vreemde sludge in carburateurs?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
Hoi mensen,
Omdat ik gister mijn r100rt tussen de 40 en 60 km/u wel heel erg beroerd vond lopen heb ik deze ochtend de vlotterbakken er onder weg gehaald met de intentie het water er uit te halen en met name de stat. sproeiers op vervuiling na te kijken.
Toen ik de hoofdsproeier met complete gasbuis er uit draaide, was de top van deze besmeurd met een bruine, dikke olie-achtige smurrie. De andere kant trof ik hetzelfde aan.

Ik heb werkelijk geen idee hoe dit goedje op deze plek komt??

luchtfilter is vrijwel nieuw..


Iemand?
 
Je zal waterresten in je tank hebben, dus tank schoonmaken.

Het water zakt naar beneden en zal dus ook onder in je vlotterbakken blijven hangen
immers water is zwaarder dan benzine.

Water + benzine geeft smurrie, dus gewoon het hele brandstofsysteem + tank
schoonmaken/spoelen.

Om de carbs etc schoon te maken nadien een flesje Forte aan de nieuwe brandstof toevoegen om
de laatste restjes te verwijderen.
 
Bedankt voor alle reacties, ik heb echter een half jaar geleden de tank en carbs grondig schoon en droog gemaakt. (geen roest, binnenkant tank is gelakt..)
Ik zat zelf aan olie via de carterontluchting te denken maar dat zou toch mee moeten oplossen in de benzine en verbranden?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties, ik heb echter een half jaar geleden de tank en carbs grondig schoon en droog gemaakt. (geen roest, binnenkant tank is gelakt..)
Ik zat zelf aan olie via de carterontluchting te denken maar dat zou toch mee moeten oplossen in de benzine en verbranden?

Ik weet het niet zeker...
Maar volgens mij is dat juist het probleem met olie: het lost niet op (blijft ook drijven op water hé). Toen je een half jaar geleden je carbs ging schoonmaken heb je de gasbuizen er ook uit gehaald?
 
Ik weet het niet zeker...
Maar volgens mij is dat juist het probleem met olie: het lost niet op (blijft ook drijven op water hé). Toen je een half jaar geleden je carbs ging schoonmaken heb je de gasbuizen er ook uit gehaald?

:')

Zeg dan niks.

Cartergassen gaan regelrecht mee de cilinders in.
En ja, olie drijft op water. En?

Er zal hoogstwaarschijnlijk een berg prut in de tank rondzweven. Ga die maar eens van binnen bekijken. Begin met een zwevend filter in je benzineslang te monteren en kijk wat die gaat opvangen de komende tijd.

8-)
 
kontroleer ook even de luchtfilter bak. en als het goed is moet daar ook een drainplug in zitten voor als de carterontluchting het ding vol gescheten heeft met olie. die boxerblokken willen nog wel eens verstopertje spelen met olie met als gevolg dat je te veel bijvult en het overschot er vaak uit gescheten wordt via de carterontluchting je luchtfilter bak in.
dat kan de sproeiers makkelijk coaten met olie. na de sproeiers zou de vervuiling minder moeten zijn als er voor want dan werkt de benzine als oplosmiddel.
was het vorige luchtfilter ook met olie besmeurd dat zou kunnen wijzen op een probleem met de gasafdichting van de zuigerveren.
 
Laatst bewerkt:
:')

Zeg dan niks.

Cartergassen gaan regelrecht mee de cilinders in.
En ja, olie drijft op water. En?

:W

kontroleer ook even de luchtfilter bak. en als het goed is moet daar ook een drainplug in zitten voor als de carterontluchting het ding vol gescheten heeft met olie. die boxerblokken willen nog wel eens verstopertje spelen met olie met als gevolg dat je te veel bijvult en het overschot er vaak uit gescheten wordt via de carterontluchting je luchtfilter bak in.
dat kan de sproeiers makkelijk coaten met olie.

Precies, dat bedoel ik. :Y
 
kontroleer ook even de luchtfilter bak. en als het goed is moet daar ook een drainplug in zitten voor als de carterontluchting het ding vol gescheten heeft met olie. die boxerblokken willen nog wel eens verstopertje spelen met olie met als gevolg dat je te veel bijvult en het overschot er vaak uit gescheten wordt via de carterontluchting je luchtfilter bak in.
dat kan de sproeiers makkelijk coaten met olie. na de sproeiers zou de vervuiling minder moeten zijn als er voor want dan werkt de benzine als oplosmiddel.
was het vorige luchtfilter ook met olie besmeurd dat zou kunnen wijzen op een probleem met de gasafdichting van de zuigerveren.


Luchtfilterbak is droog/schoon, niet echt drek uit de ontluchtingsslang..
 
is het geen materiaal van de benzineslangen?
heb wel eens carburateurs moeten schoonmaken omdat er slangen gemonteerd waren die niet tegen benzine bestand waren.
of lost de lak aan de binnenkant van de tank niet op?
klein beetje olie lijkt mij gewoon oplosbaar in de benzine.
 
Nee, het zijn niet van die zwarte rubber slangen(heb hetzelfde meegemaakt..
Als olie niet in benzine oplosbaar was hadden de tweetaktrijders toch een probleempje..
Lak binnenkant tank is intact.
 
is het geen materiaal van de benzineslangen?
heb wel eens carburateurs moeten schoonmaken omdat er slangen gemonteerd waren die niet tegen benzine bestand waren.
of lost de lak aan de binnenkant van de tank niet op?
klein beetje olie lijkt mij gewoon oplosbaar in de benzine.


Kijk, jij snapt 'm.

Dat beetje olie wat er van verdacht word die mengbuizen te verstoppen zal daar heeeeeel lang op stil moeten liggen wil dat aankoeken.
Dus, nog een keer, filter monteren en kijken wat die opvangt.

8-)
 
Als het slijmerige smurrie is, denk ik toch aan verwekende kunststof van b.v. benzine slangen, ook doorzichtige kunststof kan langzaam aan week worden door de ethanol en zet zich dan op plekken, waar de benzine weer verdampt af, dus b.v. op de mengbuizen. Ook tankcoatings/lak kunnen heel geleidelijk aangetast worden en voor een afzetting zorgen.
 
Bmw tydje stil gestaan misschien? Het vergommen van die moderne troep die ze voor benzine durven te verkopen gaat tegenwoordig heel snel namelijk en in het begin ziet het er dus uit als die troep die jij gevonden hebt in de carbs. Uiteindelijk wordt die troep hard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan