carburateurs synchroniseren met vloeistof gevulde slang

Status
Niet open voor verdere reacties.

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik heb 2 vacuum meters om mijn carburateurs te synchroniseren (suzuki GS500) maar ik las hier en daar dat je een preciezere meter kan maken met behulp van een slang met een beetje olie. Ik heb daarop 5 meter slang gekocht (binnenmaat 5mm), het midden van deze slang bepaald en gezorgd dat dit midden op het laagste punt hangt. De olie die ik erin gedaan heb is voorvork olie 10W.

2nlmjo.jpg


Inderdaad lijkt het me een stuk preciezer dan de vacuummeters, ik krijg de carbs alleen niet goed gesynchroniseerd met deze methode. Zodra ik de motor laat lopen dan krijg ik netjes een niveauverschil te zien. Nu draai ik aan de stelschroef om de niveaus weer gelijk te krijgen, so far so good. Het gaat helaas fout bij een wijzing in de hoeveelheid toeren, zodra de motor minder hard/harder gaat draaien dan komt er gewoon weer een niveauverschil tevoorschijn. Sowieso draait de motor niet exact 1dezelfde toerental dus als ik de niveaus gelijk heb springen ze soms vanzelf weer een stukje scheef.

Is dit wel een werkbare methode of doe ik gewoon iets verkeerd?
 
ik zie op de foto één slang, klopt het dat je nu aan beide uiteinden een aansluiting hebt gemaakt op je carbs?

Of ben je wel verder gegaan en heb je twee slangen gemaakt zodat iedere carb zijn eigen vaccuum kan maken zonder een wedstrijdje met de andere te moeten gaan spelen?
 
Bij een 4-cilinder kun je ook volstaan met 1 U-buis. Je neemt dan 1 van de carbs als referentiecarburateur.
1 Zijde van de U-buis aansluiten op ref.carb andere op je 2e carb. Motor starten en je ziet het drukverschil tussen beide als een hoogteverschil in je U-buis. Carb 2 bijregelen tot nivo gelijk is.
Motor uitzetten, slang van 2e carb verplaatsen naar 3e carb. Het ander slangeind blijft op de ref.carb zitten. Motor starten en carb 3 bijregelen. Motor uitzetten en op naar carb. 4 procedure herhalen. Let wel op dat je de motor elke wissel uitzet want anders zuigt je ref.carb de U.buis leeg.
Bij een U-buis vulling met water of olie is een meter verschil ca. 0,1 bar. Het is dus een erg nauwkeurige methode.

Bovenstaand overgekopieerd uit bovengenoemde link.

grtz,

Cees

op 3 jaar tijd nog niemand die op de fouten hierin gewezen heeft ?

en als je de U-metode gebruikt (aan ieder uiteinde van de darm een cylinder laten zuigen), heeft het geen nut om 2 U's te maken voor een 4-cylinder, dan doe je het nog steeds met 1 enkele U !

en heb vroeger ook allerlei vloeistoffen geprobeerd, maar er is maar 1 die echt goed werkt : kwik ! het is waarschijnljk niet zo simpel om eraan te geraken , maar het helpt als je vader tandarts is 8-)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, maar dat is de eerste keer dan Wuf de foto plaatst.Wordt lastig reageren zonder voorkennis ;)
Maar dit is fout ja. Onderin moet alles met elkaar doorverbonden zijn en vol met vloeistof.

En correct me if i'm wrong, olie is veel lichter dan kwik dus de verschillen zul je veel beter zien. Dus of kwik beter is betwijfel ik ten zeerste. Mijn ervaring met een vtwin is dat olie zelfs te gevoelig kan zijn, daarom hed ik er een dempertje in de vorm van restirctie erin zitten. Die dempt de zuigpulsen weg.

Wim
 
Het lijkt alsof de slangen onderin NIET met elkaar verbonden zijn, ik kanhet niet goed zien.
Inieder geval moeten ze onderin WEL verbonden zijn. MAW als je in 1 slang de olie schud moet hij in alle slangen even hoog komen te staan, anders werkt het niet bij 4 carbs.
Wim
 
Grappig dat dit topic boven is komen drijven. Ik heb de meter al vele malen gebruikt, voor de GS500 is het een uitstekend stukje meetgereedschap dat voor een euro of 3 kan concurreren met de precisie van de carbtune. Nu zal half MF dat wel niet geloven, maar men probeert hier wel vaker natuurkundige wetten te ontkennen. Deze drukmeters zijn allemaal op hetzelfde gebaseerd en is al sinds de 16e eeuw eenvoudig na te rekenen.

De GS500 howto is overigens hier te vinden, de howto om de meter te maken hier.
 
Laatst bewerkt:
@ wpee en bluesrider :

zoals ik al zei : geen 4 leidingen gebruiken, maar slechts 2 !

1st sluit je ze aan op cyl 1 en 2, en zet je beide gelijk. dan sluit je 3 en 4 aan en zet je ze gelijk, en dan neem je 1 of 2 en aan de andere kant 3 of 4, en zet je ze ook weer gelijk.

het komt er gewoon op neer dat ze gewoon allemaal even hard moeten zuigen. gebruik je 2 darmen (1 op 1/2, ander op 3/4) weet je niet of 1/2 en 3/4 even hard zuigen.

heb ook olie , water, ... vanalles geprobeerd, maar die vibreren veel te hard. dan kan je beginnen met buffers, kraantjes om de opening te regelen, ... maar dan verdwijnt voor een goot deel de simpelheid van het systeem. kwik vibreert niet en kan je veel preciezer afstellen, net omdat het meer weegt en dus minder snel reageert op de pulsaties.

en synchroniseren kan je gebruiken om een mooie ralenti te krijgen , maar dat is enkel nuttig als je je motor 2de hands wil verkopen 8-) . daar dient het dus niet voor. Ik synchroniseer altijd op een kleine 2000 toeren : ik vind het veel belangrijker dat hij met het gas open mooi draait en dat ze alle 4 gelijk presteren ;)
 
Grappig dat dit topic boven is komen drijven. Ik heb de meter al vele malen gebruikt, voor de GS500 is het een uitstekend stukje meetgereedschap dat voor een euro of 3 kan concurreren met de precisie van de carbtune. Nu zal half MF dat wel niet geloven, maar men probeert hier wel vaker natuurkundige wetten te ontkennen. Deze drukmeters zijn allemaal op hetzelfde gebaseerd en is al sinds de 16e eeuw eenvoudig na te rekenen.

De GS500 howto is overigens hier te vinden, de howto om de meter te maken hier.
MF gelooft het wel, maar de helft vindt het nogal een hoop gedoe :)
Terwijl het alternatief 70 euro kost, vele malen mee gaat, makkelijk te bergen is, en nog garantie heeft ook.

Maar ik mag wel zeggen: er wordt erg creatief gewerkt :Y
 
MF gelooft het wel, maar de helft vindt het nogal een hoop gedoe :)
Terwijl het alternatief 70 euro kost, vele malen mee gaat, makkelijk te bergen is, en nog garantie heeft ook.

Maar ik mag wel zeggen: er wordt erg creatief gewerkt :Y
En overigens:

Als ik de kosten van de gebruikte spullen in de diverse voorbeelden bij elkaar optel, kom ik op een zeer veel hoger bedrag uit.

Het voordeel zal m hooguit zitten dat er voor een paar euro aan extra spullen moet worden gekocht, en dat de rest misschien al voorhanden was.
 
Om aan de slag te kunnen hoef je alleen een stuk transparante slang te hebben. Die slang kost ongeveer €3 en de rest heb je niet nodig, de plank etc zit daar alleen voor de show. Je kan hem ook aan je stuur hangen en dan naar net niveauverschil kijken. Ik weet niet welke kosten jij allemaal bij elkaar optelt maar zeer veel hoger dan €3 euro kom je niet tenzij je heul ver moet rijden voor een stukje slang met een niet-zuinig voertuig. Wil je persé zo'n mooi plankje dan kan je die bij een willekeurige bouwmarkt voor €0 uit de afvalbak halen, net als ik. Als je dan geen tywraps van goud gebruikt heb je nog steeds voor €3 zo'n plankje. De slang gaat ook al vele malen mee, een stuk of 30x moet zonder problemen lukken, kom je op 10 cent per keer dat je hem gebruikt. Om dezelfde kosten te krijgen voor de carbtune moet je die 700x gebruiken, bij een onderhoudsinterval van 10.000km moet je daar 7 miljoen kilometer voor rijden om net zo goedkoop te zijn als met een slang. En garantie? Hoeveel garantie heb je nodig op een stukje slang van €3? Bang dat natuurkunde wetten opeens niet meer gelden? Opbergen, je hangt hem ff aan de muur of wat dan ook. Een hoop gedoe? Koop slang, steek een kant in olie en zuig aan de andere kant: klaar en ready to go.

Ik snap best dat mensen liever een carbtune kopen, ik denk dat vrijwel iedereen hier houdt van mooi gereedschap :P
Maar verborgen kosten & meer moeite zijn helaas onzin.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan