Speling in het voorwiel

Rashed

MF'er
14 apr 2009
62
0
Hallo jongens,

De titel zegt het al. Er was echter wel een incident vooraf gegaan.

Ik wilde mijn voorwiel eraf halen. Ik heb de motor dus op paddock gezet. Tijdens het uittrekken van de as, viel de motor onverwacht om. Ik heb hem met hulp omhoog gekregen. Eenmaal omhoog zag ik dat de wielas zover was dat hij uit de rechter voorvork was en dus de voorwiel alleen maar aan de linker voorvork vast zat, met het gewicht van de motor erop... :( Ik heb snel gehandeld en dat ding toch op de paddock gezet.
Bij het terug plaatsen van de voorwiel, ging alles moeiteloos. Ik heb alles vast gemaakt. Daarna ging ik de voorwiel schudden en merkte een kleine speling. De wiel gaat niet van links naar rechts maar hij zit los om de wielas en uiteraard alleen aan de linkerkant. Ook tijdens een korte rit merkte ik een trilling in de voorwiel, wat voorheen er niet was, die met de voorrem te verminderen was en bij echt remmen zelfs helemaal verdween.
Omdat de as goed in de vork past en goed vast zit en visueel geen schade had ga ik er vanuit dat het door de lagers komt. Daarnaast verder rijden met zoiets lijkt me ook niet erg handig/veilig.

Mijn vragen zijn:

1) Ik denk dus dat het door een beschadiging aan de lagers komt maar kan het ook zo zijn dat de wiel is beschadigd?

2) Kan je dit beter zelf repareren of laten repareren?

3) Soms is er een voorwiel met een band voor een redelijke prijs te koop. Is het slimmer/hadiger/goedkoper om gewoon een nieuwe tweedehands wiel te kopen?

alvast bedankt.
 
Haha ik ben blij dat jullie dat ook vinden en idd dat met een al gedemonteerde velg!
Ik kan trouwens de lagers via een ebay verkoper uit Engeland bestellen voor 10euro inclusief
Bezorgkosten. Het grappige is dat ik ook aan een nieuwe achterband toe ben en wil deze twee dingen eigenlijk combineren.
 
Als je het er niet mee eens bent, waarom doe je het dan niet gewoon direct zelf ipv het te vragen? ;)

Ik leg het uit omdat het kennelijk niet vanzelfsprekend is. :+
Ik heb nog nooit wiellager problemen gehad en ook nooit die dingen vervangen. Ik kan wel in mijn eentje gaan beginnen en het wiel opnieuw ontdekken maar gezien er veel medemotoristen zijn op het forum met gezamelijke informatie/ervaringen die je nooit in een boek kan vinden, zou het enorm dom zijn om daar geen gebruik van te maken.

Omdat de lagerboer op de hoek nogal in de problemen komt als de lokale industrie lucht krijgt van oplichting, bovendien zou hij gewoon SKF dealer moeten zijn.
Daar heb je zeker gelijk in. Ik heb trouwens een lagerboer gevonden die tevens een SKF dealer is. Ik ga binnenkort daar heen. Als dat gebeurd is laat ik het door de motorzaak om de hoek (de)monteren.

Bedankt tot zover voor jullie bijdrage. Ik zal jullie updaten.
 
Ik leg het uit omdat het kennelijk niet vanzelfsprekend is. :+
Ik heb nog nooit wiellager problemen gehad en ook nooit die dingen vervangen. Ik kan wel in mijn eentje gaan beginnen en het wiel opnieuw ontdekken maar gezien er veel medemotoristen zijn op het forum met gezamelijke informatie/ervaringen die je nooit in een boek kan vinden, zou het enorm dom zijn om daar geen gebruik van te maken.Daar heb je zeker gelijk in. Ik heb trouwens een lagerboer gevonden die tevens een SKF dealer is. Ik ga binnenkort daar heen. Als dat gebeurd is laat ik het door de motorzaak om de hoek (de)monteren.

Bedankt tot zover voor jullie bijdrage. Ik zal jullie updaten.
Je gaat ergens lagers kopen en die er door een motorzaak in laten zetten :?
Ga je ook met je eigen meel naar een bakker om er brood van te laten maken?
 
Repareer zelf ook altyd alles aan mijn auto's en maak ze zelf apk keuring gereed en laat dat keuren ook bij de garage doen. Dus zo vreemd is dat toch niet dat je dingen zelf doet en andere dingen laat doen?
 
Repareer zelf ook altyd alles aan mijn auto's en maak ze zelf apk keuring gereed en laat dat keuren ook bij de garage doen. Dus zo vreemd is dat toch niet dat je dingen zelf doet en andere dingen laat doen?
Het is niet vreemd dat je dingen laat doen.
Ik vind het wel raar dat je ergens lagers gaat kopen om die vervolgens in een zaak laat monteren waar ze waarschijnlijk die dingen zelf op de plak hebben liggen.
Ik ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg als ik met een frikandel naar een frietkot ga en vraag of ze die even voor me willen bakken.
 
tja geen idee ik kan hier zelfs als het echt nodig is ff op een brug van de garage terecht om mijn eigen gekochte en mee genomen onderdelen te monteren. Moet er alleen geen misbruik van maken.
 
Je gaat ergens lagers kopen en die er door een motorzaak in laten zetten :?
Ga je ook met je eigen meel naar een bakker om er brood van te laten maken?

In mijn geval zei de bakker dat hij geen meel heeft en die zal hij speciaal bij de dealer bestellen.... :P
 
Ok, jongens even een update:

Ik heb lagers zelf vervangen. Voor het inpersen van de nieuwe lagers ben ik wel naar een autograge gegaan. Ik mocht het zelf doen. Het stelde allemaal niets voor.

Ik kon ze alleen, op de weg, niet testen. Mijn achterwielventiel begaf het. Ik heb er meteen ook een MPR2 erop laten zetten met haakse ventielen voor en achter. En nu ik toch bezig was een gel accu erbij.

Hij doet het weer fantastisch!

Vriendelijk bedankt voor jullie bijdrage
 
Terug
Bovenaan Onderaan