bougie vonkt niet

ramusters

MF'er
20 jul 2011
118
0
Groningen
Heb brommer een week laten staan nadat de bougie niet meer vonkte ...

Nu nieuwe bougie er in
Bedrading nagekeken, alles zit goed: bougie vonkt slechts sporadisch (dan wel een goede helder blauwe vonk)

Wat kan er kapot zijn?

Oplossing: Generator, vliegwiel en bobine vervangen. Door kapotte bobine vonkte 'ie niet meer. Zie post 20 augustus
 
Laatst bewerkt:
je had een nieuwe bobine gemonteert begrijp ik ??
is het mogelijk dat er een te hoge spanning op komt te staan op een of andere manier, zodat ie opgeblazen wordt.
ik denk maar wat, mischien weet iemand of dit een mogelijkheid is.
 
Het is niet de ontsteking (of een deel van het ontstekingscircuit), de bougie is (weer) kapot (nr 3)

Gelukkig heb ik nog een paar op voorraad, een nieuwe erin en die vonkt wel. Weet alleen zeker dat als ik die er in doe dat ie ook kapot gaat, dus dat doe ik eerst maar niet ...

Kan 'ie kapot gaan door een verkeerd afgestelde ontsteking?
Bougie was trouwens zwart (zit 125 hoofdsproeier in ipv 120 standaard)
 
Laatst bewerkt:
Het is niet de ontsteking (of een deel van het ontstekingscircuit), de bougie is (weer) kapot (nr 3)

Gelukkig heb ik nog een paar op voorraad, een nieuwe erin en die vonkt wel. Weet alleen zeker dat als ik die er in doe dat ie ook kapot gaat, dus dat doe ik eerst maar niet ...

Kan 'ie kapot gaan door een verkeerd afgestelde ontsteking?
Bougie was trouwens zwart (zit 125 hoofdsproeier in ipv 120 standaard)


wat ik vroeger met mijn kreidler had [zwaar opgevoert] :
als ik er een NGK indraaide was ie na 2 km al kapot, vraag me niet hoe dit kwam want dat weet ik niet.
maar als ik uit het magazijn [garagebedrijf] een bosch pakte bleef die wel heel.
 
wat ik vroeger met mijn kreidler had [zwaar opgevoert] :
als ik er een NGK indraaide was ie na 2 km al kapot, vraag me niet hoe dit kwam want dat weet ik niet.
maar als ik uit het magazijn [garagebedrijf] een bosch pakte bleef die wel heel.

Denk dat in dit geval dat niet het probleem is, ik zal morgen de luchtschroef eens uitdraaien (staat nu helemaal ingedraaid met iets te grote sproeier)

Denk dus dat het komt omdat het mengsel te rijk is, kon je ook wel horen tijdens het rijden. Bougie was na die tijd ook zwart ...

EDIT: Als ik hem ga afstellen, wat kan ik dan het beste doen, eerst een 120 sproeier er in zodat ie minder rijk loopt (tov 125; lettend op temperatuur) en daarna bezig met afstellen?

Deze was namelijk na tien minuten al kapot en zoveel bougies heb ik niet meer ..
 
Laatst bewerkt:
Wat mij betreft is het probleem opgelost. Na vervangen van het vliegwiel, de generator en de bobine vonkt de bougie weer. De bougie vonkte niet omdat de bobine kapot was gegaan. Heb nu de luchtschroef verder uitgedraaid en de smering een heel klein beetje lager gezet. De huidige bougie houd het tot nu toe vol
 
Terug
Bovenaan Onderaan