelijk gelukt, maar het is toch een stuk lastiger dan het klinkt: De werkwijze is volkomen duidelijk, maar het gaat allemaal niet zo makkelijk of je moet echt rammen aarbij ik het gevoel had: dat kan niet goed zijn. Maar bleek toch te moeten.

Algemene tips:

-Als de vork nog in de motor zit, bovenaan lossen.
-Als je de vork eruit heb, inbusboutje onder lossen door met een flinke ruk los te draaien.

Wat me opviel:

-Er zat bij mij zowat geen spanning op de dop bovenaan. Sommige mensen waarschuwen voor het wegschieten van de dop, maar daar was geen sprake van.

-Het losdraaien van 'piston rod nut' en 'fork top plug' ging erg zwaar.

-De inbus onderaan:
Met een beetje geluk kan je hem met schokken losdraaien. Ik had geen geluk en heb onderstaande gebruikt om de cilinder tegen te houden, een houten latje met een afgeschuinde kant. Daarmee kun je binnenin de cilinde tegen houden en de inbus loskrijgen.
full


-Ik moest FLINK RAMMEN om de binnenbuis uit de buitenbuis te krijgen.

-Het inbrengen van de 'outer tube guide bushing' ging erg moeilijk en zwaar. Gevel dat je iets kapot maakt, maar toch gewoon maar rammen. Uiteindelijk voel je inderdaad dat ie 'zet'. Voor de oliekeerring geld hetzelfde, ik had het makkelijker verwacht maar je moet flink rammen om het goed te krijgen. Ik heb deze tool gebruikt als keerring en ring-drijver:
een stukje afvoerbuis, met een klem erop. voor de metalen ring 1 stuk afvoerbuis. Voor de voorvorkkeerring 2 buisjes over elkaar heen klemmen, waarbij de buitenste iets meer naar beneden uitsteekt om de keerring op de buitenste (harde) rand te raken.
Je klemt hem om de binnenpoot, goed vast, en dan binnenpoot vastpakken en tikken (ahum, rammen) maar.

full


-Voor olie een slangetje gebruikt om aantal cm boven de olie (luchtkamer?) goed te krijgen (105 +- 2 mm), lekker huis- tuin en keuken knutselen :P

full




Edit:

Bij mij zit er bovenin de voorpoten pitjes/steenslag waar de keerring overheen moet. Om beschadigingen aan de keerring te voorkomen heb ik hem eerst met behulp van een ingevet stukje rechthoekig dun plastic (bijvoorbeeld van een melkpak of koffiebekertje) om de voorpoot gekregen.

Stukje in een trechtervorm om de binnenpoot doen, oliekeerring daaromheen, en zo naar beneden schuiven naar het mooie onbeschadigde stuk. Daar er pas vanaf schuiven.
Dit heb ik niet van mezelf, maar een tip van iemand op youtube.

full
 
Laatst bewerkt:
Was een injectiespuit en een schuifmaat niet makkelijker geweest? ;)

Ja, maar allebei niet voor handen. Dus moest het hier mee doen.

Strookje karton en geleidelijk vullen en meten. ;)

Ook geprobeerd. Olie erin, en dan met strookje karton, maar karton werd bij mij al nat van de olie die op de cilinder/staaf en wand zit. Ding werd dus gewoon nat van de olie, en ik wist nog niks.

Dus toen gewoon iets teveel erin, en het teveel afzuigen.
 
Ook geprobeerd. Olie erin, en dan met strookje karton, maar karton werd bij mij al nat van de olie die op de cilinder/staaf en wand zit. Ding werd dus gewoon nat van de olie, en ik wist nog niks.
Dan moet het toch even wat langer bezinken als je op de 2 mm nauwkeuring wil meten. ;)

Maar je hebt het vast goed gedaan met de slurf.
(was het lekker? :+ ;) )
 
Dan moet het toch even wat langer bezinken als je op de 2 mm nauwkeuring wil meten. ;)

Maar je hebt het vast goed gedaan met de slurf.
(was het lekker? :+ ;) )

Klopt, het bezinken zat ik ook wel even mee. Maar ik dacht, als ik het op deze manier op 105 mm afmeet, zal het nooit ver gaan afwijken. Ik moest ook 3 keer olie uitzuigen (volume binnenin slangetje is niet zo groot), in die tijd is het ook weer wat bezonken.
Het belangrijkst is dat je het bij allebei precies hetzelfde doet volgens mij.

Haha, slangetje was lang genoeg. Ik heb niks geproefd :P
 
Nog een tip/handigheidje:

Bij mij zitten er bovenin de voorpoten pitjes/steenslag waar de keerring overheen moet. Om beschadigingen aan de keerring te voorkomen heb ik hem eerst met behulp van een ingevet stukje rechthoekig dun plastic (bijvoorbeeld van een melkpak of koffiebekertje) om de voorpoot gekregen.

Stukje in een trechtervorm om de binnenpoot doen, oliekeerring daaromheen, en zo naar beneden schuiven naar het mooie onbeschadigde stuk. Daar er pas vanaf schuiven.
Dit heb ik niet zelf bedacht, maar is een tip van iemand op youtube.

Natuurlijk werk ik de steenslag bij, maar zo weet je zeker dat de oliekeerring er zonder beschadigingen langskomt en het is weinig extra werk.

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan