Ontroesten kleppen met blok intakt?

Ragp

Die hard MF'er
19 sep 2009
399
0
Ik ben voor de lol een CB1 aan het opknappen die een brand heeft meegemaakt. Omdat de motor gedeeltelijk al uit elkaar was (tank en deel van luchtfilter eraf) en er natuurlijk geblust is, is er ook bluswater bij de motor gekomen. Niet bizar veel kijkend naar de carbs (heb deze schoongemaakt) maar toch genoeg om ook enkele inlaatkleppen van de motor ook te laten roesten.
De kleppen zijn niet heel erg verroest en waarschijnlijk is het allemaal oppervlakkig.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan verwijderen zonder het blok open te hoeven maken? Mocht dat nodig zijn dan moet dat maar, maar wilde eerst eens kijken hoe dit zou gaan.

Is het b.v. schadelijk om ze in te spuiten met WD40?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een blok gekocht dat 3 jaar stil had gestaan. Hiervan waren de zuigerveren in de cylinderwand geroest. Controleer dat ook even. Ik heb daar een nieuwe cylinderbus in laten zetten, en een keer laten honen, toen was het probleem opgelost.
 
Gaat het blok rond?

Ik zou (zonder ervaring daarmee) een paar eetlepels 10W40 in de cilinders gieten en het blok handmatig ronddraaien.

Als het kan, starten en "kijken hoe het loopt". Andere cilinders/veren/bussen/blok kan immers altijd nog. Voor hetzelfde geld komen de zuigerveertjes weer los!
 
Voor hetzelfde geld komen de zuigerveertjes weer los!
De vraag was alleen over roest op de kleppen. ;)

Maar ik zou er geen WD40 op spuiten, de enige manier is de gok nemen of ze handmatig bewerken. ;)
(en als er kleppen roesten, hoe is het dan inderdaad met onderdelen die je niet kan zien.. O-) )
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de adviezen. De motor heeft ongeveer 2 maanden stilgestaan maar ik heb het blok nog wel even rondgedraaid en dat ging ok. Motor startte niet omdat de carbs ranzig waren van binnen. De reden dat ik hoop dat het met de hoeveelheid water wel meevalt is omdat de gaskleppen dichtstonden. Als het goed is komt er dan geen water langs.

WD-40 ga ik maar niet op de kleppen spuiten omdat het een ontvetter is en ik bang ben dat de er dan geen smering meer is bij de zuigerveren e.d. Heb nog een busje Teflon spray die smeert en ontroest. Met een beetje geluk weet ik vanavond of hij gaat lopen!
 
Bedankt voor de adviezen. De motor heeft ongeveer 2 maanden stilgestaan maar ik heb het blok nog wel even rondgedraaid en dat ging ok. Motor startte niet omdat de carbs ranzig waren van binnen. De reden dat ik hoop dat het met de hoeveelheid water wel meevalt is omdat de gaskleppen dichtstonden. Als het goed is komt er dan geen water langs.

WD-40 ga ik maar niet op de kleppen spuiten omdat het een ontvetter is en ik bang ben dat de er dan geen smering meer is bij de zuigerveren e.d. Heb nog een busje Teflon spray die smeert en ontroest. Met een beetje geluk weet ik vanavond of hij gaat lopen!



WD40 is ook geen ontvetter, en teflon spray is ook geen ontroester :? .
Hoe komen jullie toch in hemelsnaam aan deze fabeltjes :?
 
Bedankt voor de adviezen. De motor heeft ongeveer 2 maanden stilgestaan maar ik heb het blok nog wel even rondgedraaid en dat ging ok. Motor startte niet omdat de carbs ranzig waren van binnen. De reden dat ik hoop dat het met de hoeveelheid water wel meevalt is omdat de gaskleppen dichtstonden. Als het goed is komt er dan geen water langs.

WD-40 ga ik maar niet op de kleppen spuiten omdat het een ontvetter is en ik bang ben dat de er dan geen smering meer is bij de zuigerveren e.d. Heb nog een busje Teflon spray die smeert en ontroest. Met een beetje geluk weet ik vanavond of hij gaat lopen!


Haal nou gewoon een echte ontroester, dan weet je dat je het goed doet en niet zo aan het beunen bent.

Dat ding heeft toch half in de fik gestaan, prop alles in elkaar en zorg dat ie start. De ontbranding zal de roest en dergelijke rotzooi dat in de weg zit wegbranden.

Een beetje teveel moeite voor een afgeschreven CB1 die anders toch amper een rug waard zijn.
 
Bedankt voor de adviezen. De motor heeft ongeveer 2 maanden stilgestaan maar ik heb het blok nog wel even rondgedraaid en dat ging ok. Motor startte niet omdat de carbs ranzig waren van binnen. De reden dat ik hoop dat het met de hoeveelheid water wel meevalt is omdat de gaskleppen dichtstonden. Als het goed is komt er dan geen water langs.
Ik denk dat die stelling niet juist is.
Of stond er nog water in de inlaatpoorten van de carb`s?

Ik zou hem gewoon eerst eens aan de praat krijgen, dat vliegroest vliegt vanzelf wel weg.
 
WD40 is ook geen ontvetter, en teflon spray is ook geen ontroester :? .
Hoe komen jullie toch in hemelsnaam aan deze fabeltjes :?

WD40 doet vanalles en nogwat een beetje, waaronder reinigen. Misschien geen ontvetten, maar aangezien olie verwijderen prima gaat gooi ik het liever niet in m'n blok.

De teflonspray die ik gebruik (Interflon Fin Super) is in eerste instantie een smeermiddel, maar heeft hele goede penetrerende eigenschappen en ontroest ook (Interflon maakt smeermiddelen » Interflon)


De motor loopt :) Starten ging pas na schoonmaken van de bougies en met een beetje remmenreiniger, maar hij blijft daarna wel lopen. Wel worden de uitlaatbochten van cilinder 1 en 2 niet zo warm als 3 en 4. Lijkt me dus geen goede ontsteking, maar hij vonkt wel op alle 4...

Kort filmpje ter indicatie (tank van de motor is niet bruikbaar op dit moment, dus moest even provisorisch :P) :

Iemand met een goed oor die hoort of hij gewoon gesynchroniseerd moet worden of dat er 1-2 cilinders soms niet meelopen?

Er zat inderdaad wel wat water in het blok want er kwam wat witte/gele mayo en damp uit de ontluchting van het blok.

Nu ik weet dat het blok nog leeft kan het echte herstellen in ieder geval beginnen :)
 
Laatst bewerkt:
Ontvetten doet WD40 niet echt, maar je kunt er prima mee schoonmaken, vet lost er namelijk prima mee op.
Net als diesel overigens.
De kleppen zou ik niet mee zitten. Alles lekker vet maken en de roest slijt vanzelf weg.
Als je het goed wil doen moet je de kleppen er uit halen, in de boorkolom polijsten en opnieuw inslijpen.
 
Om zo te horen loopt het inderdaad op 2 poten beter.
Heb je hem al warm laten draaien?
Ik zal alle olie er uit laten lopen blok spoelen met dieselolie.
filters vervangen.
olie er in starten maar.
lekker warm laten draaien, na een tijdje olie en filters vervangen.
de roest die inwendig zit wordt vanzelf mee genomen door de olie.
Neem dan wel een goeie olie en geen supermarkt troep.

veel plezier en succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan