Nog een R1100GS span

Nou? Daggie dervan?

  • Top!

    Stemmen: 4 26,7%
  • Prutser!

    Stemmen: 3 20,0%
  • Hou maar op...

    Stemmen: 4 26,7%
  • Prktpetsk!

    Stemmen: 4 26,7%

  • Totaal aantal stemmers
    15
Ik doe het ongeveer.
Met een touwtje een buis, of een lat langs de wielen. twee keer richten, twee keer meten. Dan is de afwijking minder als een centimeter.
Ongeveer 4cm instellen, en dan rijden. Beetje rommelen met vlucht en toespoor. Na een paar weken nog eens.
Het is geen wet van Meden en Perzen. Als het goed is, dan is het goed, ongeacht wat de maatlat zegt.
 
Wij doen altijd middelpunt van de banden bepalen en daar een toespoor van ca. 25 tot 30mm d.m.v. een lang waterpas. Is meestal prima. Had bij de VFR eerst ook 40mm gedaan, maar bleek behoorlijk tegensturen naar rechts te veroorzaken.

Vlucht is ouderwets. Daar doen we met autobanden niets meer mee.
Gewoon rechtop zetten.
 
Laatst bewerkt:
Wij doen altijd middelpunt van de banden bepalen en daar een toespoor van ca. 25 tot 30mm d.m.v. een lang waterpas. Is meestal prima. Had bij de VFR eerst ook 40mm gedaan, maar bleek behoorlijk tegensturen naar rechts te veroorzaken.

Vlucht is ouderwets. Daar doen we met autobanden niets meer mee.
Gewoon rechtop zetten.
Vlucht doet nog steeds wat, negeren kan niet. Sta je op de binnenkant, of de buitenkant van je band? En staan je wielen in lijn? Belast, of onbelast.
 
Ik doe het ongeveer.
Met een touwtje een buis, of een lat langs de wielen. twee keer richten, twee keer meten. Dan is de afwijking minder als een centimeter.
Ongeveer 4cm instellen, en dan rijden. Beetje rommelen met vlucht en toespoor. Na een paar weken nog eens.
Het is geen wet van Meden en Perzen. Als het goed is, dan is het goed, ongeacht wat de maatlat zegt.

't is zoals halflive al uitlegt , gewoon met een touwtje , en dat meten voorkant voorband ,
achter kant achterband
 
Deadline ga ik niet halen, ik ga nu voor Koning zelfbouw 2014 8-). Vanavond wel twee lichtjes erop geprutst, derde ontbraken alle bijbehorende boutjes en dat waren natuurlijk net weer maten die ik niet in mijn ruimte collectie ijzerwaren terug kon vinden _O- _O- _O-

Verf zit trouwens nog steeds op het spatbord dus dat is al een vooruitgang ten opzichte van de vorige keer :P
 
Deadline ga ik niet halen, ik ga nu voor Koning zelfbouw 2014 8-). Vanavond wel twee lichtjes erop geprutst, derde ontbraken alle bijbehorende boutjes en dat waren natuurlijk net weer maten die ik niet in mijn ruimte collectie ijzerwaren terug kon vinden _O- _O- _O-

Verf zit trouwens nog steeds op het spatbord dus dat is al een vooruitgang ten opzichte van de vorige keer :P

Niks meer over uit de Russen tijd?????
moet toch zat tussen gezeten hebben :?
 
moet je wel twee de zelfde banden hebben..

Welnee, stijf tegen de achterband en evenwijdig leggen aan de voorband (met in acht neming breedte-verschil voor- en achterband). Regel tegen bakwiel en meten maar.

Ik doe 'het' ook met twee rechte latten. Ik leg deze wel altijd even op klosjes, zodat je de banden wat hogerop pakt, dan heb je twee punten per band.


En dan is het nog, waar meet je? Net voor de voorband en net na de achterband?
Omdat de latten taps naar elkaar toe lopen, is dat ook wel van belang. De waardes worden anders als je een meter voor en achter het span gaat meten.
 
En dan is het nog, waar meet je? Net voor de voorband en net na de achterband?
Omdat de latten taps naar elkaar toe lopen, is dat ook wel van belang. De waardes worden anders als je een meter voor en achter het span gaat meten.

Maakt geen bal uit. Het gaat niet om de absolute waardes.
Als je later meer of minder wilt, moet je het alleen voor&na twee keer op dezelfde manier doen. :Y
 
Maakt geen bal uit. Het gaat niet om de absolute waardes.
Als je later meer of minder wilt, moet je het alleen voor&na twee keer op dezelfde manier doen. :Y

Da's waar, echter heeft het hier roepen van het toespoor van een bepaald span, dan eigenlijk niet zo veel waarde...
 
Da's waar, echter heeft het hier roepen van het toespoor van een bepaald span, dan eigenlijk niet zo veel waarde...

Als je erbij in de gaten hebt dat er een marge van meerdere cm's op kan zitten vanwege afwijkende meetmethoden en sowieso onnauwkeurigheid dan is het een leuke richtlijn om mee te beginnen.

Met een beetje geluk zit je meteen goed. *O*
 
ik doe het met 2 lange latten, ik zet de motor met de banden netjes in het midden op 1 lat en klem de andere lat met 2 lijmklemmen op het zijspan wiel vast. Dan kan ik op het gemakje meten tot het punt waar de band de lat raakt. Met een blokhaak meet ik dan volgens mij keurig de werkelijke toespoor
 
Wat nu moeilijk doen, gewoon 1,5 a 2 graden aanhouden dan maakt de lengte niets meer uit
 
In de meeste boekjes die ik heb liggen wordt gemeten van achterkant achterwiel en voorkant voorwiel. Zo heb ik het indertijd van Ed Pols ook geleerd. Overigens ben ik het wel met Hevu eens, dat zou een hoop verwarring schelen. Aan de andere kant is niet iedereen in staat de hoek zuiver te meten. Toen ik nog racete mat iedereen het toespoor met een lat van een meter, kan je ook mooi vergelijken.
 
EN nu effe weer ontopic :+

Ben bezig met de bekabeling in het spatbord. Komt vanaf het bakframe naar boven en moet dan splitsen naar voor en achterlicht, maar hoe zet ik die kabel een beetje netjes vastzetten? Rupsje kit erin leggen? Handige klemmetjes die ik nog niet ken? :?
 
yup, op de sloop zat klemmetjes gezien toen ik naar slot materiaal liep te zoeken; daar zit in de binnenkant van autodeuren ook vanalles mee vast; zijn kleine kunststof klemmetjes met 3 of 4 pootjes die in plaatwerk geklemd kunnen worden (kunnen dus alleen op plaatsen gebruikt worden waar je gaatjes kunt boren) maar ik heb er niet echt verder naar gekeken, misschien zijn er zelfs verlijmde exemplaren
 
Boren is geen optie, spatbord komt straks gebout tegen de bak aan en dan zou daar wat afstand tussen komen te zitten omdat er iets door het spatbord steekt.

Plakklemmetjes zou kunnen inderdaad, maar hoe lang blijft dat soort zooi plakken?

Kit heb ik nog wel liggen en die klemmetjes niet dus de keuze ligt voor de hand 8-).
 
Boren is geen optie, spatbord komt straks gebout tegen de bak aan en dan zou daar wat afstand tussen komen te zitten omdat er iets door het spatbord steekt.

Plakklemmetjes zou kunnen inderdaad, maar hoe lang blijft dat soort zooi plakken?

Kit heb ik nog wel liggen en die klemmetjes niet dus de keuze ligt voor de hand 8-).

Gewoon plakzadels nemen
ondergrond goed ontvetten met thinner
vast plakken
24 uur laten zitten
tyrep er door
kabel(tjes) eronder
vast trekken
tyrep afknippen
theds oll
 
Terug
Bovenaan Onderaan