Galvaniseren

Reynsj

MF'er
6 aug 2010
181
0
Gent / Antwerpen
Dag iedereen,

Ik ben al een tijdje informatie bij elkaar aan het zoeken ivm het galvaniseren/chromeren van onderdelen. Nu heb ik tamelijk veel onderdelen die ik zou willen bewerken en dacht dit zelf te doen als dit natuurlijk ook mogelijk is.

Voor jullie replyen op mijn bericht => ik weet dat dit gevaarlijk is! Niet alleen voor mij als persoon maar ook voor de natuur in het algemeen ivm eventuele verontreinigingen...

Bij deze wil even vragen of dit mogelijk is op een legale manier?
Kan je de stoffen die nodig hebt legaal kopen en mag je deze dan ook zelf gebruiken?

Iemand ervaring in het galvaniseren?

Vriendelijke groeten,
Jasper
 
Bedrijven die verchromen, kunnen meestal ook ontchromen.
Op je aluminum blokdelen een beetje tricky omdat het ook de plekken waar geen chroom meer zit gaat aantasten. Dit kun je dan weer schuren en polijsten.

Je uitlaat opnieuw verchromen zal geen enkele chromerij doen aangezien er zoveel rotzooi in je uitlaat zit dat dit het chroombad vernaggelt.
Héél misschien indien je alles zover kunt demonteren en van binnen en buiten vet en roetvrij maakt.
Misschien doen ze wel je uitlaat ontchromen, maar dit weet ik niet.

Tegenwoordig kunnen sommige poedercoat bedrijven ook uitlaten coaten, misschien daar eens vragen. Ben wel benieuwd maar verder geen ervaring mee of resultaten gezien.

In Almere zit een bedrijfje dat ook kan "natstralen" even googlen op wet-blast
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat OMA zegt dat het zeer oud is toch even een vraagje over galvaniseren met betrekking tot de kleur..

Was ff bij de bouwmarkt om naar van die haken te kijken voortuinpoorten..
Je weet wel zo'n schuif pin zodat je een dubbele deur vast kunt zetten in de grond..

Die hebben ze dus gegalvaniseerd..
1tje van 4 euro, iet wat dunner ijzer... zilver van kleur zoals hoe normaal galvaniseer spul eruit ziet...
En dan een ander soort; zwaarder uitgevoerd, dikker staal, 2x zo dik.. ook 2x zo duur maar deze heeft dus van dat geel/goud/rooie kleur..

Zit daar nou verschil in of is het echt alleen de kleur ?
Verkoper wist het ook niet te vertellen (uiteraard..)
 
Plaatje ter verduidelijking..
Als dit in theorie idd meer roest bestendiger is dan dat andere dan ga ik voor deze
Moet ik alleen iets verder bukken als ik de poort open wil doen om met de brommer in en uit te kunnen rijden ;)

full
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand trouwens te vertellen of dit ding op het bovenstaande plaatje, als je het zo ziet, elektrisch of via hot-dip is gegalvaniseerd ? Waarbij hot-dip de voorkeur heeft..


Goud gepassiveerd is dat geloof ik.
Als ik op die term in het engels zoek dan krijg ik idd heel erg veel afbeeldingen die er exact zo uit zien.. Iemand enig idee of dat "Gold passivated" wel of niet beter bestand is tegen roest ?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze gouden tip :)
Is idd gepassiveerd; en dat doen ze dus electronisch. En derhalve dus minder goed als hot-dip (in een zinc bad dus) galvaniseren.

Verschil is hot-dip galvaniseren is 50micron dik en dit is slechts 10micron.


:W

Hot dip galv. is niet exact op dikte aan te sturen. E.e.a. hangt af van mat. dikte en siliciumgehalte. Bij hoog Si gehalte groeit er een dikkere laag aan.
Maar thermisch verzinken is altijd beter dan electrolytisch.
 
Uiteraard.
Die nummers zullen ook wel niet exact zijn maar gezien ik er nu achter ben dat de bovenstaande grendel dus electronisch is gedaan weet ik dat ie retour gaat.. haal ik een ander type welke wel in een bad is geweest, die hadden ze ook. En die was goedkoper :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan