Olietemperatuur vraagje

stefan118

Die hard MF'er
25 mei 2012
451
0
Ik weet dat de gemiddelde motor of de olie dan iig op bedrijfstemperatuur is rond de 80 graden.
Nu heb ik zelf een oude GSX 600f, en daar zit natuurlijk geen meter op voor de temperatuur.

Maar aangezien ik gek ben op metertjes en het oog ook wel wat wil, heb ik een digitale thermometer aangesloten op de motor die tot 128 graden gaat.
Was even zoeken want de gemiddelde meter gaat tot 70 graden.

Nu wilde ik geen gaten boren in mn carter om de sonde in te bevestigen, en via de vuldop van de olie vond ik ook niet zo geschikt.
Wat ik dus gedaan heb is de sonde met radiatortape aan de ingaande leiding van de oliekoeler geplakt en daar een stukje isolatiebuis omheen gemaakt.
Ja, de temperatuur die hij nu aangeeft zal misschien iets naar beneden afwijken, maar ik heb een indicatie en mijn oog heeft nu ook wat :+

Mijn vraag is nu dus het volgende.
Het is nu nog niet enorm warm buiten, maar vorige week heb ik een ritje gemaakt van ongeveer 200 km, en dan zie ik dat de temperatuur nu al op loopt tot 103 graden!
En nee, ik rij niet constant hoog in de toeren.
Dit waren trouwens geen snelweg kilometers.
Op de snelweg zakt hij weer af tot 90 - 95 graden.

De meter klopt vrij nauwkeurig, in vergelijking tot andere thermometers die ik hier heb liggen.

Hoe warm mag de olie nu eigenlijk worden?
Hij wordt gekoeld door de rijwind.
Als hij nu met een buiten temperatuur van zeg eens 15 graden al ongeveer 100 graden word, dan wordt dat van de zomer nog wel wat warmer denk ik.
full
 
Olie temperatuur is eigenlijk pas oké als de oliedruk daalt naar zijn minimumdruk op stationair. Echter omdat er op een motor geen oliedrukmeter zit kan je dit nooit weten.

KVS is eigenlijk ook helemaal geen goed meetinstrument om te zien of je motor op temperatuur is. Op een koude dag op de snelweg komt je KVS niet boven de 60gr uit maar je olie is dan wel op temperatuur..
 
wat geeft deze voor temperaturen aan dan?
ik denk namelijk op dit moment dat deze niet in aanraking komt met olie en dus niet echt accuraat de temperatuur kan weergeven.
eerder zou ik daar een druk meter in zetten
Het is toch echt een officiele olietemperatuurmeter voor een motor. Er zit een pinnetje aan dat in contact komt met de olie. De temperatuur gaat tot vrij hoog. Ik kijk altijd vlug in welke stand de wijzer staat en bij 80 graden(praten we al over gauw 20 km rijden) ga ik het toerental op laten lopen, eerder niet...
 
ja dat is ook een idee maar ik ga niet als ik op de snelweg zit met een km of 100 per uur kijken hoe warm mijn olie is haha.

vandaar dat ik zoiets wil en ik ga kijken of hem niet kan monteren in mijn olie aftap plug op een of andere manier
Nou ik kijk wel, je moet natuurlijk niet een halve minuut naar dat ding gaan zitten gapen :z
Als je de stand van de wijzer weet bij bepaalde temperaturen, en die weet ik, dan kun je snel even maar de meter gluren :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan