Problemen achterverlichting VX800

Martijn1984

Rookie
16 mei 2013
4
0
Hallo allemaal,

Mijn naam is Martijn en ben net nieuw op het forum.
Ik ben sinds een jaar de trotse bezitter van een VX800 uit 1990. Vorig jaar heb ik de motor gekocht van een particulier en daar bleek achteraf nogal wat mis mee te zijn, waaronder versleten achterbruglagers en nog een waslijst meer.

Na de motor weer helemaal gefixt te hebben heb ik er afgelopen seizoen heerlijk op gereden. Nu werd ik er afgelopen week op gewezen door een maat van me dat de achterverlichting niet werkt.

Er is het volgende aan de hand:

- Het bolletje is in orde (heb het vervangen voor een ander en ook die werkt niet).
- De achterverlichting (incl. remlichten) werken NIET als ik de verlichtingschakelaar AAN zet.
- Zodra ik de verlichtingschakelaar UIT zet doen de remlichten het opeens WEL.
- De verlichting aan de voorkant werkt naar behoren.
- Met een spanningsmeter heb ik gemeten dat zodra ik de verlichtingschakelaar AAN zet valt de spanning op het achterlicht weg.

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen met het oplossen van dit probleem. (Kan ik het zelf of moet ik er door een monteur naar laten kijken.)

Graag hoor ik van mensen die bekend zijn met zulke problemen of die wellicht een oplossing hebben zonder dat er gelijk een (dure) garage bij komt kijken.

Alvast ontzettend bedankt
 
Werkte het remlicht voordat je begon te restaureren wel dan?
Lijkt me een probleem, dat er een kortsluitng in de kabelboom/schakelaar zit.
Maak schakelaar eens schoon en met contactspray behandelen......Nog niet opgelost?
Probeer eens een draad buiten de kabelboom om te trekken van de schakelaar naar het achterlicht.
 
Het lijkt er op dat het remlicht massa zoekt via de verlichtingsdraad.
Zodra je het licht aanzet is de massa weg en doet hij het niet.

Eerst maar de draden vanonder de buddy naar de achterzijde controleren.
Vooral letten op de zwart/witte draad.

Ook oxidatie in de lampvoet kan een oorzaak zijn.

Het simpelste is dat het lampje verkeerd om zit. Het ene bajonet voetje is hoger dan de andere, maar met frotten krijg je hem er wel verkeerd om in. Dan brandt je remlicht als verlichting en het remlicht zie je dan niet met ingeschakelde verlichting omdat het achterlicht zwakker is 5 watt tegen 21 watt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ga ermee aan de slag.

Zodra ik heb gevonden waar het hem in zit laat ik het weten.

Ook als ik er met bovenstaande niet uitkom meld ik me weer.

Gr. Martijn
 
Heb het probleem opgelost.

Het bleek te liggen aan de massa-aansluiting op het achterlicht.

Ben er achter gekomen door een beetje te rotzooien met de kabelboom terwijl ik het achterlicht even helemaal eruit had geschroefd.

Ik zag dat ineens het achterlicht ging branden en meteen weer uitviel.
Ik dacht eerst aan een draadbreuk omdat het lampje aan en uit bleef gaan terwijl ik met de draden bezig was.

Bij nadere inspectie van de bevestigingen (soldeerpunten) van de draden en het klemmetje van de massadraad bleek dat die laatste niet meer goed zat.

Ik heb de draad eruit getrokken, een stukje gestript en weer vastgesoldeerd.

Probleem opgelost.

Nogmaals bedankt voor de tips!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan