contact fiche BMW 1200GS

buksus0

MF'er
10 aug 2008
172
0
kessel /Belgie
hallo;deze post ik voor mijn broer ,vooraan onder de benzinetank van zijn GS uit 2004 hangt een zwarte fiche(plug in) met 5 gekleurde draden.
wie weet waarvoor deze gebruikt wordt of wat je daar kunt op aansluiten?
bedankt
 
hier de foto
full
 
Moet het zien maar ik gok op de accessoire stekker, die zit wel ongeveer op die plek. Daarvoor kan je een losse stekker kopen met 3 gele draden. Omdat de motor voorzien is van canbus zijn de stekker aansluiting bv onder het zadel li geen 12v, dat is te zeggen een standaard druppellader werkt daar bv niet op omdat canbus een 5 volt systeem is. De uitgaande stroom op de door jouw genoemde stekker is een geschakelde 12v. hierop kun je met bovengenoemde stekker bv een navigatie aansluiten.

edit: ja die dus ;)
 
Laatst bewerkt:
Moet het zien maar ik gok op de accessoire stekker, die zit wel ongeveer op die plek. Daarvoor kan je een losse stekker kopen met 3 gele draden. Omdat de motor voorzien is van canbus zijn de stekker aansluiting bv onder het zadel li geen 12v, dat is te zeggen een standaard druppellader werkt daar bv niet op omdat canbus een 5 volt systeem is. De uitgaande stroom op de door jouw genoemde stekker is een geschakelde 12v. hierop kun je met bovengenoemde stekker bv een navigatie aansluiten.

edit: ja die dus ;)

Can bus heeft er weinig mee te maken. Bovendien kan je met 5 volt geen accu opladen.

De 12volt laadcontacten die een BMW heeft worden geregeld door 1 centrale regelunit. Daar gaat ook alle verlichting, het ESA, de claxon, de input van de stuurschakelaars en dergelijke heen. Het enige wat deze unit doet met zijn aansluiting op de bus, is statusmeldingen verzenden richting het display (controlelampjes bijvoorbeeld), alarm, en dergelijke. Ook de accessoirestekker zit op deze unit, maar ook daar komt geen enkel moment can-bus bij kijken.
 
Dat je met 5v geen accu op kan laden begrijp ik.

Maar bovenstaande aansluiting en het laadpunt Li onder het zadel zitten op een aparte regeleenheid aangesloten? Welke is dat dan? zou ik wel moeten weten :z DME?

Jammer genoeg ontbreken mij de bmw cursussen helaas.
 
die zet op de 12V een rimpel met een code en die rimpel wordt gelezem door de canbus computer en die zorgt er voor dat de aansluiting niet afgeschakeld wordt. werk dus gewoon met 2draadjes net als normaal alleen er staat gelijktijdig een gelijkspanning en daar op een hoogfrequente wisselspanning om te communiceren.
waarschijnlijk is die plug met 3 draden de voorberijding voor de handvatverwarming.
 
Dat je met 5v geen accu op kan laden begrijp ik.

Maar bovenstaande aansluiting en het laadpunt Li onder het zadel zitten op een aparte regeleenheid aangesloten? Welke is dat dan? zou ik wel moeten weten :z DME?

Jammer genoeg ontbreken mij de bmw cursussen helaas.

ZFE bij oude modellen, Grondmoduul bij nieuwe modellen (K1600, Scooters, 1200GS LC).
 
die zet op de 12V een rimpel met een code en die rimpel wordt gelezem door de canbus computer en die zorgt er voor dat de aansluiting niet afgeschakeld wordt. werk dus gewoon met 2draadjes net als normaal alleen er staat gelijktijdig een gelijkspanning en daar op een hoogfrequente wisselspanning om te communiceren.
waarschijnlijk is die plug met 3 draden de voorberijding voor de handvatverwarming.

Ja joh, en als je een foutmelding van een kapotte lamp krijgt op je display, ligt dat ook aan de canbus? :Z

Can-bus is gewoon een manier om te communiceren tussen computers. Nee, niet componenten, computers. Dus een sensor zit niet aangesloten de bus. De computer die zijn signalen verwerkt (bijvoorbeeld de DME, motormanagement) wel. En waarom? Voor het lopen van de motor is dit niet nodig. Het is wel handig om motor-relevante zaken weer te geven op het display.

Can-bus is een manier om een kabelboom sterk te versimpelen. Hij communiceert gewoon met de andere regeleenheden via een busleiding, in plaats van voor ieder signaal dat hij mogelijk uit kan voeren een aparte draad te trekken en daar 12volt of geen 12volt op te zetten, is een datalijntje veel en veel makkelijker.

Zeg nou zelf, wat is simpeler. Je hebt een dashboard met 10 controlelampjes, electronische toerenteller en snelheidsmeter, achtergrondverlichting en een klokje.
Massa = 1 draad
Geschakelde plus = 1 draad
Constante plus (klok) = 1 draad
10 controlelampjes = 10 draden
Toerenteller = 1 draad
Snelheidsmeter = 3 draden (hall-geven op voorwiel)
------------------------- +
17 draden

Simpel? Dacht het niet. Storingsgevoeliger? Zeker weten

Datzelfde display, maar dan geschikt voor datacommunicatie:

Massa = 1
Constante plus = 1
Geschakelde plus = 1
Can-high/can-low = 2 draden
-------------------------- +
5 draden

Stuk simpeler en minder storingsgevoelig.

Maargoed, wat betreft datacommunicatie heerst er over het algemeen een groot 'wat de boer niet kent vreet ie niet' gehalte.

Nogmaals, er gaat geen enkel signaal over geen enkele busdraad bij het laden van de accu. Dat regelt de computer zelf. Daar heeft ie geen dashboard, DME, ABS of alarmcomputer bij nodig. Dus wordt er ook niks gecommuniceerd. Zodra de computer input nodig heeft van andere regeleenheden wordt er iets over een busleiding gecommuniceerd, maar dat is zowel bij het laden van de accu als bij een lampfoutmelding niet het geval. Verdiep je eens in can-bus, al een vrij oud systeem en juist uitgevonden om het leven makkelijker te maken.
 
Laatst bewerkt:
Wat zou de daarvoor bedoelde bmw lader met de laadaansluiting li doen dan? een signaal naar de regeleindheid sturen of er wel dan niet geladen mag worden?

Er is op het moment dat het contact uit staat geen 'fysieke' verbinding met de accu via de laadpoort.

De druppellader is dus in feite niet aangesloten, ook al zit hij wel in het stopcontact.

Een lader geschikt voor BMW fietsen zet voor hij gaat laden kort een 'wekspanning' op de laadpoort waarbij de grondmodule begrijpt dat er geladen moet worden. Een gewone lader kan dit niet, want die denkt op dat moment nog steeds dat er geen accu is aangesloten.
 
Er is op het moment dat het contact uit staat geen 'fysieke' verbinding met de accu via de laadpoort.

De druppellader is dus in feite niet aangesloten, ook al zit hij wel in het stopcontact.

Een lader geschikt voor BMW fietsen zet voor hij gaat laden kort een 'wekspanning' op de laadpoort waarbij de grondmodule begrijpt dat er geladen moet worden. Een gewone lader kan dit niet, want die denkt op dat moment nog steeds dat er geen accu is aangesloten.


Bedankt! Weer wat geleerd ;) Wel logisch ook, als er een vorm van can-bus communicatie zou zijn zou er in ieder geval een signaal draad te vinden moeten zijn en meer dan een plus en massa zitten er niet aan die stekker. Heb je toevallig ergens een overzicht wat er per regeleenheid zit aangesloten? Voor de 'oudere modellen', nieuwe(1600, lc etc) heb ik nog niks mee te maken.

compleet off-topic inmiddels maar vraag is beantwoordt neem ik aan?
 
Laatst bewerkt:
@master tommy. nou ik kan je wel zeggen wat simpeler is dat is 1 plus en 1 min waar zowel stroom als data over heen gaat en laat de CAN-bus nou zo werken. en op bus gebied ben ik behoorlijk thuis. hele machines aangesloten met profi-bus en INTER-bus. dus als er in een stekker met 3 draden zitten zijn dat er te veel voor alleen een bus en zijn er dus andere bedoelingen mee als alleen voeding leveren of voeding en data want dan heb je maar 2 draadjes nodig. kijk maar een bij de aansluiting die standaard onder het zadel zit bij de 1200 voor 12V supply daar zitten maar 2 draden aan en daar gaat 12V over heen en hij leest ook signalen van de lader die er voor zorgen dat de bus computer hem niet afschakelt als de motor wordt uitgezet. en wekpuls mijn reet als het een keer is afgeschakeld na een paar minuten en je steekt de lader er in doet die hele lader niks meer been there done that dan sta je mooi met een lege accu na een tijdje. als je echter de sleutel er in steekt en het contact even aan zet zodat hij zijn opstart syclus af maakt en je zet daarna het contact weer uit en je sluit direct de lader aan dan houd hij de accu prima bij. dus de lader is het niet. tegenwoordig zit er gewoon een aansluiting rechtstreeks op de accu dan hoeft niet eerst het contact aan tijdens het laden.
 
Laatst bewerkt:
hangt daar niet ergens een stekker waar je het hele zootje mee uit kan lezen, resetten.
Zag laatst een Gs bij Mofra staan waar ze de rempomp van uitlazen zat ook daar ergens aan de computer .
 
Volgens dit schema pag. 7 zou het volgens mij X9349 "optional accessory socket/accessory connector" zijn. Zie voor de plek van die stekker pag. 10. Een stekker voor opties dus. In casu een magnetron, tosti-ijzer of een bescheiden friteuse.

Maar dan is de blauwe draad wel blauw&groen.
 
Laatst bewerkt:
@master tommy. nou ik kan je wel zeggen wat simpeler is dat is 1 plus en 1 min waar zowel stroom als data over heen gaat en laat de CAN-bus nou zo werken. en op bus gebied ben ik behoorlijk thuis. hele machines aangesloten met profi-bus en INTER-bus. dus als er in een stekker met 3 draden zitten zijn dat er te veel voor alleen een bus en zijn er dus andere bedoelingen mee als alleen voeding leveren of voeding en data want dan heb je maar 2 draadjes nodig.

Dat je in het datacommunicatieverhaal thuis bent geloof ik wel. Alleen blijkbaar niet in de varianten die er op de motor gebruikt worden. Dat is gewoon het standaard Bosch can-bus protocol. Met een can-high en can-low. Over de plusdraad gaat niets anders dan 12 volt, en massa is massa.

kijk maar een bij de aansluiting die standaard onder het zadel zit bij de 1200 voor 12V supply daar zitten maar 2 draden aan en daar gaat 12V over heen en hij leest ook signalen van de lader die er voor zorgen dat de bus computer hem niet afschakelt als de motor wordt uitgezet. en wekpuls mijn reet als het een keer is afgeschakeld na een paar minuten en je steekt de lader er in doet die hele lader niks meer been there done that dan sta je mooi met een lege accu na een tijdje. als je echter de sleutel er in steekt en het contact even aan zet zodat hij zijn opstart syclus af maakt en je zet daarna het contact weer uit en je sluit direct de lader aan dan houd hij de accu prima bij. dus de lader is het niet. tegenwoordig zit er gewoon een aansluiting rechtstreeks op de accu dan hoeft niet eerst het contact aan tijdens het laden.

:Z

Okee, dan niet. :W

Ontopic:

De 3 draden die in de accessoiresocket zitten zijn een geschakelde plus, een LIN-busdraad voor BMW-specifieke accessoires (denk aan een Navigator 4 die communiceert met het dashboard, datum/tijd, brandstofverbruik, lichtsensor in het display, etc), en een massapunt.

En wel in deze volgorde:

Pin 1: Massa
Pin 2: Data (LIN)
Pin 3: Geschakelde plus

Kleuren verschillen per model, pinbezetting niet (m.u.v. motoren met boordnet 2020 > K1600, C600/650, R1200GS LC)

Belangrijk is dat er geen constante verbruiker aangesloten blijft aan de plus, bepaalde TomTom houders en ook Garmin Nuvi systemen hebben een transformator in de houder zitten die de aansluiting actief houdt, en dus de accu leegtrekt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Weer wat geleerd ;) Wel logisch ook, als er een vorm van can-bus communicatie zou zijn zou er in ieder geval een signaal draad te vinden moeten zijn en meer dan een plus en massa zitten er niet aan die stekker. Heb je toevallig ergens een overzicht wat er per regeleenheid zit aangesloten? Voor de 'oudere modellen', nieuwe(1600, lc etc) heb ik nog niks mee te maken.

compleet off-topic inmiddels maar vraag is beantwoordt neem ik aan?

Als je een model noemt kan ik wel een draadschema en pinbezetting tevoorschijn toveren. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan