How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse.
De eenvoudigste en goedkoopste manier om je tank te ontroesten!

Zie ook hier voor meer informatie: Tank ontroesten met elektrolyse

Meer how to's zoals deze kan je terugvinden op onze website: How To Archief

Benodigdheden:

1. Een verroeste tank
2. Een gelijkstroom bron (DC) (accu, acculader, ...)
3. Een stukje kabel
4. Water
5. Soda (gewone baking soda, NaHCO3)
6. Een plankje
7. Een stuk metaal.
8. 400 gram citroenzuur (drogist)
9. coating of tweetaktolie

Stap voor stap:

Zoek een gelijkstroombron. Dit kan een gewone gelijkstroomlader zijn (=DC) voor accu's (zoals in het voorbeeld), maar kan ook een gewone accu zijn. Je kan een ook een andere lader gebruiken. Gebruik bij voorkeur dan een 12V DC lader.

full

full



Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Gebruik je een andere 12V lader, zoals in het filmpje hieronder, moet je de draden strippen.
Bij voorkeur zou ik een gelijkstroomlader gebruiken, zoals in het voorbeeld. Dit is het veiligste omdat je deze makkelijk kan afzetten, wat niet kan bij een accu.

Een voorbeeld van een andere 12V lader zie je in dit filmpje.
Let op, hij moet gelijkstroom geven! Dit herken je aan de code "DC" op de adaptor!

Neem een plankje een een stuk ijzer. Let op! Het stuk ijzer kan je na de elektrolyse niet meer gebruiken! Ik heb hiervoor een oude bout gebruikt.
Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit.

full


Laat je tank volledig leeglopen. Zorg er dus voor dat er geen brandstof meer inzit.

Los 100 gram soda op in water (best in een beker warm water)

Vul de tank met de sodaoplossing en met gewoon water, tot aan de rand.

Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel, omgekeerd houten kistje zoals in voorbeeld).

Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken! Anders heb je straks kortsluiting! Als alles goed zit, tape dan alles goed vast zodat je tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven zodat het toch nog kortsluiting geeft.

Zorg er voor dat het plankje 'zweeft' boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse.

Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan.

Sluit de kabel, die je op de lader op de negatieve pool hebt aangesloten, op de tank aan. Let op: Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus)!

full


Alles staat nu klaar. Je kan nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe meer ampère, hoe sneller het gaat. Ik heb ongeveer 1 ampère gebruikt.

Nu heb je alleen tijd nodig. Na enkele minuten zie je alles al brubbelen.

Na een uurtje moet je dit zien:

full


Mogelijk komt er ook wat water uit de tank. Dit kan geen kwaad. Dit komt door de vorming van luchtbelletjes in de tank die het water wat naar buiten duwen.

Na 24 uur heb je dit:

full


Afhankelijk van hoe erg je tank geroest is, zal je langer of minder lang dan 24 uur dit proces moeten laten lopen.
De lak was bij mij niet beschadigd. Wil je zeker zijn kan je altijd je tank afdekken met bv. zilverpapier.

Na 24 uur heb ik alles losgemaakt en het water laten lopen.

Je ziet dan dit:

full

Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.

Vul nu de tank terug volledig op met water, en voeg hieraan de 400 gram citroenzuur toe (voor een tank van 15 liter).
Je kan ook een ander zuur gebruiken, maar citroenzuur is goed voor het milieu en werkt prima!
Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water.

Laat dit ook zeker 24 uur staan.

Laat alles weer weglopen en dan krijg je dit:

full


Zo zag ze er uit voor de elektrolyse:

full


Je tank is nu volledig roestvrij. Goed spoelen!

Het is erg belangrijk dat je je tank zo snel mogelijk vult of verder behandeld. Het metaal is nu bloot en zal na een halfuur al terug aan het roesten zijn! Zo snel mogelijk dus behandelen met een coating, of bv. tweetaktolie (als je een tweetakt hebt) ingieten, goed schudden en dan met open tankdop verder laten uitdrogen.

Vergeet ook niet het kraantje en de benzinefilter te reinigen na het water.

Veel plezier!

VEILIGHEIDSWAARSCHUWING:

Doe elektrolyse alleen buiten of in een zeer goed verluchte ruimte (bv. garage met de poort open). Bij elektrolyse van water komt er waterstof vrij, dat in combinatie met zuurstof knalgas kan vormen. Dit is een zeer explosief goedje!

Gebruik bij voorkeur alleen soda. Andere geleidende stoffen (zoals bv. zout) kunnen schadelijke gassen vormen (zoals bv. chloorgas).

Zorg dat je niet rookt in de omgeving van de elektrolyse en dat er geen andere ontstekingsbronnen zijn.

Mensen die succesvol hun tank op deze manier hebben ontroest:

agranado (die met het idee kwam dat ik heb nagedaan)
LinKing
UTP in "How to: Tank ontroesten door middel van ..."
 
Laatst bewerkt:
Goedendag !
Ik heb dit draadje eens zitten lezen en zat ook met een tank van een puch mv50 die er nog erger uitzag als de foto bovenaan, onderin de tank zat allemaal donkerbruine roest/drap .
Ik heb het volgende gedaan en dat werkte geweldig en het resultaat was hetzelfde als op de foto na de electrolyse en citroenzuur.
Ik heb 2 vaatwas tabletten van Dreft in de tank gedaan,(een ander merk zal ook wel prima werken) Vervolgens voledig gevuld met kokend water uit de waterkoker.
24 uur laten inweken en daarna was de tank schoon, Zo simpel kan het dus ook !
 
Sorry voor het ophalen van een oud topic, maar kon het niet vinden via de search.
Zijn er mensen die iets anders gebruiken als tank-cure om hun tank te behandelen na de elektrolyse?
 
Laatst bewerkt:
Je kan er ook gelijk benzine in doen.

Ik vroeg me ook nog iets af... Hoe kan je al het water uit je tank halen? Ik doe de elektrolyse bij een gilera citta (snorfiets) en tot nu toe gaat het best goed, maar er komt niet zo heel veel roestachtig spul uit de tank... Is het makkelijkst om gwoon de brommer ondersteboven neer te zetten en alles via het gat uit laten lopen?
 
Goedemiddag,

Ik wil dit deze week ook eens gaan proberen met de tank van mijn Yamaha XT 600. Maar ik heb nog een vraagje, zal dit niet beter gaan met een stuk koper omdat dit een zwakkere soort metaal is?

En wat als je met de metaalsoort niet de volledige diepte van de tank kunt bereiken vanaf de tankdop? Zal de roest hier dan ook goed verdwijnen of werkt dit hier dan niet?
 
Goedemiddag,

Ik wil dit deze week ook eens gaan proberen met de tank van mijn Yamaha XT 600. Maar ik heb nog een vraagje, zal dit niet beter gaan met een stuk koper omdat dit een zwakkere soort metaal is?

En wat als je met de metaalsoort niet de volledige diepte van de tank kunt bereiken vanaf de tankdop? Zal de roest hier dan ook goed verdwijnen of werkt dit hier dan niet?
Zwakker? Koper is een stuk hoogwaardiger als dat ferro waar je tank van gemaakt is. Maar je hoeft geen accu te maken, Het gaat om het laten lopen van de stroom, dat gaat prima met ijzer.
 
Roest wil niet hechten aan koper en aangezien de stroom van min naar plus loopt is het wel handig als de roest ergens zich aan bindt want anders hecht het weer aan de tank binnenkant en dat wil je juist niet.
 
Klinkt allemaal leuk om te ontroesten met electrolyse en zal best goed werken maar het is best redelijk veel gedoe.
Probeer eens de methode die ik gedaan zoals eerder hier beschreven hier met vaatwas tabs.
Werkt hier goed, let er wel op dat als je tank leegt daarna direct naspoelen met een middel waar geen water inzit anders krijg je direct weer roest sluier in de tank, als je van plan ben om tank cure te gebruiken dan naspoelen met wasbenzine of bio-ehtenol.
Bij zwaarder roest kan je ook fijn aquarium grind gebruiken met een laagje water en dan een tijdje rond draaien. met waste tank is dit natuurlijk niet te doen!
 
Ik heb net de soda uit mijn tank en het resultaat is vrijwel hetzelfde als de foto's, nu het citroenzuur en afwachten maar. Hoe hebben jullie dit na het citroenzuur gedaan. Voor het coaten moet de tank toch droog zijn? Dit gaat toch niet in een half uur lukken want in een natte tank pakt de 2 takt olie toch niet?
 
Klinkt allemaal leuk om te ontroesten met electrolyse en zal best goed werken maar het is best redelijk veel gedoe.
Probeer eens de methode die ik gedaan zoals eerder hier beschreven hier met vaatwas tabs.
Werkt hier goed, let er wel op dat als je tank leegt daarna direct naspoelen met een middel waar geen water inzit anders krijg je direct weer roest sluier in de tank, als je van plan ben om tank cure te gebruiken dan naspoelen met wasbenzine of bio-ehtenol.
Bij zwaarder roest kan je ook fijn aquarium grind gebruiken met een laagje water en dan een tijdje rond draaien. met waste tank is dit natuurlijk niet te doen!

Het nadeel aan die methode is dat je ook 'gezond' metaal afschuurt van de binnenkant van de tank. Bij elektrolyse wordt enkel het roest aangetast.
 
Ik heb net de soda uit mijn tank en het resultaat is vrijwel hetzelfde als de foto's, nu het citroenzuur en afwachten maar. Hoe hebben jullie dit na het citroenzuur gedaan. Voor het coaten moet de tank toch droog zijn? Dit gaat toch niet in een half uur lukken want in een natte tank pakt de 2 takt olie toch niet?

Ik deed de tweetaktolie er onmiddellijk in. De olie hecht zich aan de wand en de resterende waterdruppels verdampen geleidelijk.
 
dit kwam er uit :X al zat r op de anode niet eens zoveel troep... (het verbogen deel)

full


vanmiddag na het uitspoelen de tank afgevuld met water en r 800gr citroenzuur bijgegooid. 24 uur laten staan en dan...
 
Laatst bewerkt:
...of schudden en daarna goed naspoelen.
Daarna met een föhn zo goed mogelijk droog maken en een lange dunne doek er in stoppen voor de laatste druppels.
Nog een keertje lekker droogblazen en tweetaktolie er in gooien.
Goed schudden en laten uitlekken.

Resultaat...

full

full


helemaal schoon :9~ *O*
 
Ik kocht afgelopen week een motor van een MF'er die een tijdje (5 jaar?) stil had gestaan. Toen ik eenmaal thuisgekomen in de tank keek zag ik dit:

2jdq1pw.jpg


ra6jw3.jpg


Niet goed dus. De benzine die er nog in zat deed qua geur meer aan verf denken. Deze how-to gevonden en aan de slag gegaan:

2ep4kl1.jpg

Mijn standaardje om spaakwielen te controleren een beetje aangepast.

Soda en citroenzuur gekocht. De drogist had het niet maar de toko gelukkig wel. Wilde altijd al eens naar binnen bij die winkel maar hij verkoopt pruiken, haarverf, groentes, broodjes en grote zakken met poeder... Iets aan die combinatie heeft me altijd weerhouden om daar binnen te lopen.

Adaptor, 15V 1,5A aangesloten op een draadeind en de min-pool aan benzinekraan.

2i7l38.jpg


24 uur later zag het er zo uit:
het stond nog wel rechtop maar ik ben te lui om deze afbeelding weer aan te passen
27xigwg.jpg


Stinkwater eruit laten lopen en schoon water met citroenzuur er in.

Weer 24 later de boel weer geleegd, benzinekranen losgemaakt en de tank gedroogd.

wrhsme.jpg


Resultaat:

2jcfuoi.jpg


2cfzfjb.jpg


r89t6u.jpg


*O*

Thanks LinKing! :}
 
Ik kocht afgelopen week een motor van een MF'er die een tijdje (5 jaar?) stil had gestaan. Toen ik eenmaal thuisgekomen in de tank keek zag ik dit:

[afbeelding]

[afbeelding]

Niet goed dus. De benzine die er nog in zat deed qua geur meer aan verf denken. Deze how-to gevonden en aan de slag gegaan:

[afbeelding]
Mijn standaardje om spaakwielen te controleren een beetje aangepast.

Soda en citroenzuur gekocht. De drogist had het niet maar de toko gelukkig wel. Wilde altijd al eens naar binnen bij die winkel maar hij verkoopt pruiken, haarverf, groentes, broodjes en grote zakken met poeder... Iets aan die combinatie heeft me altijd weerhouden om daar binnen te lopen.

Adaptor, 15V 1,5A aangesloten op een draadeind en de min-pool aan benzinekraan.

[afbeelding]

24 uur later zag het er zo uit:
het stond nog wel rechtop maar ik ben te lui om deze afbeelding weer aan te passen
[afbeelding]

Stinkwater eruit laten lopen en schoon water met citroenzuur er in.

Weer 24 later de boel weer geleegd, benzinekranen losgemaakt en de tank gedroogd.

[afbeelding]

Resultaat:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

*O*

Thanks LinKing! :}

Nou je hebt het zelf gedaan hoor ;-)
Maar toch heerlijk hé, lekker goedkope en effeciënte manier. En nog een leuk ook!
 
Terug
Bovenaan Onderaan