Yamaha fzs 1000 fazer 2003 exup probleem

Rutger1100

MF'er
13 aug 2009
118
0
zuidwolde
Goedenavond,

Ik had al een tijd het probleem dat m'n toerenteller af en toe naar 7000 toeren springt, daarna weer op 0 en dan gewoon het juiste toerental.
Gaat soms weken goed en dan ineens is het er weer.
Vanmiddag even aan het googlen gegaan en er dus achter gekomen dat dit een foutcode in de exup klep moet zijn.

Deze dus vanavond maar eens los gehaald en de klep ging inderdaad niet al te soepel heen en weer, maar toen zag ik dus ook dat 1 van de kabels gerafeld is.
En als ik de motor op contact zet beweegt de klep niet (heb ergens gelezen dat dat wel zo hoort?)

Nou was mijn vraag of iemand een adresje heeft waar deze kabels te bestellen zijn (had ze al wel gevonden maar ik vond 200 euro voor een paar staalkabeltjes vrij veel geld) of zouden ze te repareren zijn met een universele binnenkabel?

En kan iemand mij vertellen of de stelmotor inderdaad moet draaien als je de motor op contact zet, of dat ik op een andere manier kan controleren of deze functioneerd?

Alvast bedankt!

Rutger
 
gewoon kabels er af flikkeren en klep open zetten...merk je niets van

Bij andere motoren met zo'n klep is dat misschien zo, bij een Fazer 1000 merk je dat wel degelijk, omdat het uitlaatsysteem/collector voor de klep ontworpen is. Je hebt, als je de klep vastzet in een bepaalde stand, of minder accelleratie in de lage toeren, of minder kracht in de hogere toeren. Ook het weglaten van de klep is om dezelfde reden geen aanrader.

Klep er uit halen, handel schoonmaken/gangbaar maken en een set nieuwe Exup-kabels (U-vormig) er op. Die is wel aan de prijs.....
Laat je de gerafelde kabel zitten, dan brandt op een zeker moment de Exup motor (onder je tank, daar zit ook de afstelling van de kabels aan de rechterkant) door en dan ben je nog verder van huis.
Andere optie is het hele uitlaatsysteem vervangen, maar da's nog een stuk duurder.

Probleem is dat die klep niet zonder enig onderhoud (bij voorkeur elke 6 maanden) kan en dat zelfs Yamaha dat niet vermeldt in de service manual..... Als je dat doet, voorkom je ook dat de boutjes/moertjes aan de buitenkant vastrotten. Die zijn daar nogal gevoelig voor. Als je ze monteert: likje kopervet of keramisch vet op de schroefdraad. Het verbaast me al dat je ze nog los kreeg.

Als je de klep er uit trekt zit er aan de andere kant van de klep/blok een busje/ringetje. Soms komt dat mee, soms valt het onderin de collector (dat kan ff prutsen betekenen....), soms blijft het op z'n plek zitten.
Maak de beide "asjes" aan de uiteinden van de klep goed schoon en geef ze een dun laagje kopervet. De klep zelf zal ook wat aanslag hebben. Zorg dat de klep goed gangbaar is voor je de rest er op zet. Laat die klep niet vallen, het is titanium en dat is heel rap krom.....

Oh ja: als je de kabel afstelt, aan de buitenkant van de klep, links als je er voor zit, zitten 2 meebewegende "vingers" met een soort sleufje er in. Als je het contact aanzet, moet het sleufje precies over een gaatje vallen dat links naast de as in het blok aan de buitenkant zit, dan staat de kabel goed afgesteld. Er zitten 2 stelschroeven onder de tank, de ene "haalt" de kabel, de andere "duwt".
 
Laatst bewerkt:
JanB, bedankt voor de info, hier heb ik wat aan :)
Viel mij ook 100% mee dat de boel nog los wou, wd40 en een klap met de hamer heeft zn werk goed gedaan.
Heb het hele spul even meegenomen naar het werk vandaag, 't spul even goed schoonmaken met de sodastraler en dan vanavond weer in elkaar zetten.
De gerafelde kabel haal ik er dan ook uit, even kijken of het met een universeel kabeltje van de fietsenmaker nog te repareren valt.

edit.

De exup klep draait weer als nieuw, de kabels ondertussen eraf gehaald (wat een gepruts, duidelijk te zien dat die fiets met kleine japanse handjes in elkaar gezet is ;) ).
Morgen even bij de fietsenmaker een stuk kabel en 2 busjes ophalen en dan moet het wel weer werken :) Ik ga in ieder geval nog lang geen nieuw kabelsetje van 170 euro! bestellen
 
Laatst bewerkt:
De exup klep draait weer als nieuw, de kabels ondertussen eraf gehaald (wat een gepruts, duidelijk te zien dat die fiets met kleine japanse handjes in elkaar gezet is ;) ).
Morgen even bij de fietsenmaker een stuk kabel en 2 busjes ophalen en dan moet het wel weer werken :) Ik ga in ieder geval nog lang geen nieuw kabelsetje van 170 euro! bestellen

Ik hoop voor je dat het zo gaat werken. Die Exup-motor trekt flink aan de kabel en m.i. houden die busjes dat niet.

Je zou eens op Internet kunnen zoeken, er zijn volgens mij wel goedkopere Exup-kabels te koop.
 
Bij andere motoren met zo'n klep is dat misschien zo, bij een Fazer 1000 merk je dat wel degelijk, omdat het uitlaatsysteem/collector voor de klep ontworpen is. Jt".

IK merk er niets van ....heb de orginele demper vervangen door een Bos en de klep staat altijd vol open bij mij ...
Maar goed ieder z'n mening...
 
IK merk er niets van ....heb de orginele demper vervangen door een Bos en de klep staat altijd vol open bij mij ...
Maar goed ieder z'n mening...
Laat ik het zo zeggen. Ik heb een Thunderace gehad en deze had een kapotte EXUP in het begin. Ik merkte het zeer zeker, een bromfiets onder de 5000 toeren. Daarboven werd ik gelanceerd. Maar je heb het over een demper, is de motor die jij bedoelt een oudere Yamaha?
 
Vanavond ga ik het proberen met een universele kabel.
Laat de uitkomst hier wel even weten ;)
Goedkoopste alternatief wat ik heb kunnen vinden was een setje 2e hands kabels voor 70 euro...
Die dingen zijn schrikbarend duur, zo veel stelt het nou ook weer niet voor die 2 kabeltjes
 
Nee ik heb een Fazer 1000 2004

Vreemd. Ik heb zelf ook lopen emmeren met die klep. Ik had al het advies gekregen hem weer gangbaar te maken omdat het wel degelijk verschil maakt.
Ik heb toch eens geprobeerd wat het effect was. Klep vrijwel dicht vastgezet: vermogen onderin maar boven de 8000 toeren niet thuis. Klep open: geen vermogen onderin, als vanouds een raket bovenin.
Bij veel andere motoren (ook de nieuwere Yamaha's) is die klep alleen bedoeld om het geluid bij lagere toeren binnen de perken te houden, bij de oudere Yamaha's heeft de Exup klep wel degelijk effect op het motorgedrag en behoorlijk ook.
 
Alles zit weer in elkaar en zoals het nu lijkt gaat het prima met een universele kabel en 2 busjes.
Klep draait netjes mee bij gasgeven en als ik de motor op contact zet, staan de merktekens mooi in lijn.

Totale kosten: 4 euro voor een kabel en 2 busjes :)

Even een klein testritje gemaakt en voor mn gevoel trekt hij nu beter onder in de toeren, maar dat kan ook verbeelding zijn, omdat ik er in t-shirtje en zonder helm op zat })
 
Alles zit weer in elkaar en zoals het nu lijkt gaat het prima met een universele kabel en 2 busjes.
Klep draait netjes mee bij gasgeven en als ik de motor op contact zet, staan de merktekens mooi in lijn.

Totale kosten: 4 euro voor een kabel en 2 busjes :)

Even een klein testritje gemaakt en voor mn gevoel trekt hij nu beter onder in de toeren, maar dat kan ook verbeelding zijn, omdat ik er in t-shirtje en zonder helm op zat })

Da's mooi, had ik eerlijk gezegd niet verwacht, dat die kabel het zou houden.

Zorg in ieder geval dat je vanaf nu de klep regelmatig ff naloopt, ik deed dat elke 6 maanden. Nu je weet hoe dat gaat, kost het je elke keer hooguit een kwartiertje werk.
 
Fraaie uitleg! :)

Goed dat ik er naar keek, want 1 kabel hing helemaal slok! Klep zat overigens gewoon los met 45k km, geen flauw idee of ie onderhouden was.

Schoon gemaakt en gesmeerd.
Overigens, beide kabels trekken ;) Met een kabel (touw) kan je niet (gecontrolleerd) duwen.
1 kabel trekt de klep open, de ander trekt m weer dicht.
Kabeltje stelt ook niet veel voor, komen vast geen hogere trekkrachten op dan bij een remkabeltje van de trapfiets.

Helaas kwam ik echt heel slecht bij het motortje (stekker), dus ik vertrouw er voorlopig wel eventjes op dat die wel werkt.

edit, controle stelmotor doe je dus door eventjes 1 van de polen op de + te drukken en de andere pool op de -
Zwart/geel op de + en Zwart/rood op de -
Zie WPHB
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan