Carburateurprobleem cbr600

Ewout

MF'er
4 feb 2004
67
0
Wie heeft er tips om een slecht lopende CBR 600 te fixen.?

Na de Winterstop wil de CBR slecht lopen, start wel redelijk met de choke, met gas geven slaat ie af, en als ie warm is loopt ie alleen stationair met de stelschroef maximaal.
Nu heb ik er al Forte carbcleaner in gedaan en bougies vervangen, met als resultaat dat het ding wel beter is gaan lopen, maar het is verre van normaal.

Koud starten gaat eigenlijk wel goed, daarna klimt ie meteen in toeren doordat de choke er op staat, als ik gas geef of de choke erafhaal, dan stopt de motor. Opnieuw starten met choke en hij loopt weer. Zojuist een stuk gereden en daarbij valt het me op dat ie onder de 4000 toeren problemen heeft, daarboven gaat ie echt hard en hangt enorm fel aan het gas.
Zodra je met constante snelheid rijdt, dan is ie wat bokkig. Ik zat te denken dat onder de 4000 toeren de sproeiers mengsel geven en daarboven de gasnaalden het mengsel regelen.

Mijn idee is dan dat de hoofd en stationaire of weet ik wat voor andere sproeiers verstopt zitten, ondanks de forte reiniging.
Zit ik in de goede richting of zijn er wellicht andere oorzaken?
Deze CBR is een paar jaar geleden door sf racing uit borne afgesteld op een dynobank, en daarna is er niets verandert aan de afstelling van de carburateur. Heeft altijd goed gelopen ondanks hoge km stand.
Wat me tevens opviel toen ik de tank opende, dat deze een zuigend geluid maakte.
Dit zou een tank ontluchtings probleem kunnen zijn, wellicht heeft dat ook invloed op het slechte lopen.
Wie heeft er een idee waar ik naar moet zoeken of waar ik naar moet kijken?

Alvast bedankt voor tips en ideeën.
 
Je zou een klein stukje kunnen rijden met de tank op een "kiertje" maar betwijfel of het dit is.

en inderdaad even je carbs schoonmaken, maar een ander iets dat soortgelijke symptonen kan veroorzaken zijn uitgedroogde inlaatrubbers.

Je kan dit heel makkelijk controlleren door wanneer de motor stationair draait, Deo op de inlaatrubbers te spuiten.
Wanneer op dat moment het toerental omhoog schiet weet je dat er scheurtjes (haarscheurtjes) in het inlaatrubber zitten..
 
Als je tank vacuüm trekt, merk je dat echt wel. En je hebt er dan meer last van bij hoge toeren dan lage. Meestal.

Idd iets verstopt, los of valse lucht. Gok ik.
 
er zitten dacht ik aan de onderkant van de tank (achterkant) 2 slangetjes, een dik en een dun. Mss deze eens nazien of ze open zijn.

Ik heb net een cbr in orde gezet die 4 jaar had stilgestaan en ik denk bacterien ofzo in de benzine. Heel de vlotterbak vol groende drek, alles dicht, de lange chokekanalen die vertrekken in vlotterbak tot boventoe aan de choke knop. Alles ultrasoon laten reinigen en nu net terug in elkaar staan.

Maar je hebt enerzijds de naftkraan, en dan achteraan de tank een dunne en dikke leiding opzitten. Check deze eens he, of laat je naftdop er eens af. Kijk ook of je benzinefilter tussen tank en pomp nog mooi zuiver is. En als je de leiding van de uitgang eraf haalt (van uitlaat pomp naar carbu = degene zonder naftfilter tussen) en je laat ze pompen dat deze wel genoeg geeft.

Maar het lijkt me een verstropping in de carbu's of een vacuumprobleem.
 
Ik denk dat ik eerst de inlaatrubbers ga controleren. Dat is het makkelijkste om te doen, kan je toch ook remmenreiniger voor gebruiken?

Ik heb laatst de tank eraf gehaald, en ik weet zeker dat er geen slangen klem zitten.
Daar zoek ik het probleem niet in.
Volgende stap is benzine filter en vlotterbakjes loshalen. Mooie weekend klus.

Wie weet een goed adres om de carburateur ultrasoon te reinigen?
We hebben op het werk ook van deze baden, maar daar komt geen oude carburateur in helaas.
 
Ik denk dat ik eerst de inlaatrubbers ga controleren. Dat is het makkelijkste om te doen, kan je toch ook remmenreiniger voor gebruiken?

Ik heb laatst de tank eraf gehaald, en ik weet zeker dat er geen slangen klem zitten.
Daar zoek ik het probleem niet in.
Volgende stap is benzine filter en vlotterbakjes loshalen. Mooie weekend klus.

Wie weet een goed adres om de carburateur ultrasoon te reinigen?
We hebben op het werk ook van deze baden, maar daar komt geen oude carburateur in helaas.
Remreiniger voldoet ook, maar weet even niet zeker of dat niets met je rubbers doet
Geen wd40 in ieder geval :N

FYI

Ik had echt precies dezelfde klachten bij mijn div na 1 jaar stilstaan... en bij mij zijn het de inlaatrubbers
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan