Elektrisch probleem GS500

Patrick08

MF'er
12 okt 2011
65
0
Berkel en Rodenrijs
Goedemiddag mede-forummers,

Een tijdje terug klapte de zekering eruit nadat ik (per ongeluk) de killswitch blijkbaar had omgezet, snap het niet want nadat de switch weer goed stond heb ik toch nog een klein stukje kunnen rijden...
Afgelopen zondag was ik net een paar minuten op pad voordat hetzelfde probleem plaatsvond (nu zonder de switch om te zetten). Kontje opengeschroefd, zekering wederom moeten vervangen en daarna geprobeerd motor te starten. Het bleef bij proberen; op het moment dat ik de sleutel omdraaide hoorde ik de zekering eruit knallen en leek het kapje welke over de zekering wordt geplaatst wit te zijn uitgeslagen (weet niet of dat voorheen ook al was & of dit er mee te maken kan hebben eigenlijk)...
Het is een GS500 uit '92, voor zover ik weet zit er 1 (hoofd)zekering in. Iemand idee waarmee het te maken kan hebben? Is het de spanningsregelaar of dergelijke?

Groetjes,

Patrick
 
Het zou ook het zekeringenkastje zelf kunnen zijn. Ik heb het eens meegemaakt dat dit van binnen helemaal gecorrodeerd was, waardoor ik regelmatig een kapotte zekering had, zonder een aanwijsbare oorzaak. Pas toen het plastic van het zekeringenkastje wat was gaan smelten kwam ik erachter dat dit de boosdoener was.
Een kapotte spanningsregelaar zorgt meestal voor een kokende accu, de zekering blijft doorgaans wel heel.
 
wat doet het allemaal niet meer als je die zekering er uit trekt. omdat je hem kapot hoort gaan als je het contactslot aan zet zit het dus na het contactslot. er zit waarschijnlijk ergens sluiting. door bijvoorbeeld een draad die doorgesleten is en nu tegen het frame aan komt.
 
Je kan even naar je kabels bij het balhoofd kijken. Mijn kabelboom zat een keer te dicht op de nok die je stuuruitslag begrensd, ik kwam er toevallig achter maar dat ding was flink op weg om door te slijten. Als ik hem na een eerdere reparatie niet flink had afgetaped waren de eerste kabels al lang doorgesleten.
 
Een zekering brandt door als je kortsluiting in de bedrading heb, dynamo teveel stroom levert, Kortsluiting in je gebruikers denk dan aan verlichting, claxon of teller. Je kan even met een multimeter je volt meten van de accu. Deze moet als de motor stil staat 12 Volt zijn ongeveer, en als de motor loopt kan deze oplopen tot 14.4V als deze rond de 18V zit dan kan het zijn dat de spanningsregelaar in je dynamo kapot is. Je kan beginnen met alles uit te doen verlichting enzo. en dan stuk voor stuk alles aanzetten. Als die bijv. bij je verlichting klapt kan je kortsluiting in je lampje hebben of in de bedrading of schakelaar. Dit is allemaal temeten met een Multimeter.

Gr Erwin
 
Niets doet het meer wanneer die zekering eruit ligt... Sluiting ligt voor de hand als ik jullie berichtjes lees, maar is het niet 'vaag' dat dit optreedt kort nadat de killswitch omgezet is? Of betekent dit dat de sluiting wellicht in het circuit van deze schakelaar optreedt?
Maar vandaar dat ik dacht dat misschien de regelaar een opdonder heeft gekregen of iets dergelijke...
 
Een zekering brandt door als je kortsluiting in de bedrading heb, dynamo teveel stroom levert, Kortsluiting in je gebruikers denk dan aan verlichting, claxon of teller. Je kan even met een multimeter je volt meten van de accu. Deze moet als de motor stil staat 12 Volt zijn ongeveer, en als de motor loopt kan deze oplopen tot 14.4V als deze rond de 18V zit dan kan het zijn dat de spanningsregelaar in je dynamo kapot is. Je kan beginnen met alles uit te doen verlichting enzo. en dan stuk voor stuk alles aanzetten. Als die bijv. bij je verlichting klapt kan je kortsluiting in je lampje hebben of in de bedrading of schakelaar. Dit is allemaal temeten met een Multimeter.

Gr Erwin

De accu heb ik al gecontroleerd, die geeft in ieder geval de goede waarde aan bij stilstand. Draaiend weet ik niet, probleem is dat ik 'm niet draaiend kan krijgen nu :P
Klinkt wel logisch om het uit te sluiten door alles los van mekaar aan te doen, zal ik zeker even naar kijken wanneer m'n nieuwe zekeringen binnen zijn... Neemt niet weg dat het al rijdend pas optrad na enkele min/km's, terwijl bijv de verlichting constant heeft gebrand. Dan zou de sluiting opeens op kunnen treden :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan