Bandenspanning "verkeerde" banden

Status
Niet open voor verdere reacties.

twisty

Rookie
5 okt 2012
8
0
Hallo,

Ik heb sinds vorige week nieuwe banden onder mijn net nieuw gekochte gsx 750 f uit 2001 laten zetten.

De motorzaak waar ik ben geweest heeft er contimotion van continental onder gelegd alleen zijn die, volgens continental, niet voor mijn type motor. Als ik mijn type motor opzoek in hun handleiding kom ik bij hele andere uit.

Nu is de voorgeschreven bandenspanning voor mijn motor in combinatie met de juiste banden 2.5/2.9. Voor de banden die eronder liggen (contimotion) staat er bij andere type motoren vrijwel overal 2.3/2.5.

Is het dan verstandig om 2.5/2.9 aan te houden of 2.3/2.5?

Gr, Twisty
 
Als je op de site kijkt dan wordt er een advies gegeven. Deze adviezen zijn in duitsland bindend i.v.m. Tüv. Je moet elke band testen met elk type motorfiets voor je er een toelating voor krijgt. Dit kost veel geld en omdat je een oude motor hebt kan het zijn dat ze er voor gekozen hebben om niet meer een toelating te regelen.

Dat is in Nederland niet het geval en heb je te maken met snelheidsindex en draagkracht van de band. Voldoen deze, dan is het geen probleem om ze er op te zetten.

Conti ontwikkeld banden en tijdens het ontwerp wordt er gekozen voor een ideale bandenspanning. Dit is steeds vaker 2,5 / 2,9.

Dus al geeft je instructieboekje lager aan, hou dan altijd de adviesspanning van de bandenfabrikant aan.

Enkele uitzonderingen op de regel:
- hele oude motoren met beperkte vering(die haalde ze toen deels uit de banden)
- lange ritten op de snelweg ( 0,1 tot 0,3 bar hoger om je band langer rond te houden)

Voor alle vragen over banden kun je je beter melden in het alwetende bandentopic.
Alles over motorbanden | deel 3
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan