bredere achterband

eizenmeister

Die hard MF'er
1 feb 2009
488
1
Holten
Hallo mensen
Ik ben momenteel een oude gs aan het verherbouwen en daar heb ik een achterwiel ingemonteerd van een fzr1000 met een 170/60 vr18 achterband, en daar wil ik eigenlijk een zo breed mogelijke band op hebben.
Nu staat het volgende op de velg: J 18 x mt 4.50
Weet iemand van jullie wat deze codering betekent ,of weet waar ik info hierover kan vinden?

alvast bedankt
 
Misschien al een oud topic maar toch nog even op inpikken.

Ik ben ook aan het kijken om nieuwe banden te leggen. De meeste discussies gaan hier over breedte. Maar ik heb nu een vraag over de hoogte van de band.
Stel dat je genoeg plaats hebt om een hogere band te plaatsen dan diegene die er nu op zit, gaat je acceleratie/topsnelheid dan omhoog?

(mss stomme vraag maar met mijn beperkte logice: aantal toeren/min van de band blijft gelijk, grotere omtrek --> sneller)???
 
Misschien al een oud topic maar toch nog even op inpikken.

Ik ben ook aan het kijken om nieuwe banden te leggen. De meeste discussies gaan hier over breedte. Maar ik heb nu een vraag over de hoogte van de band.
Stel dat je genoeg plaats hebt om een hogere band te plaatsen dan diegene die er nu op zit, gaat je acceleratie/topsnelheid dan omhoog?

(mss stomme vraag maar met mijn beperkte logice: aantal toeren/min van de band blijft gelijk, grotere omtrek --> sneller)???

Je topsnelheid gaat omhoog. En juist hierdoor verwacht ik dat de acceleratie afneemt. Maar het verschil zal bijzonder klein zijn, als je het uberhaupt al merkt.

Wat ligt erop en wat wil je erop hebben?
 
Misschien al een oud topic maar toch nog even op inpikken.

Ik ben ook aan het kijken om nieuwe banden te leggen. De meeste discussies gaan hier over breedte. Maar ik heb nu een vraag over de hoogte van de band.
Stel dat je genoeg plaats hebt om een hogere band te plaatsen dan diegene die er nu op zit, gaat je acceleratie/topsnelheid dan omhoog?

(mss stomme vraag maar met mijn beperkte logice: aantal toeren/min van de band blijft gelijk, grotere omtrek --> sneller)???

Accelereren is per definitie langzamer, topsnelheid is theoretisch hoger maar dit kan ook gelijk blijven of minder worden. Ligt er een beetje aan hoe makkelijk de fiets nu loopt in de hoogste versnelling.
Als er nu de standaard eindoverbrenging (kettingwielen) op zit zal de topsnelheid waarschijnlijk wel wat toenemen. Maar als je zelf heel zwaar bent, een groot postuur hebt, beroerde zithouding, brede koffers en een hoop bagage kan je bij bijv. het rijden in de bergen of met flinke tegenwind prima een lagere top hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zelf niet zomaar gaan klooien met andere maat achterbanden, en/of aanpassingen aan het frame etc. Het rijgedrag van de motor wordt enorm beïnvloed door de wijzigingen. Dat kan zelfs gevaarlijk zijn !
Alleen als je weet wat je doet kun je je er aan wagen, maar dan nog...Als je toch per sé een sportmotor wilt kun je beter een echte sportmotor kopen dan een chopper zodanig verbouwen dat het een sportmotor look krijgt.

En na alle aanpassingen moet je dan ook de motor laten keuren door de RDW ?

Hoezo zou het gevaarlijk zijn? Heb zelf ook op meerdere fietsen 1 á 2 maten bredere banden gestoken (niet omdat het breder moest lijken maar omdat die band dan toevallig nog in de hoek lag :+). Kan prima, of je het moet willen is een goede vraag, maar om direct weer te roepen dat het gevaarlijk is :Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan