Aprilia AF1 125 probleem met afstellen - Valse lucht?

ramusters

MF'er
20 jul 2011
118
0
Groningen
Hey iedereen,

Ik heb een aprilia AF1 125cc, die ik niet goed afgesteld krijg. De motor is uitelkaar geweest (blok niet uitelkaar geweest) en nu krijg ik o.a. het stationair toerental niet lager dan 4000 toeren.

Ook gaat hij steeds hoger in de toeren als je hem na een kilometertje rijden in zijn vrij zet. Heb al getest op valse lucht, maar niet echt een lek gevonden...

Er zit een dell'orto 28mm carburateur op (met luchtschroef) en de bougie is koffiebruin

Wie heeft een idee waarom het toerental steeds richting de 4000 en hoger gaat?

Samenvatting tot nu toe (23 juli):

Motor loopt 4000 rpm (=toeren) stationair, maar rijdt prima. Als ik na een tijdje te hebben gereden de koppeling intrek, of ‘m in zijn vrij zet: ook 4000 rpm.

Bougie (br10eg) 6 dagen geleden vervangen. Luchtschroef helemaal ingedraaid bij het testen. Stationair rpm blijft tussen 3500 en 5500, wat ik ook met de stationairsproeier doe. Met choke in wel stationair te krijgen op 1500/1600 toeren.

Getest op valse lucht, niets gevonden. Het rubber verloopstuk (luchtfilter-carb) aandrukken verlaagt de toeren ietwat. Hand driekwart voor het luchtfilter houden zorgt voor 2000 rpm, maar motor valt dan uit bij gasgeven.

Carburateur helemaal losgehaald en schoongemaakt, sproeiers schoon, vlotter functioneert prima, vlotterbak en benzinefiltertje bleken erg vuil te zijn (door leeggereden tank), gassschuif functioneert na controle goed.

Luchtfilter gecontroleerd en bleek erg poreus (Valt uitelkaar). Gelijk nieuwe besteld, moet nog getest worden.

Gaskabels gecontroleerd, zitten allemaal goed in de fittingen en klemmen niet.

2 dagen geleden: bougie kapot gegaan. Waarschijnlijk door lang veel te hoog (4000-5000 rpm) stationair draaien.
Bougie vonkt niet meer door problemen met de generator en het vliegwiel. Zie ramusters in "bougie vonkt niet" (5-8-2011)

Kapjes op powervalve erafgehaald en er goed opgezet (zaten verkeerdom). Rave kabel (naar achterrem) bleek nog niet gemonteerd te zijn.

Nog te testen:
Plakkende koppeling?
Powervalve
Membraankleppen

En we hebben een winnaar: de stationairsproeier blijkt te groot (maat 90) -->wphb zegt maat 62. Waarom er een grotere in zit heeft waarschijnlijk met het probleem met de generator en vliegwiel te maken, zie ramusters in "bougie vonkt niet"

Er blijkt geen pilot jet in te zitten, vergeet bovenstaande: dit zijn de sproeiers (en andere delen) met daarnaast de standaardgroottes (wphb=CH) en vervolgens de groottes die ik heb aangetroffen:

naamloos3t.png


Oplossing: vliegwiel vervangen, er zaten twee gaten in het vliegwiel en de magneten waren kapot. Zie post 20 augustus
 
Laatst bewerkt:
Had je dit probleem al opgelost? (4000tpm stationair?).
Ik zou ook even checken of die afdopping vd carb GOED dicht is dan. Hoe heb je die afgedopt?
Mooie fiets trouwens!
Ik heb wel geen Aprilia, maar een Mito, maar is zelfde soort fiets. Mijn bevallen Pirelli Diablo érg goed!
 
Haha, voor de lezers: probleem is hoogstwaarschijnlijk de verkeerde afstelling. De pickup is echter stuk, dus daar ga ik in het topic ramusters in "bougie vonkt niet" mee verder en als ik de sproeiers binnen heb post ik de updates hier!

Afdopping zal ik op letten

UPDATE: zoals te lezen in topic bougie vonkt niet generator en vliegwiel zijn erg beschadigd. Wellicht heeft dit met het probleem te maken
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is opgelost. Het had met de ontsteking te maken. Na vervangen van generator (incl. pick upspoel), vliegwiel en bobine blijft 'ie nu mooi op 1500 toeren stationair lopen. Ik gok dat het kwam doordat er twee gaten in het vliegwiel waren gemaakt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan