Koelvloeistof zegt poef!

BikeMau5

MF'er
17 mrt 2012
75
0
Motor: 2005 Kawasaki ZX-6R


Ik was net koelvloeistof aan het bijvullen. Omdat ik de thermostaat even open wilde hebben zodat het hele systeem kon circuleren heb de motor goed warm laten draaien.

Geen problemen tot 99 graden celcius maar bij 100 graden sprong de slang net voor de pomp eraf en kon ik gaan dweilen... Ik heb het hele systeem nu leeg, incl. reservetank. Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen?

Ter informatie: ik had van tevoren 5 cl demi-water direct in de radiator gegoten (afgevuld) en de reserve compleet gevuld tot aan het maximum level met demi-water, zeg een 25 cl... De reservetank is niet gebruikt tijdens het draaien.

Maakt het uit of de koelvloeistof kant en klaar is of bijgevuld moest worden met demi-water? Dit is de eerste keer sinds ik de motor in mijn bezit heb dat ik iets met de koelvloeistof moest doen.

Alle hulp is welkom!

BikeMau5
 
Laatst bewerkt:
maar soit, on-topic. ik meende gelezen te hebben dat een mix beter geleidt dan pure koelvloeistof omdat het verdunt. en de koelvloeistof wordt vooral toegevoegd omdat het een hoger kookpunt heeft en een lager vriespunt.
De koelvloeistof voorkomt corrosie.
Als je alleen water gebruikt vreet je aluminium aan.
 
maar soit, on-topic. ik meende gelezen te hebben dat een mix beter geleidt dan pure koelvloeistof omdat het verdunt. en de koelvloeistof wordt vooral toegevoegd omdat het een hoger kookpunt heeft en een lager vriespunt.

Koelvloeistof heeft geen hoger kookpunt (misschien een graad of twee). De reden dat het kookpunt hoger ligt is omdat het systeem op druk staat.

Weet je hoe een snelkookpan werkt?
 
Ja omdat het op druk staat komt water ook op een hoger kookpunt, hoger dan 200 graden. maar ethyline glycol op zich heeft een kookpunt van 197 graden. Aardig verschil tov water. Als je dat mengt komt het kookpunt nog een twintig a dertigtal graden hoger.
Dat is toch meer dan een graad of twee dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan