Rebel USA loopt niet hard genoeg en komt niet op toeren

FredVN

MF veteraan
15 mrt 2013
5.719
956
VN = Voorlopig Nederland
Ik woon in Vietnam. Om het niet te duur te maken heb ik een Vietnamese fiets gekocht, de Rebel USA CB170R. Zie o.a. Protected
Ziet er niet zo slecht uit, maar blijkt dus van Vietnamese kwaliteit. Meest belangrijke klachten toen ik hem net had (nieuw!): zeer sterk trillen en slecht optrekken vanuit bochten. Hij is diverse malen teruggeweest. Het optrekken was na het veranderen van sproeiers in de carburateurs (heeft men mij gezegd) wat verbeterd, het trillen niet. Dat is wel wat verbeterd, zie mijn Vietnam-topic Vietnam en dan de 5e post.

Specs
170 cc.
Geclaimde top 140 km/u
Max.power 9.6/8500 rpm
Max.torque 12/6000 rpm
Rode gebied vanaf 9000 rpm.
Keihin CV carburateurs: stationaire sproeier standaard, hoofdsproeier staat niets op.
CDI ontsteking

Nu
KM.stand ca. 2000.
Max. snelheid ca. 90 km/uur (GPS), ca. 100 km/uur op de teller (ca. 10% afwijking over hele gebied). Hieronder is alles GPS-snelheid (echte km.).

Test paar dagen geleden
Tot ca. 6000 rpm vrij goed, trekt redelijk op en reageert goed op het gas.
2e – 4e versn. > 7500 rpm: motor gaat stotteren
5e versn. ca. 6000 rpm = ca. 90 km/uur. Gaat niet harder.

Test vanmorgen
4e versn., max. 8000 rpm gehaald = 90 km/uur. Niet stotteren. Bougies koffiebruin (misschien een klein tikje te licht maar niet veel)
5e versn., max. 6000 rpm gehaald = 90 km/uur. Niet stotteren. Bougies koffiebruin (misschien een klein tikje te licht maar niet veel).
Na thuiskomst. Bougies: iets te rijk, maar laatste stuk is langzaam rijden op smalle weg.
.
Samengevat.
Problemen zijn er vanaf het begin.
Loopt in hoogste versnelling niet harder dan 90 bij 6000 rpm.
Bougies lijken goed.
Carburateurs: paar weken geleden schoongemaakt ivm. overlopen (wat de oorzaak was heb ik niet kunnen achterhalen)

Bijkomende zaken
Op zich zijn er hier niet zoveel plaatsen waar je harder dan 100 kunt rijden (zie post 8), maar een enkele keer kan het wel nuttig zijn. Dit betekent wel, dat er geen dringende noodzaak is om het te verhelpen en dat er dus grenzen zijn aan wat ik zal/kan doen. Ook het verkrijgen van onderdelen kan lastig zijn. Niettemin wil ik wel een poging wagen.
Wegbrengen is geen optie. Zie mijn Vietnam-topic.

Vragen
Ik heb het probleem maar zo uitgebreid mogelijk beschreven. Uitgebreid zoeken op het forum heeft geen vergelijkbare problemen gevonden.
Wat zouden oorzaken kunnen zijn? Waar zou ik naar moeten/kunnen kijken?
 
Ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is op de Vietnamese wegen, daar ligt een hoop meer stof en vuil op dan hier.
Het 'stofte' van de week anders aardig op de Nederlandse wegen. ;)

En misschien woont topicstarter niet bepaald op het platteland. :?

full
 
Laatst bewerkt:
Het is zeker niet mijn bedoeling om altijd zonder luchtfilter te gaan rijden. In de omgeving van mijn huis zijn al hele stukken waar 20-30 echt de maximum snelheid is. Kortom, stof, zand en gruis genoeg.

Het originele probleem was een te lage topsnelheid en te weinig toeren. Inmiddels zit ik al ruim 10 km. hoger door het oplossen van het gasschuifprobleem.

Ik vroeg me dus af of een te kleine doorsnede van de slang + daarin nog een stuk pvc-pijp ook van invloed zou kunnen zijn. En inderdaad, mogelijk moet ik dan ook naar de hoofdsproeiers gaan kijken (en zoeken waar ik ze kan kopen). Vandaar het idee om op mijn testweg een stukje zonder de slang te rijden. Als dat invloed heeft kan ik kijken hoe ik een dikkere slang kan monteren.

Vandaar de vraag, voor ik van alles ga testen: bestaat de kans dat ik op die manier een hogere topsnelheid en meer toeren kan krijgen?

De hints om het rubber soepeler te maken zal ik zeker in het achterhoofd houden voor de eerstvolgende keer.

En ja, ik woon echt in the middle of nowhere, op het platteland, in een klein en arm dorpje, ca. 25 km. van de kust van Nha Trang. Waarom? Wel, lees o.a. mijn topic: Vietnam

Oh, en mijn fiets is het grotere broertje van deze.... :)
full
 
Als model zijn ze zeker niet slecht. Ik pas er ook perfect op. Maar de kwaliteit.....

Dat is één van de voordelen hier. Je kunt dingen vrij goedkoop op maat laten maken. Ik heb inmiddels een vast adres hiervoor. Voor de motor heeft hij o.a. de achtersteun, het bagagerekje, een steuntje voor een kleine krik om het voorwiel omhoog te brengen en nieuwe ophangbeugeltjes voor het motorblok gemaakt.
 
Ik ben er nog wel mee bezig geweest maar heb er niet meer kilometers uit kunnen persen. Ik denk dat ik voor dit blok aan het (voor mij) maximaal haalbare zit. Het enige waar ik nog mee bezig ben is de slang van het luchtfilter naar de carburateurs. Ik heb gemerkt dat die een aardige vernauwing in het traject is. Ik heb alleen nog geen winkel in Nha Trang kunnen vinden waar ze rubber slangen verkopen. Ik denk dus na over een andere oplossing. Ik verwacht daar overigens nauwelijks verbeteringen van.

Praktisch gezien kan ik stoppen met aanpassen. Het wordt zelfs op mijn testtraject steeds moeilijker om langer dan een paar honder meter volgas te rijden: motorfietsen, inhalende vrachtwagens, slechte stukken weg, overstekende voetgangers/motorfietsen/koeien etc......
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan